Annons:
Etikettvittne
Läst 1896 ggr
Sara
4/19/09, 4:07 PM

Vågar ni vittna?

Vågar ni ställa upp som vittne till ett våldsbrott?

Sara

Annons:
[Norum]
4/19/09, 5:14 PM
#1

Jag skulle våga, helt klart. Tänk om det skulle hända mig nåt och ingen skulle ställa upp för mig? Nej, det vill jag inte ska hända någon som redan har haft oturen att bli ett offer.

AnneN
4/19/09, 6:20 PM
#2

Ja självklart, om man inte ställer upp och vittnar så ger man ju ut signaler om att antingen så tycker man att det personen gjort inte är något att bry sig om eller signaler om att personen som ska vittnas mot har skrämt den som inte vill/vågar vittna vilket innebär att gärningsmannen/kvinnan redan vunnit oavsett om han/hon får ett straff eller inte.

Om man ställer upp och vittnar så visar man att det personen gjort inte är okej i mina ögon och mig skrämmer du inte!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aviendha
4/19/09, 6:20 PM
#3

Ja, jag tror att det skulle mycket till innan jag inte vittnade. Nu har jag ju inte vart med om något så jag kan ju inte uttala mig om hur det är i verkligeheten, men som Skruttis sade så skulle jag själv vilja att folk ställde upp om det var jag som behövde deras vittnesmål.

Om jag är starkt hotad iom. att jag är ett vittne skulle jag nog dock fundera lite på det, men jag skulle ändå vilja vittna.

kerstinjo
4/20/09, 11:13 PM
#4

Jag skulle också vilja stämma in i det där "Självklart".

Men tyvärr är det inte alltid så enkelt. Det kan i säregna fall finnas sådana hotbilder mot den som ska vittna att den personen avstår.

Allvarliga hotbilder som även innefattar vittnets familj och vänkrets. Vid sådana tillfällen så är man väldigt liten och skyddet från polisen är nästintill obefintligt.

 Kerstin 

 

Sara
4/20/09, 11:21 PM
#5

Jag röstade på nja, beror på. Vill också svara självklart men jag vet hur rädd man kan vara och ens egen och familjens säkerhet är viktigast.

Säger som kerstinjo att varken polis eller åklagare kan göra speciellt mycket åt ev hot pga att vittnesuppgifter är offentliga.

Det ända är att få skyddad identitet/boende och det är banne mig inte lätt.

Sara

kerstinjo
4/20/09, 11:29 PM
#6

Visst kan man få skyddad identitet, men är man beredd att betala det "priset"?

Ge upp bostad, bostadsort, vänner, familj, arbete, skola osv för att vittna?

 Kerstin 

 

Annons:
Sara
4/20/09, 11:31 PM
#7

Det är helt klart ett stort steg och dessutom är det inte bara en själv man ska tänka på. Barnen, mannen, man ska kunna hitta jobb osv.

Sara

spikes
4/21/09, 2:28 PM
#8

Jag skulle absolut vittna, finns inget i denna värld som skrämmer mig,om det så skulle gälla skyddad identitet flytt osv osv skulle jag göra det,inget snack om den saken för min del,jag skulle ta det medFlört

MVH

Lena(Spikes)

Royalz
4/22/09, 7:12 PM
#9

Nej, jag skulle inte våga. Man vet aldrig vad man får för skite fter det..


[GunillaF]
4/22/09, 8:29 PM
#10

Om jag skulle ha svarat på den här frågan för några år sedan så hade det blivit: Ja, absolut! Det svarar jag inte så självklart idag!

Jag jobbade som ordningsvakt och vid ett tillfälle gick jag och kollegan mellan i en väldigt ful misshandel. Vi bojade busarna och ringde efter polis som kom och skjutsade buset därifrån. Vi jobbade vidare under kvällen och när vi skulle sluta vår tjänstgöring och åka hem så står det 5-6 st och väntar på oss utanför stället. Dom skulle ta oss för att vi satt fast deras polare. Fast vi var utrustade med diverse atrialjer så gick vi inte ut till dem - det hade varit idiotiskt eftersom de var utrustade med järnrör och andra tillhyggen.

Det gick några månader och jag blev kallad till tinget och jag kände att - nej - jag visar inte upp mig för de där typerna en gång till för nu skulle de vara nyktra dessutom och lättare kunna känna igen mig. Jag ringde till tinget och talade med dem om att jag självklart ville vittna men ville inte göra det ansikte mot ansikte med busarna. Tingsrätten ordnade det så bra att jag fick sitta i telefon och vittna  och det kändes hur bra som helst.

Vad jag vill ha fram med det här långa inlägget är: Säg inte ja eller nej utan att tänka efter först och känner du som jag att du inte vill stå öga mot öga så tala med tinget. Du kanske kan få göra så som jag fick!

Madde
4/22/09, 8:32 PM
#11

Jag har redan vittnat vid 2 tillfällen.

Däremot var sista gången inte alls lika skoj när det var en kille som var väldigt otrevlig, hade slagit ner folk och gjort massor och så går han på mycket tunga droger.

Men vad gör man inte för en kompis.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aviendha
4/22/09, 8:34 PM
#12

#10 Bra att du berättar om det! =) Jag skulle inte vilja utsätta min familj och mina väner för något, inte alls, men viljan finns ju från min sida. Tänk om en förövare går fri från ett brott för att jag inte vittnade? Det skulle vara trist, verkligen. Men det är bra att alternativ finns.

Freke
4/29/09, 5:06 PM
#13

Klart man vågar även om det kostade mig en massa…

Efter en rättegång så fick jag och hela min familj skyddade person uppgifter just pga hot, då dom inte kunde eller vågade gå på mig så fick jag en timme innan rättegångs start ett samtal där någon upplyste mig att om jag vittnade mot en av dessa tre herrar så skulle min familj få betala för det..

Vilket förvisso var lite obehagligt men hellre vittnar jag och betalar för det än att dom får gå lösa och göra samma sak mot någon annan.

Men det som är tråkigt är att vittnes skyddet i Sverige är värdelöst och att polisen ljuger inför dom som dom vill ska vittna vilket jag tycker är illa.. Just eftersom de som borde vittna har sett eller får klart för sig om att skyddet för deras framtid är istort sett obefintligt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
ingann
4/29/09, 5:20 PM
#14

självklart… om det bara gäller min egen säkerhet..

Nja, beror på..  sannorlikheten för att de verkligen skulle kunna skada min familj

Nej.. hotar de mina barn till livet så skulle jag det aldrig..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

JohannaMax
4/29/09, 10:02 PM
#15

Nja, det beror lite på. Skulle inte riskera nått för min familj. Hade det bara varit jag hade det varit en annan sak. Då hade jag nog tänkt på ett annat sätt. Men kan man vittna via telefon eller "hemligt" så är det ju inga problem.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Sara
4/29/09, 10:13 PM
#16

Du kan inte vittna hemligt, ditt namn är inte hemligt för att den åtalade har rätt att få veta vem det är som vittnar pga att folk inte ska kunna vittna emot bara för att de inte gillar personen.

Sara

Freke
4/30/09, 1:52 PM
#17

Det är inte det som är det jobbiga, det jobbigaste är att om man inte varit med förut..

Så om man inte vet bättre, utan råkar i förhören nämna vem du är och var du bor, vilket polisen oftast frågar..

Då kommer det att skrivas in i en förundersökning.. Med resultat att den som är misstänkt/anklagad får ta del i förundersökningen och då får denne veta vem och var du är. vilket inte är så bra i alla lägen.. kan få förödande koncekvenser..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sara
4/30/09, 2:31 PM
#18

Om man inte är beredd att uppge namn så tas inte vittnesmålet på stort allvar.

Sara

David
5/10/09, 11:06 PM
#19

Nja fick bli mitt svar.

Hur det än är, så är man alltid sig själv närmast. Och som dagens rättsamhälle ser ut, skulle jag tyvärr tänka både en och två gånger innan jag vittnade. Sorgligt men sant.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

MarHai
6/12/09, 11:12 PM
#20

Ja absolut, skulle jag ha röstat förut. Nu vet jag inte längre…

Jag vittnade i mars, det var väldigt obehagligt… Min kompis hade blivit misshandlad och våldtagen av sin pojkvän. Den killen har suttit på ungdomshem i stort sett hela sitt liv, dömd för misshandel, rån, olaga hot mm.
Väl inne i rättssalen gick det bra, då jag inte kollade omkring mig utan bara på domaren. Men sen så fick jag en fråga av killens advokat, och då såg jag att han satt där. Trots att dom sa att han inte skulle vara närvarande! Som tur var så var förhöret slut efter den frågan. När jag gick ut, och satte mig i bilen för att åka hem så bröt jag ihop. Satt och skakade och grät länge, jag var så rädd.

Killen i fråga är verkligen inte att leka med. Han har hotat elever och lärare på skolan, slagit ner folk för ingenting, haft med sig pepparspray i skolan, hotat en elev med kniv i skolan etc. Jag och min kompis blev hämtade av polis från skolan en dag när han inte hade dykt upp hos sin bevakare. Vi blev hemskjutsade och fick inte åka iväg någonstans tills han blev infångad. Obestämd

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
Lole
6/6/10, 8:02 PM
#21

Jag svarade nja.. Beror mycket på, vem som är inblandade, brottet osv.

Skulle självklart försöka, och viljan finns där.. men rädslan skulle kanske blivit för ator för att göra det.. hmm,, jag vet faktiskt inte.

asvensso
6/7/10, 4:21 PM
#22

Jag svarade Nja. For ekonomiska brott, trafikbrott och mindre forseelser - sjalvklart. For valdsbrott, narkotikabrott eller mord beror tyvarr pa sammanhanget.

Om det ar organiserad brottslighet bakom skule jag inte vaga eftersom vittnesskydd inte fungerar om man inte byter identitet, aldrig jobbar mer, flyr utomlands. Mina anhoriga och vanner kan inte gora detsamma och jag har en skyldighet ocksa mot dem att inte utsatta dem for fara.

Om det var valdsbrott eller mord som bara omfattade en vanlig garningsman (dvs ej gang eller organiserade brottslingar) skulle jag inte tveka en sekund.

Till organiserade brottslingar raknar jag tvarr ocksa diverse ungdomsgang samt terrorister.

Eine
6/10/10, 10:39 PM
#23

Jag har gjort det, och skulle göra det igen om det behövs.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: