Annons:
Etikettlagar
Läst 3631 ggr
Oriel
2012-05-13 19:26

Maktmissbrukande poliser

Jag och min pojkvän var ute i går med några av hans kompisar. Vi förfestade först och jag drack 3-4 glas vin och han tre 500 ml 7% cider. Därefter gick vi ut till ett ställe i stan. När vi varit där i ungefär en timme blir jag ombedd av vakterna att lämna stället eftersom att han ansåg att jag var för berusad. Jag anser inte att jag var för berusad, jag hade dansat hela kvällen och satt mig bland några kompisar och blundat i max 15 sekunder.

Jag går ut med vakten och jag frågar om jag får gå in och hämta min jacka i garderoben. Men jag fick inte lov att hämta den. Så jag stod utanför krogen i ungefär två timmar för att jag inte fick ta min jacka. Min pojkvän kom ut och vakterna sa att han skulle få hämta mina saker.

Han blev upprörd över att de hade slängt ut mig när jag inte hade varit stökig eller för berusad. Han gick bort till några poliser och anmälde vakten som slängt ut mig och inte låtit mig hämta mina saker.

Jag blev väldigt nerkyld (det var ca 8 grader) och jag skakade okontrollerat. Min pojkvän pratade en stund med vakterna och frågade om de ansåg att det var rätt att göra som de gjorde och att han hade polisanmält dem. När han sedan skulle gå in till garderoben fick inte heller han komma in igen eftersom att han hade ifrågasatt dem. Istället fick min pojkväns kompis gå och hämta dem.

Efter att kompisen hämtat sakerna ifrågasätter även han vakternas beslut och är väldigt upprörd. Därpå släpar vakterna bort honom och min pojkvän följer efter och frågar vad de håller på med. Min pojkvän säger till vakterna att han anser att de gjort ett dåligt jobb. Vakten var vid detta laget otroligt trött på honom och hade fått reda på av en annan vakt att min pojkvän varit praktikant där han jobbar och att han valdt att sluta där och vakten säger: "duktigt att få IG i praktik", därpå svarar min pojkvän "Du måste ju fått IG i alla ämnen eftersom du slutade här".

Då tar två vakter tag i min pojvän och släpar bort honom till polisbilen som står en bit bort. De håller fast honom (trots att han inte gör motstånd) och gör sönder hans jacka.Därpå sätter de honom i polisbilen och kör iväg honom till polisstationen där han sätts i fyllecell.

Jag står ensam utanför krogen och fryser så mycket att jag tappar kontrollen och svimmar rakt ner på asfalten. En vakt lyfter upp mig och sätter mig på en parkbänk. Efter det kommer en polisbil och kör även iväg mig till polisstationen. De säger inte att jag skall få sitta i fyllecell utan att jag bara ska få värma mig.

Jag blev varmare i bilen och mådde mycket bättre när vi kom fram till stationen. Jag fick ta av mig alla saker och sattes i en cell. Just då hade jag ingen aning om var min pojkvän var och han visste inte vad som hänt med mig. Jag hade inga nycklar hem till honom (jag bor hos honom på helgerna) så han var riktigt orolig. När han frågade vad som hade hänt med mig vägrade poliserna att svara honom.

Jag fick då sitta i en fyllecell när jag var nästan helt nykter. Jag hade inte gjort något fel och jag var inte för berusad. Jag frågade om jag fick gå på toa och det tilläts jag göra en gång jag frågade också vad jag hade för rättigheter när jag satt inspärrad där och fick till svar "inga". Ungefär en timme senare sa jag att jag behövde göra det igen fick jag inte det. Jag var riktigt kissnödig och klickade flera gånger på knappen för att någon skulle hjälpa mig. Men ingen kom och jag fick panik och började att skaka och gråta okontrollerbart. Jag kunde inte sova utan bara väntade på att någon skulle öppna och hjälpa mig. Jag klickade och klickade men ingenting hände. Tillslut orkade jag inte mer och jag somnade. När jag vaknade klockan sex klickade jag på knappen för att få gå på toa och dricka vatten. Vakten kom fram och sa att jag fick vänta tills de släppte ut mig. Jag fick återigen panik och jag började att banka på dörren, gråta och skrika. Jag mådde riktigt dåligt av att bli behandlad så och det blev så påfrestande att jag spydde.

Till slut släppte vakterna ut mig och jag fick gå på toa. Jag sa till dem att jag inte alls varit så berusad så att jag hade behövt omhändertas. Då säger polisen att jag visst var det eftersom att jag spydde. Men ja spydde inte för att jag var berusad utan för att jag mådde så dåligt över att få vara där, jag var uttorkad och fick panik.

Jag anser mig ha blivit felaktigt behandlad. Både av vakterna på krogen och av polisen. Jag hade inte alls haft något problem med att lämna stället när jag blev ombedd, men jag vägrades att få min jacka. Jag hade inte uppträtt onyktert utan bara blundat en stund där inne för att jag var utmattad. Men min pojkvän tjaffsade emot vakterna och ansåg att de hade gjort fel. De blev arga på honom och skickade iväg honom till en fyllecell trots att han inte utgjort någon fara för sig själv eller omgivningen.

Det hade löst sig så mycket bättre om jag hade blivit erskorterad av en vakt till garderoben och fått mina saker, därefter hade jag och min pojkvän kunnat cykla hem (han bor ca en km bort från stället). Men vakterna vägrade att ge mig min jacka och jag blev så nedkyld att jag svimmade. Om de inte hade gjort dom de gjorde hade situatuinen aldrig behövt bli sånhär.

Min pojkvän var även kapabel till att ta hand om mig så att vi kunde komma hem. Men de vägrade och skickade bort både honom och mig till fylleceller istället för att göra det enkelt och sjutsa hem oss.

Jag anser att både jag och min pojkvän blivit kränkta av både vakterna och av poliserna. Vi har redan gjort två polisanmälningar på vakterna som betedde sig dåligt. Men hur skall jag anmäla väktarna i fyllecellen? Jag är nämligen så hopplöst trött på vakter och poliser som utnyttjar sin position för att trycka ner andra männisor.

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
Freke
2012-05-14 16:59
#1

Problematiken som du inte ser i det här läget är att du anser en sak och vakterna stödjer sig på en helt annan sak..

PL 13, Ordningsstörande är en god tycklig lag, som dom eller polisen kan stödja sig på och agera utifrån, vad är ordningsstörande, allt ifrån somna/blunda, onyckterhet eller att bara säga emot.

För lokala ordningsstadgan säger en sak, Svearikes lag säger en sak till.

Så att få rätt emot det kan bli fruktansvärt svårt då lagen är godtycklig och inte konsekvent.

Lagarna som ordningsvakter kan och får stödja sig på är

LOV 2, 2a och Polislagen 10, 13 0ch 19

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
2012-05-15 12:45
#2

Vakterna i fyllecellen anmäls på samma sätt som ni anmäler alla de andra. Sen vet jag inte riktigt vilket brott ni skall anmäla dem för, men det får väl de som tar upp anmälan reda ut.

Sen har du nog blandat ihop det någonstans, om det var för att du var berusad eller upprörd eller om det bara blev skrivfel vet jag inte. Men jag är rätt säket på att vakterna inte gått med dig till en polisbil, satt in dig i polisbilen, och kört dig till polisstationen som du säger.

Skall man vara riktigt uppriktigt så är det inga ordningsvakter som gör sitt jobb. Är man "märkbart berusad" så skall man anligt alkohollagen inte serveras mer, samt avvisas från serveringsstället. "Märkbart berusad", då pratar vi inte full eller så, utan då pratar vi att man märker av att någon har druckit alkohol. Det görs mycket sällan. (säger inte att man märkte det på er)

mvh Martin

Freke
2012-05-15 22:11
#3

Ska man nu då dra det in i absurdum..

Så får en vakt knappt agera, eftersom en vakt är underställd myndigheten och får inte agera i privata intressen..

Vilket gör att en vakt inte får neka någon h*n får däremot vara personal begälplig i utövande och i handräckning..
Men då har man dragit det i absurdum eftersom det inte är olagligt att vara onykter..

Men men så långt är det sällan någon som går utan vakter agerar utav eget tyckande och inte av lagens tyckande..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[sakring]
2012-05-18 21:59
#4

Frågan är kanske om det var vakter eller kanske väktare?

[Jimmy.L]
2012-05-19 18:17
#5

#4 Är det inte OV som står i dörren till krogarna? Är väl inte första gången dessa "vakter" beter sig mot krog gäster.

Martin
2012-05-19 20:09
#6

#5 Lite väl grovt generaliserat att dra alla OV över en kam. Dessutom är det inte alla ställen som har OV i dörrarna, och framförallt inte tidiga kvällar. Det är alkoholtillståndet som avgör när och hur många OV ställen måste ha, sen kan stället själv välja att ha OV även andra tider eller fler OV än tillståndet kräver.

I Malmö är det en hel del "värdar", men även folk med namnet "Vakt" eller "Security" på sina tröjor/jackor. Dessa är inte OV.

mvh Martin

Annons:
[Jimmy.L]
2012-05-19 20:34
#7

I Stocholm möter man hel del OV på krogen. Själv har jag mött både OV på krogen och fotboll och har dålig erfarenhet av dom.

[sakring]
2012-05-20 00:05
#8

Står det vakt så ska de banne mig också vara vakter som är förordnade av polis och som har polisbefogenheter inom just det område de är förordnade på..

Martin
2012-05-20 08:44
#9

Man kan tycka det, men mig veterligen finns det inget som reglerar just ordet "vakt" eftersom att den riktiga titeln är "ordningsvakt". Det kan dock vara så att jag har fel på den punkten, men det skulle inte vara första gången någon i krogmiljön hade på sig saker de inte fick. Jag har flera gånger sett t.ex. entrévärdar med expanderbara batonger vilket de inte får lov att ha.

Det har väl också, om jag inte är fel på det, nyss kommit eller kommer strax att komma en gemensam uniform för just ordningsvakter som de skall ha på sig för att man skall kunna känna igen dem lättare.

mvh Martin

Freke
2012-05-20 10:18
#10

Ang Ordningsvakter så är det en hel historia för sig själv och en komplicerad sådan då en OV sitter på två stolar samtidigt vilket blir motstridigt..

Jag som själv är Ordningsvakt önskar att lagen sågs över ordentligt..

Blir så trött av att få höra hur värdelöst mitt arbete är just pga av att det finns en del som inte borde jobba just med ordningshållning..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[sakring]
2012-05-20 11:12
#11

Men om de är orsningsvakter så är de utbilddade av poliser och har samma befogenheter och det är polisen om bestämmer hur många de ska vara. De har dock ett begränsat förorndnade på just den platsen och inte utanför den.

Är de inte ordningsvakter så är de bara som folk i största almänhet.

[Jimmy.L]
2012-05-20 11:38
#12

Har OV samma befogenheter som polis? Trodde dom bara kunde ingripa vid ordningsstörande.

Freke
2012-05-20 12:27
#13

I vissa situationer har dom samma befogenheter, men de kan stödja sig på samma lagrum som polisen.

Dvs Polislagen 10, 13, 19 vilket ger de lite mer möjligheter att ställa till det för andra..

Men bara för att en Ordningsvakt är utbildad av Polisen betyder ju ingenting det är ingen kvalitéet säkring..
Eftersom de lär olika beroende på län och lärare.

Då lagen är en tolkning och tolkningar kan misstolkas.

#12 vad är ordningstörande, egentligen??
Den som stör allmän ordning, ger ett rätt stort utrymme för egna tolkningar.. Då en hel del ordningsvakter har sin ordning som inte riktigt är allmän..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Jimmy.L]
2012-05-20 12:35
#14

#13 Misshandel, skadegörelse, inbrott, tänkte jag mest på. #11 Skriver att dom har samma befogenheter som polis var det jag blev lite fundersam över. Borde ställas mycket hårdare krav på OV.

[sakring]
2012-05-20 23:19
#15

En OV är beordrad av polisen det är inte väktare eller vad de nu kallar sig. Jag förväntar mig mera av en OV än vad jag gör av väktare precis som jag förväntar mig mer av polisen än av en väktare.

Freke
2012-05-20 23:49
#16

#11 En ordningsvakt förordnad på lokal(dörr) har krav3et på sig att upprätthålla allmän ordning på stället som denne jobbar på och i dess omedelbara närhet.

Och visst har de en väsentlig skillnad iförhållande till en väktare men en väktare har en mer gedigen utbildning en vad en ordningsvakt har.

Ordningsvakt blir du på 40-timmar i lära hos polisen men det krävs
161-timmar vid ett auktoriserat utbildningsbolag för att bli väktare.

Allt för att en väktare ska lära sig vad den får och inte får göra tillskillnad ifrån en Ordningsvakt som bar får lära sig vad den får göra och hur den kan stödja sig på helt felaktiga grunder precis på samma sätt som myndigheten gör, för testa att få rätt emot polisen…

Tyvärr är det så att inom den organisationen (Polismyndigheten) så finns det för lite psykologi och för mycket maktutövande, vilket ger en skev verklighet, då polisen lär ut samma till ordningsvakter.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[sakring]
2012-05-21 20:27
#17

Oftast så det väl väktare som blir OV, eller har jag fel?

Freke
2012-05-22 01:28
#18

Helt beroende på, en del blir Ov efter att ha jobbat som väktare men många går direkt till att bli OV för att jobba på krogen..

Tyvärr allt för många som inte alls borde jobba på krogen för de har inte lärt sig hur man uppför sig bland folk?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[sakring]
2012-05-22 01:33
#19

Här är det vad jag föstår oftast väktere som är OV. Om de vet hur man beter sig på krogen vet jag däremot inteFlört

Upp till toppen
Annons: