Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 4054 ggr
Itchy
2011-10-02 03:31

vad händer nu ???

jag blev utsatt för ett grovt stöld & rånförsök natten till fredag, och polisen har nu fått tag på gärningsmannen…men nu undrar jag vad som kommer hända, kommer det bli rättegång av det hela ??

och kommer han få stå för skadorna han orsakade på mopeden han försökte stjäla

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Freke
2011-10-12 12:23
#1

Först blir det en förundersökning, sen rättegång

och efter det faller en dom eller inte.
Sen tilldöms han straff och böter, skadestånd.

Sewn kommer det jobbiga. Att få loss pengarna ifrån honom, för det skadeståndet och åverkan på din moped.

Då det blir ett civilrättsligt mål och då får du försöka driva in pengarna själv. Rätt tråkigt för det är så långt som rätts sverige sträcker sig.. I bland kan det vara helt hopplöst, speciellt om det är misshandelsmål för då vill man definitivt inte ha någon kontakt med gärningsmannen.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2011-10-14 10:29
#2

Kronofogden kan bistå med hjälp att driva in pengarna från gärningsmannen om du tilldöms skadestånd, efter en fällande dom med skadeståndsersättning skall kronofogden som får en kopia på domen självmant erbjuda sin assistans i indrivandet. Det är om det saknas ekonomiska medel hos gärningsmannen, vilket inte är ovanligt, som det blir mycket svårt att få ut ersättningen.

Däremot är jag mycket frågande till vilken handlingskedja som resulterar i brottsrubriceringarna grov stöld och rånförsök… Detta får du gärna beskriva för mig!

Itchy
2011-10-14 14:39
#3

nu har jag varit på fotokonfrontation & pekat ut killen, som tydligen inte var spec smart då han hade begått flera rån/rånförsök under samma natt (flera av dem i samma område han bor)

rättegången kommer att vara i slutet på månaden :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Imasy
2011-11-07 00:17
#4

Brukar inte brottsofferfonden betala ut skadeståd till offret i gärningsmannens ställe och så får gärningsmannen sedan betala till brottsofferfonden, just för att man som offer inte ska lida ekonomisk skada också?

Itchy
2011-11-29 23:02
#5

idag var rättegången, och killen är nu åtalad för 5! rån/rånförsök under en & samma natt

och han skyller såklart allt på att han mått dåligt psykiskt & knaprat i sej massor av piller, så han kommer inte ihåg ngt alls av natten

nu hoppas jag bara på en fällande dom, och att han får betala för skadorna på moppen

You can't spell Bitchy without Itchy

Honestyisdead
2011-12-04 01:11
#6

#5 Håller tummarna!

Annons:
Itchy
2011-12-10 19:36
#7

nu är samtliga rättegångar över & killen blev dömd till 2 års fängelse & en behandlingsplan.

han & en kumpan ska ha begått sammanlagt 6 olika brott på en och samma natt som de blev dömda för, allt ifrån snatteri till rån, bedrägeri & narkotikabrott…jag får ut 11,500 som ersättning för mopeden & kränkning

You can't spell Bitchy without Itchy

[Moa-]
2011-12-10 19:43
#8

Itchy; kan du skicka en kopia på den domen?

Det ska nämligen inte vara en möjlig kombination av påföljder… Hur gammal skulle denne gärningsman vara?

Tilläggsfråga, vad åsyftar du med "samtliga rättegångar"?

Itchy
2011-12-10 19:48
#9

det var flera personer han var på denna natt, och han är 25 år gammal om jag inte minns helt galet, det han är dömd för är,narkotikabrott,stöld,snatteri,grovt rånförsök,grovt rån,försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel,olaga hot,bedrägeri,misshandel.

jag har tyvärr ingen kopia av domen hemma då jag glömde kvar den hos mina föräldrar (de ville läsa igenom den)

han blev dömd till 22 mån fängelse i jan 2010, men kom ut tidigare, så jag tror att det kan spela in i domen

You can't spell Bitchy without Itchy

[Moa-]
2011-12-10 20:07
#10

Ja, men du kan inte dömas till vård och fängelse i samma dom. Du kan ingå i vårdprogram under fängelsetiden, men detta är inget som du döms till.

Samtliga de brottsrubriceringar som du uppradar har jag även svårt att se att en person ska ha haft möjlighet att fullfölja under en natt så som du skriver. (Under en längre tidsperiod, ja, men inte under en natt.)

Sedan är jag fortfarande frågande inför din formulering med "samtliga rättegångar"?

Itchy
2011-12-10 20:13
#11

vad jag menar med samtliga rättegångar är att det varit flera målsäganden som har haft en varsin rättegång, så alla rättegångar tog ca en vecka att genomföra, och vissa av de brotten han har dömts till har han haft en kumpan till (som oxo blev dömd) men 6 st brott vet jag att han begått själv under natten

och behandlingsplanen kan mkt väl ha varit under fängelsetiden
som sagt har jag inte papprerna hemma

You can't spell Bitchy without Itchy

[Moa-]
2011-12-10 20:31
#12

Itchy; så fungerar inte rättegångar, målsägande får inte en dag var. Om det är möjligt på grund av tidsåtgången hålls rättegången mot en åtalad i ett svep. Målsägande har inget krav på att delta i rättegången om inte deras insatser som vittnen krävs.

Som sagt var så är det inget som står i domen att han ska få behandling under fängelsetiden, detta är något som tillkommer när det finns behov av t.ex. stöd mot missbruk, men på beslut av kriminalvården. Möjligen att det kan finnas omnämnt i domskälen att detta vore önskvärt, men inget domslut.

Det är precis som din rubricering i grundinlägget "grovt stöld & rånförsök", jag skulle gärna vilja ha en beskrivning av detta, då det är två helt skilda brott med olika kriterier för att uppnå dessa.

Gällande "kumpan" så är du är aldrig ansvarig för andra handlingar än de du själv begått eller haft inflytande på.

Itchy
2011-12-10 20:35
#13

mitt målsägarbiträde berättade för mej att dagen jag var uppe i rätten var sista dagen i en veckolång process med rättegångar, den dagen var det 2

jag får väl åka & hämta papprerna imorrn & läsa igenom igen

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Itchy
2011-12-10 21:26
#14

ang rubriceringen grovt rån & grovt stöldförsök så kan jag berätta exakt vad som hände

blev uppringd av min kusin (som jag bor granne med) ca 04.00 den 30 sept & han sa att jag borde ge mej ut för att det är ngn som försöker stjäla min moped, sagt & gjort så hävde jag mej ut, och direkt när jag klivit utanför porten så ser jag hur ngn står & fibblar med min moped, så jag börjar gapa på honom & skriker att han ska backa från moppen, han backar, men går sen emot mej med en skruvmejsel i högsta hugg & frågar om det är min moped, vid det laget är jag lagom förbannad, så jag skriker åt honom att det är klart som faan att det är min moped, varför skulle jag annars vara ute så här dags på dygnet!

han är tyst en sekund & håller sen upp skruvmejseln mot mitt ansikte & säger "hit med cashen" jag blir ännu mer förbannad & skriker än en gång åt honom, tror du verkilgen att jag har med mej en plånbok såhär dags på dygnet

-får jag hit mobilen då, vid det här tillfället så tittar jag upp mot min kusin som står i sitt oppna köksfönster & säger åt honom att "jag håller i, du kommer ner"

vid detta tillfället flydde han iväg på en cykel

detta rubricerades som grovt rånförsök & stöldförsök, men stöldförsöket rumbricerades senare som försk till tillgrepp av fortskaffningsmedel, och att det rubricerades som grovt har med att han hade en skruvmejsel riktad i ansiktet på mej!

You can't spell Bitchy without Itchy

[Moa-]
2011-12-11 10:35
#15

Jo, det låter mer rimligt med försök till till tillgrepp av fortskaffningsmedel. Att rån med en skruvmejsel utan någon tillfogad skada eller särskilt utsatt position skulle klassas som grovt har jag lite svårt att se…

Brottsbalken 8 kap;
6 § Är brott som i 5 § sägs att anse som grovt, skall för grovt rån dömas till fängelse, lägst fyra och högst tio år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om våldet var livsfarligt eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller om han eljest visat synnerlig råhet eller på ett hänsynslöst sätt utnyttjat den rånades skyddslösa eller utsatta ställning.

Utöver det faktumet att kriterierna för grovt rån inte är täkt med din berättelse så startar straffskalan för grovt rån vid 4 år, du angav 2 år som sammanlagd strafflängd för flera olika brott…

Martin
2011-12-11 12:46
#16

Det itch menar med flera rättegångar är väl troligen en rättegång som har pågått i flera dagar. Det är inte ovanligt, och då är det inte heller ovanligt att målsägandena kommer olika dagar.

Vad man stämmer på och vad man döms för är också olika, jag vet att det förekommer att man likställer t.ex. skruvmejsel med kniv och har man hållt upp den mot någons huvud skulle rubriceringen mycket väl kunna bli grov, men det krävs ju mer för att väl bli dömd till det.

mvh Martin

[Moa-]
2011-12-11 13:01
#17

Martin; ja, en väldigt omfattande rättegång kan pågå under flera dagar, men detta är inte särskilt vanligt. Självfallet så kommer oftast då målsägande på den "sittning" som då rör det brott denne utsatts för, men det är inte på det sättet att en rättegång är uppbyggt kring målsägandena.

Hot och våld/eller hot därom är delar av kriterierna för rån, och därför krävs det någon skada eller allvarlig omständighet UTÖVER hotet om våld eller det våld som utövas under rånet för att det skall klassas som grovt. Oavsett om detta skulle kunna uppfyllas av en skruvmejsel så är det inte det i den beskrivningen som ges ovan. Den eventuellt tilltalade i detta fall har inte heller dömts för detta, då straffsatsen för grovt rån som sagt startar på 4 år.

Jag är med andra ord väldigt skeptisk till om något brott överhuvudtaget har begåtts då så pass många faktafel har smugit sig in i TS berättelse.

Martin
2011-12-11 13:13
#18

#17 Aha, förstår dig bättre nu (ditt sista stycke). Så hade jag inte uppfattat det då jag bara skummat det. Menade mest med mitt förra inlägg att det kunde vara felformulerat från någon som inte hade rättegångsvana att säga "flera rättegångar" om en rättegång som sträcker sig över flera dagar.

Vid många målsäganden är det väl inte helt ovanligt, lite beroende på hur grova brott det är. Men visst - det är ganska sällan det är många målsägare också. I det här fallet (om det nu har hänt) verkar det ju vara ett antal brott på olika brottsplatser också.

mvh Martin

Itchy
2011-12-11 13:19
#19

jag ska åka över till mina föräldrar senare idag & hämta papprerna & fota så ni kan se att detta verkligen har hänt

varför i helvete skulle man hitta på det ???

You can't spell Bitchy without Itchy

[Moa-]
2011-12-11 14:40
#20

Itchy; om detta hade hänt och var äkta, varför skulle det vara så många fakta fel och omöjliga omständigheter?

Martin; jo, omständigheter varierar, men vid flertalet grova brott så som grova rån som påstås här skulle inte en dom stanna vid två år, särskilt inte när det gäller en tidigare dömd brottsling under prövotiden. (Minst ett år efter den villkorliga frigivningen efter 2/3 av avtjänat fängelsestraff.)

Annons:
Freke
2011-12-11 14:52
#21

Hinna med 6 olika brottsrubriceringar under en natt är ingen omöjlighet..

Narkotikabrott, stöld, rånförsök, försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel, olaga hot och misshandel.

Det är inte svårt att hinna med om man ligger i lite.. 

Det som TS skriver i vad personen blev dömd för, är ju troligen rubriceringar inför rättegången och inte domar. För jag är benägen att hålla med -Moa att det inte riktigt blir sammanhängande då man inte kan få backning eller på backning av straff i Sverige..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2011-12-11 15:03
#22

Freke; bedrägeri skulle du hinna med också enligt TS. Därmed så du måste träffa på många olika människor under natten som du ska åsamkat skada, utan att bli gripen någon gång under vägen. Narkotikabrott och ett par av de andra är inga svårigheter att hinna med, men att samtidigt uppfylla samtliga kriterier för samtliga brotten blir som sagt tajt med tid, och dessutom ska det gå att bevisa att samma person begått samtliga brott. Snatteri såg jag nu att han skulle ha utfört under kvällen med, med andra ord måste han är börjat tidigt när butikerna fortfarande var öppna…

Omöjligt säger jag absolut inte att det är, men extremt otroligt, särskilt i kombination med hur händelsen som TS råkade ut för skulle ha gått till enligt TS egen utsaga och den dom som tingsrätten skall ha beslutat om.

Freke
2011-12-11 18:14
#23

Jo, vissa oklarheter ser jag med i det hela..
Men vi som varit med och sett lite mer i rättsväsen eller oväsen..

Kan se att det finns en del frågetecken, hoppas vi får se domslutet av TS, skulle va intressant att se hur rätten resonerade…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2011-12-11 18:58
#24

Freke; jo, jag känner till din inställning till både rättssystemet och polisen… =P

Dock så håller de sig trots allt till de strafflängder som är föreskrivna för den brottsrubriceringen som de dömer ut påföljd för… Det borde även du hålla med om? =)

Itchy
2011-12-11 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

missuppfatta lite om det där med bahandling, det var hans kumpan som blev "dömd till behandling"

Robin blev dömd till 2 års fängelse

(valde att stryka över namnen på de andra inblandade då det kan bryta mot PUL)

You can't spell Bitchy without Itchy

Itchy
2011-12-11 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

.

You can't spell Bitchy without Itchy

Martin
2011-12-11 20:04
#27

#20 Beror ju delvis vad personen varit dömd för tidigare. Nu har jag ju sett facit och han fick ju två år så det är kanske för sent för mig att uttala sig, men det är ganska ofta som man inte får speciellt hårda straff för personrån (som ju faktiskt är samma paragraf), jag skulle personligen gärna se att man gick högre på straffskalorna där än vad som händer. Ofta är det förvisso ungdomar (i alla fall i Malmö) som begår personrånen och döms de då inte till vård eller samhällstänst så får de förvisso rejält med straffrabatt - det kan vara därför min uppfattning att straffen oftast är ganska låga då jag sällan sett straff för personrån begångna av personer över 21 (för det är väl 21 man har straffrabatt till vill jag minnas).

mvh Martin

Annons:
Freke
2011-12-11 20:13
#28

-Moa du vet en del av mitt rättspatos men långt ifrån det hela..

Jo jag hycklar inte med att jag är kritisk till det, men likväl jobbar jag inom det och med det… På gott och ont..

Och är hör och häpna helt ren, har gripits för hastighetsbrott, och varit misstänkt för brott mot knivlagen och en motanmälan i ett misshandels-mål.

Men annars finns det inget, men det finns djupa och allvarliga anledningar till min inställning av rättsväsendet för det som jag och min familj varit med om, skulle jag inte önska en ovän ens..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2011-12-11 21:02
#29

Martin; stämmer att du har straffrabatt fram tills 21 års ålder, därför jag undrade över gärningsmannens ålder tidigare. (Rabatten minskar hela tiden från straffmyndig ålder vid 15 år fram tills 21 årsdagen.)

Nej, men för rån så startar straffskalan vid 1 år, inte vid 4 år så som vid grovt. Eftersom rånet i detta fall var relativt milt (sätt till systemet, inte den subjektiva upplevelsen för dig som offer), kan man säga att detta är utgångspunkten vid beräkningen av strafftiden och du får "sammanläggningsrabatt" på samtliga brott med lägre straffvärde.

Tack för att du la ut domen Itchy! Ber om ursäkt att jag misstrodde dig, dock välbaserat enligt mig med de tidigare faktafel som påpekats. Dock är det kanske inte lätt att hålla reda på allt och se skillnaderna när man inte är insatt i systemet… =)

Freke; nej, full historia har jag aldrig utgett mig för att ha. Däremot uttalade du återigen med skepsis mot rättssystemet, och deras bedömningar i frågor, det var där jag menade att vi redan kände till den åsikten. =)

rassA
2012-09-08 22:58
#30

Moa: Itchy; så fungerar inte rättegångar……

Moa kan och vet allt, därför trasar hon sönder alla trådar hon kan, för hon anser sig alltid veta bättre än alla andra!

///rassA

Honestyisdead
2012-09-09 14:23
#31

#30 Uppenbarligen kan hon väldigt mycket. Att du har svårt att acceptera det är faktiskt inte vårt problem och väldigt ointressant. Hon till skillnad från dig tillför något i trådarna.

Upp till toppen
Annons: