Annons:
Etikettövrigt
Läst 1405 ggr
satanigatan
8/26/11, 10:52 PM

Anmäla?

Har blivit hotad av en kille jag känner, plus att han sagt massa kränkande saker till mig samt spridit ett falskt rykte om mig till flera av mina vänner. Allt känns jätteobehagligt. Jag är 15, han är 20. När går egentligen gränsen för att jag ska kunna anmäla honom? Vill inte skriva mer detaljer här, eftersom jag är rädd för den människan och vill inte att denne ska fatta att det är jag för då lär det bli ett ännu större helvete. Om någon undrar något kan jag berätta mer i PM. Och om det inte går att anmäla, vad ska jag annars göra?

Annons:
Gunlog
8/27/11, 3:15 PM
#1

Du ska, till en början, inte bry dig om det. Han är 5 år äldre än dig och vill bara skrämmas…

Jag förstår att du är rädd, men försök att hålla dig lugn, så går det säkert över. Om någon tror på ryktena, så är det inte några vänner att ha. Jag håller tummarna att det går bra för dig.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Sara
8/28/11, 9:24 PM
#2

Prata med dina föräldrar, du ska inte behöva gå omkring och vara rädd. Så kan de ta kontakt med polisen.

Sara

Freke
8/31/11, 10:49 AM
#3

#0
Du kan anmäla precis när som och vad som sen är det upp till myndigheterna att göra en utredning..

Så som #1 resonerar tycker jag bara är dumt och korkat att uttrycka även om jag vet hur du tänker.. men det är den tanken och inställningen att mobbning och hot får lov att förekomma i vårt samhälle..
Ta det ifrån en som vet.. Eftersom jag efter vissa hot lever under skydd..
Och Anmäl om du känner det olustigt, att du är orolig för att något kan hända eller om personen bara låter alldeles för mycket, men som Sara skriver.
Prata med dina föräldrar först så ni tillsammans kan gå till polisen, för dom är inte alltid världs bra på att ta hand om offer, dom vänder gärna på situationen och får offret att framstå som skyldig..

Men generellt..

Ingen annan ska få någon annan att känna sig otrygg, osäker eller känna sig hotat, för hoten är känslan hos den som uttsätts för det och inte omgivning eller den som hotar och där i ligger osäkerheten..
Att inte veta, i vissa fall skulle det vara bättre att råka ut för något, för då slipper man pressen..
Lycka till..

//vill du ha mer info.. PM:a mig så ska jag förklara mer och lite djupare vad jag menar

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Upp till toppen
Annons: