Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1576 ggr
AmeliaH
10/23/11, 9:02 PM

När är det okej att tipsa/anmäla?

Jag fick höra nu i helgen om ett väldigt uppenbart brott som bör ha skett inom de senaste tre månaderna. Dock har jag hört det i ett andra led och vet inte riktigt hur pass allvarligt brottet kan tänkas vara.

Jag vill inte riktigt gå in på detaljer då jag inte fick så mycket information själv, men det rör sig om en äldre man som uppfört sig opassande mot en ung pojke.

Vad jag undrar är när det är okej att ringa polisen? Jag kan ju inte garantera om det verkligen har skett, och det kan ju skada ganska mycket om man bara kastar ur sig något utan att ha något riktigt belägg för sina anklagelser. Vad är etiskt riktigt i ett sånt här fall?

Annons:
Allicas
10/24/11, 12:25 AM
#1

Det går inte på något sätt att nå pojken eller någon närstående för att få dem att anmäla alt. ge dig mer kött på benen?
Något måste du göra, tänk om du får reda på att mannen gör något mer och du hade kunnat stoppa det.

Nu sitter jag inte bara här och moraliserar, har själv anmält min egen farfar och väntar på rättegången.
Det känns skitjobbigt men jag vill INTE ha eventuella fler skadade på mitt samvete.

Så släpp inte detta utan försök att snoka reda på mer..

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

[Moa-]
10/24/11, 11:59 AM
#2

Du kan alltid ringa polisen på 11414 och rådfråga dem. Det är de som i sådana fall tar emot anmälan och senare även behandlar denna alternativt lägger ned ärendet.

Många anmälningar avskrivs direkt, till exempel om du anmäler din cykel stulen, då får du ett brev om nedlagd förundersökning följande dag…

Upp till toppen
Annons: