Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 3939 ggr
Jaquette
9/25/09, 10:14 PM

Lindafallet

Man måste ju verkligen fundera när man ser på TV och läser tidningarna. Vad är egentligen sanningen? mycket märkligt, värsta deckaren. I vart fall tycker jag synd om Lindas familj.

Varför?

Annons:
Loveferrets
9/25/09, 10:23 PM
#1

Menar du hennes sambo (Mats) som skulle ha mördat henne ? Eller det är något helt annat fall du menar ? Håller med det är synd om hennes familj.

Jaquette
9/25/09, 11:23 PM
#2

Precis det fallet. Tänk om han är oskyldig? Han har ju nästan hela Sverige emot sig just nu! Om han är skyldig, vad hände egentligen? Jag har ingen uppfattning, har ju inte alla fakta. Hoppas att polisen lyckas lösa fallet. Om han är skyldig, vad har han vunnit? Hade det inte varit lättare att bryta förhållandet på ett naturligt sätt.

Rätt ska vara rätt

Loveferrets
9/25/09, 11:37 PM
#3

#2, Ja du jag vet inte men polisen tror ju att han ljuger för dom menar på att hans historia inte stämmer o när jag såg de på tv så prata dom även men en som var "expert" på lögner o enligt henne så påstod hon att han bara spelade teater under intervjun. Men jag tänker lite som du där, tänk om han faktiskt är oskyldig då ? Är man normalt funtad så bryter man ju förhållandet men det finns tyvärr rötägg som inte är det och i vissa fall kan det tyvärr slå slint ordentligt.

Jaquette
9/26/09, 12:02 AM
#4

Ja tänk om alla har fel och han är oskyldig! Att det skulle "slå slint" för honom är ju ingen ursäkt, det finns ju gränser. Visst kan man tappa fattningen, men ett liv är ju ett liv och ingen har rätt att avsluta någons liv, varken fysiskt eller psykiskt. Hoppas sanningen kommer fram så att historien kan få ett slut.

Sanningen kommer alltid fram, det tar bara tid ibland

Sara
9/26/09, 12:10 AM
#5

Läste lite om det men förstod egentligen inte vad som har hänt, kan någon dra en sammanfattning?

Sara

Jaquette
9/26/09, 12:16 AM
#6

Enklast är ju att läsa aftonbladet eller dylikt, det är ju ett av Sveriges mest bevakade brott. Tog för givet att det var ett brott alla kände till eftersom det varit på efterlyst två gånger. En sammfattning från nån oss kan ju bli felvinklad.

Annons:
Caspia
9/26/09, 12:22 AM
#7

# 5. Visst! Kvinnan hette Linda Chen, mannen kanske jag inte ska skriva namnet på? De träffas på internet, flyttar ihop i en lägenhet med rosa garderobsdörrar i Falun (hon har tidigare bott i Oskarshamn) och ska gifta sig i början av augusti i år. En vecka innan bröllopet försvinner Linda, och sambon är den sista som sett henne i livet. Han säger att hon lämnar lägenheten vid 22-tiden på kvällen och går ut på stan för att träffa en vän. Jag har inte hört om vännen existerar. Hur som helst, han anmäler henne försvunnen dagen efter, gråter ut i diverse media, inklusive säsongstarten av Efterlyst där han bl a visar upp den vita bröllopsklänningen. Strax därefter går han upp i rök och är borta några dygn innan han hittas brännskadad i en skog utanför Falun yrandes om att han hittat Linda död. Han förs till sjukhus, sedan psyk, sedan häktet och Lindas kropp hittas.

Polisen säger att hans historia är "fantasifull" men är i övrigt tyst. Efterlyst kallar in en psykologiforskare som analyserar intervjun programmet sänt tidigare och ojar sig lite. Leif GW Persson mumlar som vanligt men säger att det är mycket förvånande om det inte är sambon som ligger bakom. Linda Chens bror Chris intervjuas och säger att han tror att sambon är mördaren.

Källa Efterlyst 2/9 och 24/9 2009.

Envishet och drömmar

Sara
9/26/09, 12:23 AM
#8

Jag har läst men kom lixom mitt in i det och har inte hittat någon direkt överblick av det.

Sara

Caspia
9/26/09, 12:27 AM
#9

# 8. Känner igen problemet. Allt uppdateras ju så ofta att man inte riktigt hinner förstå utvecklingen om man läser i efterhand. Det sammanfattas dock bra i Efterlyst från den här veckan, det var en slags dag-för-dag-redovisning.

Envishet och drömmar

Loveferrets
9/26/09, 12:36 AM
#10

Ja de ska bli intressant och se om polisen har rätt eller om han faktiskt är oskyldig. Jag tycker personligen det är skit svårt att "sia" o, man hör ju tyvärr ofta att mord sker just inom familjen men han verkar ju inte vara en sån men iofs skenet bedrar.

Sara
9/27/09, 3:21 PM
#11

Idag har Aftonbladet en artikel som visar för och emotfrågeställningar angående om sambon är skyldig.

Klipper in den här:

"Därför kan han vara oskyldig

Mats Alm.

Mats Alm.

Foto: Andreas Bardell.

// <![CDATA[ document.write('<scr'+'ipt type="text/javascript" language="javascript1.1" src="http://ad.dc2.adtech.de/addyn/3.0/831/1843768/0/1493/ADTECH;cookie=info;loc=100;target=_blank;key=' + ((window.abAdsHeliosUtil && typeof window.abAdsHeliosUtil.getArticleKeywords === 'function') ? window.abAdsHeliosUtil.getArticleKeywords() : window.abAdsHeliosArticleKeywords) + ';grp=' + ((window.abAdsHeliosUtil && typeof window.abAdsHeliosUtil.getGroupId === 'function') ? window.abAdsHeliosUtil.getGroupId() : window.abAdsHeliosAdGroupId) + ';misc=' + new Date().getTime() + '"></scri' + 'pt>'); // ]]>

Mats Alms berättelse har underkänts av åklagaren. Men en osannolik historia behöver inte betyda att någon är skyldig.

Fråga bara Tommie Karim.

Han pekades 2005 ut som skyldig på mordet på sambon Anna Norell i deras hem i Gävle.

Han sa att en okänd man i rutig skjorta kommit in och huggit ner sambon – men ingen trodde honom.

Tommie häktades i två månader och miste vårdnaden om sin son. Senare knöts sambons förre fosterbror till mordet.

Det här talar för och emot att Mats Alm är skyldig.

MOTIVET

För:

Enligt uppgifter från bekanta till paret ska Mats inte ha haft någon önskan om att gifta sig.

Emot:

Polisen har inte lämnat något konkret motiv.

ENGAGEMANGET

För:

Det är inte ovanligt att skyldiga söker uppmärksamhet i media – som ett sätt att försöka rentvå sig. Andra exempel där gärningsmannen sökt publicitet är mordet på Marie Samuelsson i Äppelbo 2003 och det på Zenia Lindberg i Teckomatorp, 2007.

Emot:

Mats Alm var ovanligt engagerad då han även satte upp efterlysningar på stan och startade en ­Facebook-grupp där han ­efterlyste Linda.

TIDPUNKTEN

För:

Paret skulle gifta sig om en vecka, det kan ha inneburit en press om han ­inte ville gifta sig.

Emot:

Varför planera för ett bröllop och döda sin sambo när det blir som mest uppmärksammat?

BAKGRUNDEN

För:

Finns inget känt.

Emot:

Mats Alm anses vara trevlig, arbetssam och social. Han är inte dömd för tidigare brottslighet och en tidigare sambo har berättat att hon aldrig blev hotad eller utsatt för våld under deras relation. Mats Alm har dessutom en ordnad social situation och inga kända missbruksproblem.

RELATIONEN

För:

Ingenting känt.

Emot:

Ingen i parets omgivning har berättat att Linda känt sig hotad eller att Mats Alm varit svartsjuk. Däremot beskriver de att paret verkat lyckliga och på den sista kända bilden av paret på väg ut från City Gross håller hon hans arm och ler.

BEVISNINGEN

För:

Inte mycket som är känt i nuläget. En rad märkliga indicier och omständigheter. En historia som inte kunnat styrkas, enligt åklagaren.

Emot:

Det finns inga kända vittnesuppgifter som ­omkullkastar Mats historia. Inget erkännande. Värdet av den tekniska bevisningen är svår att bedöma och enligt spaningsledaren går det inte att med säkerhet säga att Mats Alm kan fällas för brott utan ett erkännande. Sedvanlig telefonspårning av hans telefon visar inget onormalt.

INTRYCKET

För:

I en intervju i TV3:s Efterlyst lämnade han en väldigt detaljerad berättelse där en psykolog reagerade på hans nervositet och hans sätt att uttrycka sig. Han såg dessutom glad ut, påpekade hon.

Emot:

Enligt vänner till Mats Alm uttrycker han sig normalt väldigt detaljrikt och ibland onödigt långdraget. Att sitta i en tv-intervju kan vara pressande och ge ett nervöst intryck."

Källa: Annica Sohlander Cassel Aftonbladet

Sara

Caspia
9/27/09, 7:50 PM
#12

Tills motsatsen är av domstol bevisad är ju karln oskyldig, eller åtminstone inte skyldig.

Envishet och drömmar

Sara
9/27/09, 7:52 PM
#13

Precis, men i medierna så spekuleras det vilt.

Sara

Annons:
Caspia
9/27/09, 8:01 PM
#14

# 13. Haha, frågan är om det inte är brist på riktiga nyheter som gör att man ägnar sig åt spekulationer. Undrar hur mycket de kommer dömas att betala till honom i skadestånd om det visar sig att han är oskyldig.

Envishet och drömmar

Sara
9/27/09, 8:03 PM
#15

Det hör säkert ihop med människans aldrig sinande intresse för att lyssna på skvaller, sprida rykten och tjäna pengar (främst tidningen då som vill sälja nr). Flört

Sara

Loveferrets
9/27/09, 11:21 PM
#16

Ja jag tyckte den där psykolgen verkade märklig, hennes svar på hans berättelse är ju konstigare i så fall.

Men det ska bli spännande och följa de här.

ingann
9/29/09, 7:21 PM
#17

En annan sak som togs upp i Efterlyst om bröllopet var maten…  Enligt M.A var allt klart inför bröllopet, bröllopsfoton tagna och allting… De åkte runt för att hitta sevärdheter att visa de långväga gästerna… osv…

Men när Lindas familj ville avbeställa maten (som är bland det viktigaste vid bröllopsplanering) fanns ingen beställning lagd…

Det låter för mig som att han inte tänkt genomföra bröllopet…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Loveferrets
9/29/09, 9:47 PM
#18

#17, det har du rätt i, de tänkte jag ej på.

Freke
10/1/09, 11:16 PM
#19

#12 Är bara en illusion!!
Finns inte i detta land, att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, det är bara en myt likaså att polis måste ha en husransakan för att genomsöka ett boende, finns alla möjligheter att kringgå det

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fatcat
2/17/14, 7:36 PM
#20

Trist.. Min moster kände Linda, har själv träffat hennes son (när hon levde).

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Upp till toppen
Annons: