Annons:
Etikettövrigt
Läst 3810 ggr
crue
4/2/12, 5:47 PM

Dolt personnummer??

På vilka grunder kan man söka dolt personnummer??

Annons:
[Moa-]
4/2/12, 10:51 PM
#1

Jag vet inte riktigt vad du avser med dolt personnummer, det finns olika steg i skyddet gällande personuppgifter. Det första steget är en sekretessmarkering i folkbokföringsregistret, fingerade personuppgifter ges endast ut vid mycket allvarliga hot och är mycket ovanligt, det sistnämnda innebär att ett helt nytt personnummer ges ut.

Skyddad identitet på wikipedia.

Ansökan och information från skatteverket gällande skyddade personuppgifter.

Freke
4/4/12, 9:37 AM
#2

En fråga då?

Varför skulle du vilja ha det?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

crue
4/5/12, 12:45 PM
#3

#2  Det var bara en undran jag hadde.

[Moa-]
4/5/12, 3:22 PM
#4

crue; jag undrar fortfarande, vad är det som du avser när du skriver dolt personnummer?

Honestyisdead
4/5/12, 4:36 PM
#5

Jag har en väninna som fick en sekretessmarkering i folkbokföringsregistret. Så hon finns inte för den som letar.

Martin
4/5/12, 4:36 PM
#6

Om du syftar på "skyddad id" så är det sekretessmarkering du syftar på och detsköts av skatteverket. Här är  deras infosida om de olika stegen.

Anledningar till att få det brukar vara olika formet av hotbilder eller allvarligare trakaserier.

Obs dock att själva personnummret inte blir dolt eller skyddat.

mvh Martin

Annons:
Freke
4/6/12, 11:30 AM
#7

#5 En myt.. Hon finns att hitta utan några större problem för den som verkligen vill hitta..

Jag vet.. Då jag själv har sekretessmarkering och kvarskrivning och det är bara som sagt ett rent helvete.
Då man låses av något annat än hot, utan man hamnar i ett mindre rättslöshet.

Då man inte kan få lån, teleabonnemang, i vissa fall inte hyreskontrakt finna en massa mer nackdelar..

Det enda som det hjälper är att det blir lite svårare att hitta en..
Men vill någon så går det med rätt enkla medel att hitta personen

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
4/6/12, 3:12 PM
#8

Som Freke säger: Man upphör inte att finnas bara för att man har en sekretessmarkering - då är man blåögd. Sålänge människor finns med kommer man alltid kunna bli hittad. Såklart mycket svårare - men det går. Har man t.ex. inte flyttat innan, eller haft samma bil innan sekretessmarkeringen så är det en enkel väg att gå för att hitta personen ifråga.

Däremot kan man visst få lån och abonnemang. Bara lite mer omständigt.

mvh Martin

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Freke
4/6/12, 11:40 PM
#11

#8 inte lite omständigare..

Abonnemang visst kan du få det, men idag finns det bara Telia som kan handhålla sekretess markeringar säkert, ingen av de andra bolagen fixar det..
Sen utifall du skulle vilja köpa något på kredit, har du inte krediten innan skyddet så lär du inte få någon kredit där heller eftersom en kreditupplysning "studsar" och de flesta företagen kan inte förhålla sig till det. Och där med avslag, likadant med lån. Då dom inte får upp något på dig så får du inget..

Hjälp i övrigt, om det är för skydd som efter en rättegång.. Helt obefintligt.. finns inget.
Så man är inte bejälp av det, snarare tvärs om..
Enda är väl om man skaffar sig fler ovänner, så tar det lite längre tid att hitta en..

Annars är det bara ett hinder..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
4/7/12, 3:12 PM
#12

#11 Visst kan det vara problem, och det är inte så enkelt som att ansöka automatiskt via internet för att få krediter. De jag vet som har erfarenhet av det har aldrig haft några problem, de flesta företag har en avdelning som sköter sådant här och ansöker manuellt.

Hur mycket omständigare det blir beror såklart på en massa olika omständighetr men givetvis blir det inte enklare, absolut inte.

mvh Martin

[broke78]
6/6/12, 6:58 PM
#13

Lite offtopic.
Man kan känna sig låst med sitt personnummer och med sitt idkort. Självklart behöver man bli identifierad, men jag hade gärna varit utan både kort och nummer ett tag i alla fall.
Man kan ju byta namn, varför inte byta eller dölja personnummer?.

Annons:
Freke
6/6/12, 11:16 PM
#14

#13 om det vore så enkelt…

Det medföljer lite andra problem med att hamna i anonymiteten eftersom man även hamnar på en passus när det gäller allt annat oxå..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[broke78]
6/7/12, 12:16 AM
#15

Vad betyder "passus"?
Har ingen betydelse personligen för mig. Vill inte bli anonym, men har förknippat barndom med namnet som jag bytte för lättnadens skull. Personnummret används mer sällan, så det är ingen fara.
Heller används inte idkort så ofta, men det händer ju och man blir rätt låst utan sådant

Freke
6/7/12, 9:10 AM
#16

passus: att du hamnar i något, men ändå inget, när det gäller lag och rätt, hjälp och sjukvård..

Att du anser dig inte ha användning av ditt personnummer, men i samhället är vi dock bara ett nummer mer än ett namn.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[broke78]
6/7/12, 3:57 PM
#17

Ja, det förstår jag. Men det är fortfarande något som för mig innehåller personligt, sådant man kanske vill glömma….sådant man blir depremerad av.

M
9/29/21, 3:57 AM
#18

#0: Jag undrar hur någon kan hitta en via att de vet om ens personnummer ?

M
9/29/21, 4:01 AM
#19

jag undrar om jag kan bli hittad av en person som kan mitt personnummer även om jag flyttar

Pyttelite
9/29/21, 6:26 AM
#20

#19: Om du inte ändrar namn så är det möjligt att hitta dig om vid sökning på namn och födelsedata t ex via ratsit.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
9/29/21, 8:59 AM
#21

#19: ja man ser ju var du är folk folkbokförd

Upp till toppen
Annons: