Annons:
Etikettlagar
Läst 3185 ggr
Muffin79
2011-07-11 23:34

Ridskola bryter avtal och missköter häst

Hej!

Min älskade häst fick jag lämna på foder för ca 2 år sedan, för jag hade inte tiden. Jag trodde att jag kunde vara säker på att han skulle få en god skötsel och vård bara för att det var en liten ridskola, och dessutom i samma ort som mina föräldrar bodde.

En dag kom jag oanmält till hästen. Han var på boxvila, utan att jag blivit meddelad. _det är bara en lätt vrickning, sa en tjej. Ok, tänkte jag , och åkte hem eftersom jag hade barnen med. 2 mån senare kom jag igen och han var då fortfarande halt. Jag blev arg.

Jag frågade varför ingen veterinär tillkallats och svaret var- Jag är så kunnig på hästar så jag vet att han inte behöver vård nu, bara att han går på sk skrittprogramm.

Men det kom bara mer o mer lögner och alla som vart med mig till denna ridskola får en uppfattning. Att dom inte kan sköta hästar.

Min häst har alltså vart halt och jag bad och krävde att hon skulle tillkalla veterinär, men dom vägrade. Till slut när inget hände tog jag med mig några vänner och en som jobbar som nämndeman och hämtade hem hästen. Nu väntar besök på klinik för o se om han någonsin mer kommer bli bra.

Hur går man tillväga när fodervärden har brytit ett avtal? Vem ska man vända sig till? Hon har misskött hästen, men hur ska jag göra nu?

Väldigt tacksam för svar eller tips!

Annons:
Magrat
2011-07-11 23:46
#1

Jag vet inte hur avtalet ser ut som så, vad jag däremot vet är att det äår olagligt att utsätta djur för onödigt lidande/inte ge den vård som krävs. Om hästen har varit halt i över två månader är det ju ett lagbrott redan där då ingen veterinär har tillkallats och hästen således blivit vägrad vård.

Jag skulle i första hand kontakta länsstyrelsen med en anmälan om vanvård gentemot ridskolan, om de nu faktiskt missköter hästarna (vilket jag inte tvivlar på). För din egna del så se till att få kontraktet upphört och gör en polisanmälan. Är inte heller här helt säker men beroende på hur kontraktet är utformat vet jag inte om du kan anses begå ett kontraktsbrott när du hämtade hem hästen(?). Att vägra ett skadat eller sjukt djur vård är som sagt olagligt. Men mitt tips är, kontakta länsstyrelsen om misstanke om vanvård och polisen. Hoppas allt löser sig och att hästen blir bättre.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Muffin79
2011-07-12 07:56
#2

Hejsan!

Tack för ditt svar. I kontraktet står att det är rätt att brytas om

" fodervärden av väsentlig betydelse bryter mot detta avtal äger den andra parten omedelbart bringa avtalet till upphörande"

så att inte ge hästen vård tycker jag är att bryta mot ett avtal. För i avtalet står det även att

"för den händelse hästens skick försämras under fodervärdstiden och detta beror på aoktsamhet eller försumlighet från fodervärdens sida skall fodervärden ersätta den skada som därigenom uppkommit"

"vid allvarlig skada på hästen åligger det fodervärden att snarast informera hästägaren"

Så hon har inte informerat mig om skadan. Och hon har försummat skadan på hästen i 2 månader.

Men min fråga är, vart vänder jag mig när det gäller att få henne att betala kostnaderna? För i avtalet ska det ingå att fodervärden ska betala vilket hon inte gör.

Sara
2011-07-12 11:21
#3

Antagligen kommer du bli tvungen att stämma henne i rätten för att få pengarna. Men du måste kunna bevisa att hästen varit halt hela perioden och att de inte sökt veterinär för det.

Trist historia, jag var med om nått liknande men de sökte vård och betalade. Dock blev hästen kronisk halt och utdömd.

Sara

Muffin79
2011-07-12 16:02
#4

Men vid veterinär besiktningen så kom det fram att hästen vart skadad 1-2 månader så det har jag ju bevis att det har vart under tiden som hästen var på foder. Och veterinär finns ju inga papper på att hästen blivit undersökt så det är bevisligen att dom inte sökt vård.

Ja det är trist, men nu är hästen hemma och han går glad o nöjd i hagen. På hästkliniken tror dom dock att han har möjlighet att bli frisk snart.Så jag hoppas detta slutar bra.

Sara
2011-07-12 16:33
#5

Det är jättebra, du har papper på det?

Saken är att du ska framställa din begäran till ridskolan, gärna via mail så du får svaret svart på vitt, och när de nekar eller dröjer med betalningen så får du stämma dem eftersom det uppstått en tvist.

Då avgör tingsrätten om ridskolan har gjort fel och dömmer dem till att betala det som du kräver eller friar dem.

http://www.goteborgstingsratt.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Jag vet inte var du bor men här kan du läsa lite mer om hur det går till.

När beloppet är under en viss summa, har för mig ett eller ett halvt prisbasbelopp, så behövs inga advokater utan man träffar domaren i ett sammanträdesrum i första hand.

Sara

Muffin79
2011-07-12 20:07
#6

Hejsan!

Vad bra, ska ja läsa ikväll. Tack så mkt för ditt svar :)

Bor i skaraborg.Jättebra o veta lite om sånt här med tvister.

Annons:
Sara
2011-07-12 20:28
#7

Lycka till! =)

Sara

ingann
2011-07-13 20:32
#8

Ursäkta min fråga, men varför frågar du inte din vän istället för att fråga här på nätet? En nämndeman borde ju rimligtvis veta hur man går tillväga…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Muffin79
2011-07-13 21:32
#9

Sara: Tack så mycket :)

Nja han var med men han säger att det tar mkt tid o pengar med att göra en rättsprocess, så det jag kan göra är att anmäla dom för vanvård hos länsstyrelsen istället.

Men han var med som hjälp och vittne ifall det skulle bli något.

Sara
2011-07-13 22:46
#10

# 9 Nej, det kostar inte alls mycket med en sådan rättsprocess. Eller jo för staten men inte för dig, 450:- tror jag det kostar. Tid däremot tar det.

Vanvård hos Länsstyrelsen lär inte gå igenom, djuret måste vara väldigt svårt skadat i så fall om ens då.

Nä, det du kan göra som kan fungera är att kräva henne på veterinärkostnaderna och då genom stämning.

Sara

ingann
2011-07-14 13:31
#11

#9 men dina frågor var ju "Hur går man tillväga när fodervärden har brytit ett avtal? Vem ska man vända sig till? Hon har misskött hästen, men hur ska jag göra nu?"…

Det är en nämndeman bättre lämpad att svara på än några vanliga människor på ett forum;)

En eventuell rättsprocess hamnar troligtvis som ett civilrättsmål och då får den som förlorar tvisten stå för alla kostnader för bägge parter. Så för att dra igång det behöver man nog vara helt säker på att man kan vinna;)

Jag tror som Sara att du inte kommer någon vart genom Länsstyrelsen om det inte är stora skador på hästen…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Muffin79
2011-07-14 15:23
#12

Nu har jag kontaktat Länsstyrelsen och dom skulle diskutera genom detta och antagligen åka ut dit. Så det kändes som att dom lyssnade och tog det på allvar.

Sen har jag kontaktat en advokat idag och han sa att jag kan samla ihop alla kostnader för hästens skador och sedan kan vi kräva henna på skadestånd.

Betalar hon inte, så går saken vidare till stämning i domstol. Så nu kommer jag ha fortsatt kontakt med advokaten och så kanske detta kan lösa sig. Jag ska höra med honom om det är värt att gå vidare för det kan kosta tiotusentals kronor.

Och att vara säker på att man kan vinna, det får advokaten hjälpa mig o besluta om det är värt att gå vidare. Jag har ju rättshjälp i vår hemförsäkring.

Upp till toppen
Annons: