Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 3110 ggr
[Kaktuz]
4/18/12, 12:21 PM

Vart vänder jag mig ?

I mon dotters skola finns två vaktmästare, en är äldre, en lite yngre, över trettio kanske. Denna sistnämna har enligt andra gått runt och sagt att han opererat snoppen och att den är stor, han säjer det ofta till kvinnor, men inte runt skolans område. Det känns lite otryggt att ha denna man där. Men jag har ju inga bevis på att han sagt det. Jag har varit med om att han börjat prata med mig när jag varit vid skolan för hämtning, och då inga barn runt om. Ska jag få han till att säja det till mig eller räcker det att jag går till rektorn med det jag fått höra runt om ?

Annons:
[Moa-]
4/18/12, 1:35 PM
#1

TheMickiz; det du skall börja med att tänka på är att du skall vara 100 % säker innan du kommer med dessa anklagelser. Hörsägen genom elever på en skola är enligt mig en stor risk att det hela är en sägen som växt och kan totalt sakna grund. Skulle du komma med dessa anklagelser utan grund så skulle du kunna första denne mans anseende och eventuellt en stor del av hans liv. Det är mycket lättare att komma med anklagelser än att tvätta bort felaktiga sådana.

OM det är så att du är säker på att detta har hänt, genom att det är något som du eller din dotter har upplevt så skall du givetvis gå vidare med det. (Däremot ej om det skulle vara din dotters, kompis, kompis som ev. hört detta som förstahandskälla. I detta fall bör du ev. söka upp denne persons förälder som får utröna om det finns grund att gå vidare med detta.) Skulle det vara så att du har en förstahandskälla på detta så bör du vända dig till polisen med en anmälan om sexuellt ofredande, detta är då en rättslig fråga som skall prövas juridiskt.

Vill dock åter påpeka min varning, det är förödande att anklaga någon utan grund, så hörsägna berättelser bör du ifrågasätta i största möjliga mån. Dock OM detta skulle stämma så är det givetvis olämpligt att denne person arbetar med barn i en skola, och då bör du givetvis anmäla, men var då säker på din sak.

[Kaktuz]
4/18/12, 2:02 PM
#2

Är inte elever som sagt det. Utan andra vuxna, både kvinnor och män. Men är det inte min skyldighet att meddela ändå min oro ?

[sakring]
4/18/12, 2:08 PM
#3

Jodå du har både rättighet och skydlighet att berätta detta för rektorn oavsett vad Moa- säger.

[Moa-]
4/18/12, 2:13 PM
#4

Nej, jag anser inte det, utan det finns en risk att det är lösa rykten. Det är med andra ord inte ens fara för barnens väl utan det är vuxna människor som det handlar om, skulle dessa ta illa vid sig av kommentarerna så är det deras skyldighet att anmäla detta.

Beroende på vilken relation de inblandade parterna har så är det långtifrån säkert att det ens är en straffbar handling, vissa människor är mer öppna till sitt sätt och så länge inte den andra parten tar illa upp så är det helt okej.

Om du vet någon som personligen skall ha tagit del av dessa kommentarer så tala direkt med denna person (och endast med denna person) och hör om dennes syn på saken. Har personen som mottagit kommentaren tagit illa vid sig av detta så uppmana denna att anmäla.

Enligt mig så låter det som att det är en stor risk att det endast skulle vara skitsnack och skvaller, något som borde motarbetas, ej uppmuntras.

En anmälan från dig skulle ändå vara helt grundlös och ej kunna leda till något åtal om det inte finns förstahandsvittnen som kan backa upp anklagelsen, eftersom sexuellt ofredande är ett skadebrott så krävs även en målsägare som kränkts av handlingen.

[sakring]
4/18/12, 2:15 PM
#5

Oavsett vad Moa- anser så kan T.S tala med rektorn om detta. Du kan säkert avgöra bättre än hen om det är lösa rykten eller inte.

[Moa-]
4/18/12, 2:19 PM
#6

sakring; det finns ingen som helst fakta i ärendet… Är det inte lämpligare att den som i sådana fall blivit utsatt för detta och tagit illa vid sig för detta vidare? Det handlar trots allt om vuxna människor. Då lämpligen med en polisanmälan istället för en anmälan till en rektor som ändå aldrig skulle kunna avskeda en person baserat på lösa rykten.

Annons:
[Kaktuz]
4/18/12, 2:22 PM
#7

Pratat med förskolepersonal och dem sa det är min skyldighet att säja det jag vet oavsett rykte eller ej. Lag på det..

[Moa-]
4/18/12, 2:28 PM
#8

Vart hittar du den lagen?

Vart menar de att du skulle anmäla det? Nyss så var det på en skola och ej en förskola dessutom…

[sakring]
4/18/12, 7:59 PM
#9

Bra agerat T.S.

[Kaktuz]
4/19/12, 6:04 AM
#10

Anmälningsplikt i skolverket

[Moa-]
4/19/12, 9:47 AM
#11

Ja, men den gäller för lärare/pedagoger som inom ramen för tjänsten får misstanke att elever/barn far illa, inte allmänna vuxna som lyssnar på andras skvaller om andra vuxna… Dessa anmälningar görs till socialtjänsten som startar en utredning kring barnet och omständigheter, detta gäller alltså ett specifikt barn som far illa, till exempel misshandel eller andra övergrep. Källa, Skolverket

Martin
4/21/12, 9:19 AM
#12

I stort håller jag med Moa, men Socialstyrelsen anser faktiskt att även allmänhet bör anmäla situationer där barn misstänkts fara eller, eller kan komma att göra det.

En anmälan, kan ske anonymt, från allmänhet skall behandlas på samma sätt som en anmälan av myndighetspersoner som anmäler enligt anmälningsplikten för sitt yrke.

Källa: Socialstyrelsen

mvh Martin

[Moa-]
4/21/12, 9:47 AM
#13

Martin; ja, dock anser inte jag att samtal mellan vuxna människor utgör misstänkt fara för barn. Hade ett barn upprepade gånger dykt upp med blåmärken hade jag givetvis sagt anmäl direkt, men samtal mellan vuxna skadar ej barnen utan då rör det sig möjligen om sexuellt ofredande, ett brott där det krävs att någon tagit skada.

Min åsikt är fortfarande att allt tyder på att "detta fall" rör sig om mycket illasinnade rykten kring eventuellt helt oskyldig man. Med tillägget att absolut håller jag med dig om att misstänker du att ett barn far illa (psykiskt eller fysiskt) och sett tecken på detta, så givetvis anmäl direkt!

Annons:
[Kaktuz]
4/21/12, 5:02 PM
#14

Har pratat med en mamma, där han har "flörtat" och flygit på henne varje gång hon lämnar och hämtar. Så om de finns prat om han att han sagt saker där han bor, och beter sig så mot mammor, ja.. Är de rätt då ?

[Moa-]
4/21/12, 6:27 PM
#15

TheMickiz; det är då inte din sak att ta det vidare. Att flörta är ej straffbart i regel, givetvis bör ett nej accepterats. Hade det varit ett övertramp från hans sida så är det då den aktuella mammans sak att ta det vidare… Hade han flörtat med elever hade det varit en annan diskussion.

Denna kommentar har tagits bort.
[Moa-]
7/30/12, 10:12 AM
#17

Hur gick det sedan?

[Kaktuz]
7/30/12, 12:43 PM
#18

Han är placerad inom kommunen nu istället. Allså inte bland skolan.

[Moa-]
7/30/12, 12:59 PM
#19

Okej. =)

[sakring]
7/30/12, 1:13 PM
#20

Så bra dåFlört

Annons:
Maria
8/3/12, 6:38 PM
#21

Nu är ju detta redan ett avslutat "fall" men jag håller med Moa.

Jag kan tycka att de som själva upplevt mannen som provocerande ska framföra sina åsikter och inte någon som hört någon säga….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
8/3/12, 6:58 PM
#22

Ja, men nu är det utrett i alla fall…

Dock bör det vara svårt för den ansvarige rektorn att ta upp "problemet" med vederbörande, vi har fått ett klagomål från någon som har hört någon säga att du har sagt si eller så… Det känns inte riktigt rättsäkert.

Som sagt ovan så är det ur världen nu i alla fall och vi hoppas att det inte drabbat någon oskyldig. =)

Upp till toppen
Annons: