Annons:
Etikettlagar
Läst 2698 ggr
[Kaktuz]
12/31/11, 10:51 AM

Kopierade

Att ladda ner och föra över till div skivor är ju förbjudet. Men om man fått en skiva med en fil tex, är det olagligt att äga den med då ?

Annons:
Freke
1/2/12, 11:08 AM
#1

Det är väl beroende på vad det är för text? Vem som skrivit den?

Men att äga den är inte olagligt, men den du fått den av kan ha begått ett brott emot upphovsrätten om det är tex. en bok på skiva eller annat upphovsrättsskyddat material..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Kaktuz]
1/2/12, 11:37 AM
#2

Så om en ger mig en kopierad film begår inte jag något brott ?

Men den som gör den gör det.

Freke
1/2/12, 4:52 PM
#3

Precis..

Den som laddar ner den, begår brottet, om denne säljer den är det ett brott.

Du kan teoretiskt begå en veriant på ett häleri-brott med det är upp till en åklagare att bevisa, vilket de torde få rätt svårt att göra om det inte är nedladdad via din dator, för då kan du som ägare till datorn/linan bli föremål för undersökning.

Men om du har en film, bok i din bokhylla som du inte lånar ut, eller sprider vidare så är ingen större risk att du skulle ifrågasättas.

Men i ärlighetens namn så är det faktiskt schysstare mot artister, filmskapare och författare att köpa deras verk istället för att komma över dom av andra som tankar ner eller pirat kopierar.

För vill man att det ska bli billigare så kommer det bara att bli det om alla är ärliga och köper det själva..

Då piratkopieringen ger ett billigare pris förstunden men bolagen kommer att jaga mer och ta ut det på alla vare sig man kopierar eller inte.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Kaktuz]
1/3/12, 6:59 AM
#4

Aha då är den funderingen svarad Glad

Ja precis, kör med köp här och bli petad för de av "de" som vi inte talar om Tungan ute

[Ninjakossan]
1/16/12, 7:33 PM
#5

Det är ju tillåtet att kopiera en köpefilm till andra skivor och ge till t.ex. familjemedlemmar och nära vänner, det räknas då som att man gör det för eget bruk, och då är det helt lagligt. Så det beror ju lite på om filmen (exempelvis) är nedladdad från t.ex. Piratebay eller om din syster har kopierat en köpefilm och gett dig.

[Kaktuz]
1/17/12, 6:00 AM
#6

Jo det vet jag, men de är just att ett brott begått innan

Annons:
[Moa-]
1/17/12, 11:33 AM
#7

Snabb sammanfattning:
Familj och nära vänkrets bedöms på ett snävt sätt, att kopiera av en laglig förlaga i ett fåtal exemplar är då lagligt.

Om däremot förlagan är olaglig så begås direkt brott mot upphovsrätten, och i detta fall skyddar ej heller god tro.

Om till exempel din syster gett den en cd-skiva som hon tycker du skall lyssna på som hon säger sig ha rättigheterna till och du blir påkommen så har du ingen strafflindring eller skydd i att du trodde att det fanns en laglig förlaga. Däremot kan du i de fallen vända dig i en separat rättsprocess emot din syster för skadestånd och eventuellt åtal om oredligt förfarande.

julklappen
2/12/12, 12:24 AM
#8

Jag undrar? Om man spelar in en film eller ett avsnitt från någon serie som har gått eller går på tv __är inte det ett brott då? Om man spelar in någon musik eller sång från radion, in på ett Cassetband__är inte det brott då?

[Moa-]
2/12/12, 1:12 AM
#9

julklappen; nej, det är en laglig förelaga som du spelar in och sparar för eget bruk. Du får däremot inte sälja din inspelning eller på annat sätt överlåta den till allmänheten.

julklappen
2/13/12, 10:55 PM
#10

Ok, nu vet jag.Jag frågade bara, jag tänker varken spela in något eller sälja.

[Moa-]
2/14/12, 11:07 AM
#11

julklappen; fråga på, det är en klart relevant fråga som har diskuterats ända sedan kassetspelaren kom och skivbolagen krävde att radiopratarna skulle tala en bit in i låtarna för att de inte skulle gå att spela in dem med bra kvalitet…

Spela in får du som sagt fritt göra så länge du inte sprider inspelningen utanför din närmsta vän- och familjekrets. =P

Upp till toppen
Annons: