Annons:
Etikettvittne
Läst 2661 ggr
ekorren
6/2/09, 2:03 AM

Falska vittnen?!

En bil tuttades på häromdagen. Jag såg en person vid den bilen strax innan det hände. Lämnade mitt vittnesmål till polisen.

Nu några dagar senare har jag hört rykten som totalt motsäger det jag såg. Så fel har jag verkligen inte. Jag är övertygad om att flera s.k. vittnen mer eller mindre ljugit polisen rakt upp i ansiktet!

Bara för att få ut försäkringen på bilen!?!!

Jodå, dom som äger bilen kommer tydligen få ut försäkringen….

Rynkar på näsan

Annons:
JohannaMax
6/2/09, 1:03 PM
#1

Finns oärligt folk överallt…Hör av dig till försäkringsbolaget, de har egna interna utredare och är säkert intresserade av tips.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Sara
6/2/09, 1:33 PM
#2

Jag tror att mened och att folk ljuger för polisen är vanligare än man tror.

De vill skydda sina vänner, familj och känner att de är lojala om de ljuger så personen bli fri från misstankar.

Sara

Sara
6/2/09, 1:34 PM
#3

Vill också säga att det är tragiskt för jag tror helt klart att mened har gjort att oskyldiga har blivit dömda.

Rättsäkerheten faller ju när folk intygar osanningar.

Sara

ekorren
6/2/09, 1:57 PM
#4

#1 Det var ett bra tips, problemet är väl bara att jag inte vet vilket försäkringsbolag dom har. Men det går ju att höra sig för.

#2,3 Ja tydligen finns det folk som ljuger utan att blinka. Jag ser det faktiskt allvarligare att ljuga som vittne än att elda upp sin egen bil. Men det kanske bara är en personlig åsikt.

Det är faktiskt lite otäckt. Samla ihop en hög med kompisar som intygar samma sak så du kan komma ur vad som helst…

Sara
6/2/09, 2:15 PM
#5

#4 Precis, det räcker med ett trovärdigt alibi och inga tekniska bevis så kommer du undan.

Sara

Martin
6/3/09, 3:51 AM
#6

Vill bara påpeka att som målsägare och misstänkta har man ingen skyldighet att tala sanning i rätten. Men det har man som vittne.

Kontentan kan alltså vara att både målsägare och misstänkt ljuger i rätten och om då vittnet också ljuger, och det avslöjas, så kan vittnet råka värst ut. Praxis för mened är minst 6 månaders fängelse.

mvh Martin

Annons:
David
6/4/09, 4:28 AM
#7

#6. Att den misstänkte inte behöver tala sanning kände jag till, men som målsägande, måste man inte hålla sig till sanningen då? (falsk tillvitelse). Blev nämligen själv anmäld för det av en person som jag hade anmält i ett djurplågeriärende.

Men du har helt rätt, den som kan råka mest illa ut i en rättegång är ett vittne som inte håller sig till sanningen.

När det handlar om vittnesmål för att få ut försäkringspengar tror jag att det är oerhört många "Vittnesmål" som är en aning partiska. Om det är moraliskt riktigt, det är däremot en annan fråga.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Martin
6/4/09, 12:02 PM
#8

Falsk tillvitelse är en annan sak, det är inget man gör som målsägare.

Falsk angivelse resp falsk tillvitelse handlar om att du gör en anmälan om att någon annan (utpekad person) har begått ett brott, och du anger det brottet till åtal med syfte att den personen skall fällas för brottet. Du är alltså aldrig målsägare.

Det jag syftade på var att som målsägare i en rättegång talar du inte under ed, och kan alltså ljuga (sålänge du inte tillvitar annan något brott med syfte att få dem fällda för det) utan att bli straffad för det (straffet kan förvisso bli att du inte bedöms som trovärdig och det blir friande dom, om du ljuger på ett sätt som gör att det inte blir trovärdigt).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: