Annons:
Etikettlagar
Läst 2987 ggr
Oriel
5/24/12, 3:12 PM

Protokoll tillnyktringcell

Min pojkvän begärde att få ta del av hans och mina handlingar från den kväll vi satts i fyllecell. De är allmäna handlingar och är inte sektretesskyddade. Han gick till polisstationen och bad om att få ut både hans och mina och gav dem personnummrena. Receptionisten frågade om han ville få ut sina egna och han svarade ja. Han fick sina egna handlingar men polisen vägrade att lämmna ut mina. Polisen hänvisade till att det var för att skydda personen i fråga och att han kunde skicka dem i ett brev till mig men han kunde inte ge dem till min pojkvän. Min pojkvän hävdade att det var en allmän handling och att han har rätt att få ut dem även om det inte är hans egna. Men han vägrade och sa att "han måste skydda personen och att jag måste bli tillfrågad om jag vill att han skall få ta del av handlingarna". Det finns bara tre orsaker till att bli nekad en handling vilka är följande: den finns inte på myndigheten, det är inte en allmän handling eller om den är sekretesskyddad. Trots detta nekades han att få ta del av handlingen. Min pojkvän pratade samtidigt med mig i telefon och jag bad om att få prata med polisen. Då sa jag att det var en offentlig handling vilken inte var sekretesskyddad och att polisen var tvungen att ge honom handlingen. Han stod fast och jag frågade då hur min pojkvän skulle göra för att överklaga beslutet. Då sa han tillslut "vi släpper det här så ger jag handlingen till din pojkvän". Protokoll som förs av polisen i en tillnyktringcell är en offentlig handling. Men kan verkligen polisen hävda att han måste skydda personen?

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
Freke
5/24/12, 7:08 PM
#1

Ja det kan dom…

Det är inte en Allmän offentlighandling..

Då lagstödet för omhändertagande är en vårdlag, så gäller samma principer där..

Försök att få ut en journalanteckning ifrån ett sjukhus..

Så polisen gjorde helöt rätt, du kan själv få ut den men din pojkvän ska inte kunna få ut den inte ens dina föräldrar ska få ut dessa om du inte är omyndig.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
5/27/12, 10:43 AM
#2

Polisen gjorde fel om han lämnade ut den, precis som Freke säger är  den inte en allmän offentlig handling.

Du har förmodligen rätt att begära ut alla lob-blanketter för en viss dag, låt säga att du skall göra en undersökning eller reportage mellan vilka tider flest omhändertas. Men då skall de avidentiferas (sekretessprövas och tar man bort id på den omhändertagna bör det inte finnas något som talar emot att man lämnar ut den).

mvh Martin

Freke
5/27/12, 12:52 PM
#3

#2 Inte ens då kan du få ta del i det…

En rewporter, forsknings syfte kan få ta del i IM-listan på vad som hänt, hur många som omhändertagits men det är de enda.. inget om vad eller varför i övrigt

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[sakring]
5/27/12, 9:51 PM
#4

Allmän handling är helt korrekt men den är inte offentlig. När det gäller personer så skyddas dessa i sekretesslagen. Samma sak när det gäller rikets säkerhet även då är det allmänna handlingar med de är sekrtessbelagda.

Upp till toppen
Annons: