Annons:
Etikettövrigt
Läst 2098 ggr
[Kaktuz]
2011-11-14 08:10

Lönt ?

Det känns inte lönt längre att vara en god samarit när man ser eller hör sådant som inte är lagligt..

Annons:
[Moa-]
2011-11-14 10:32
#1

Vad syftar du på för något?

[Kaktuz]
2011-11-14 10:38
#2

Ja tex inatt stals en trädgårdsstaty för oss. Men vad leder det till ? Förundersökning nerlagt. Inte ens butikerna ringer polisen när det snattas för dem vet dem inte kommer på flera timmar.

[Moa-]
2011-11-14 10:52
#3

Jag kan inte säga en enda butik som inte poliser anmäler snatteri, polisen brukar alltid komma och ta en anmälan, däremot så självklart prioriteras inte dessa brott framför grövre brott så som till exempel våldsbrott.

Hur har du tänkt att polisen skall kunna återfinna en stulen trädgårdsfigur? Ska de komma ut och ta skoavtryck och jämföra med hela Sveriges befolkning…? Stölder av den typen polisanmäls av försäkringsskäl. Samma sak med cykelstölder, återfinns däremot föremålet så finns det då en anmälan att matcha ägaren emot.

Självklart onödigt att folk skall stjäla saker, just i ditt fall med en trädgårdsprydnad så handlar det ju troligen om ren skadegörelse, någon som tyckte att det var en kul grej att ta på vägen hem från skolan/en utekväll eller liknande… Leta i dikena i närheten är ett hett tips för att återfinna trädgårdstomten eller vad det var för figur…

[Kaktuz]
2011-11-14 13:21
#4

Tro mig, om du fråga dem så är de inte alltid dem gör det ändå. Oftast bojkotta de dem.

Jag skiter i saken så, de är principen ja, men de är inte lönt att anmäla det ändå, eftersom oftast såna saker inte bli lösta. Ha en lång lista på bekanta som anmält småsaker och inget blivit gjort. Ha även blivit bestulen på bilen, och fasten denna hade fullt med bevis i sig och att dem tog en annan bil och ställer vår, och samma bevis tog i den andra bilen så var de bara den andra som dem tog extra koll på. Fast denne var mindre värd i sitt sätt. Nej dem blev inte dömda, fast fingeravtryck etc..

[Moa-]
2011-11-14 15:14
#5

TheMickiz; fingeravtryck i Sverige används för att lösa grova brott.

För att kunna matcha fingeravtryck så måste förövaren finns med i polisens brottsregister med tidigare begångna brott.

Jag kan lämna så mycket fingeravtryck jag vill på brottsplatser utan risk för gripande så länge jag är säker på att brotten inte på något annat sätt kan kopplas till mig.

Det känns som om du strävar efter det övervakningssamhälle som jag mer än allt vill undvika (en vidare utveckling av).

Däremot skall jag kanske tillägga att jag tycker att folk kan låta andras saker vara, oavsett risken för repressalier…

[Kaktuz]
2011-11-14 15:31
#6

Dem kollade upp dem i den andra bilen, dem visste också vilka de var utan bevisen liksom. Till och med polisen vill ha fast dem..

Övervakningsamhälle ?

Annons:
[Kaktuz]
2011-11-14 16:41
#7

Ha lite svårt att förklara mig vad jag tänker om saken så..

Hausswolff
2011-11-17 16:23
#8

Klart att man ska ringa polisen, men om förövaren hunnit lämna platsen så är det inte ett prioriterat ärende. Det handlar ju egentligen bara om att ta emot en anmälan och att säkra eventuella spår (om sådana finns) och för det krävs ingen akututryckning.

Att förövare och kriminella sedan går fria är en helt annan fråga. Det är inte polisen som avgör utan åklagaren. Och ja, där har du rätt, idag är det lätt att begå brott och komma undan…

[Kaktuz]
2011-11-17 16:48
#9

Ja.. Ja de sistnämda är ju så nu för tiden…

MoaLarsson
2011-11-29 11:43
#10

Vårat samhälle är sjukt och oftast kan polisen inte göra någonting åt det. Självklart kan man bli trött på att dem lägger ner förundersökningar av saker som blir stulna men jag har endå en del förståelse för det. Om man inte kommer någonstans kan man inte bara stå och stampa. De har tusentals brott att lösa som är viktigare än stulna saker och snatteri tyvärr.. Jag tycker att det är bättre att ta hand om brott som är allvarligare. Det är iallafall min uppfattning!

Upp till toppen
Annons: