Annons:
Etikettanhörig
Läst 3375 ggr
monsi
2009-12-26 11:35

En fråga!

En hypotetisk fråga!

Vi har ett par som levt som sambos i många år.

Den ene gör några gamla vänner en tjänst o förmedlar något vidare.

Polisen kommer samma kväll som han levererar sakerna till den tänkte köparen.

Han får gå för att tre dagar senare aresteras o förhöras.

Den gamle vänen har golat ner honnom.

Killen har inget brottsligt förflutet o brukar inte göra något olagligt, detta var en vän tjänst o förmedlande av kontakt.

Killen får fängelse.

Nu till den fråge ställningen.

Sambon som är oskyldig har först fått huset upp o nervänt i husransakan sen killen hon älskar i fängelse.

Sitter med ett hus o lån som ska betalas med en inkomst.

Plus hans lån mm.

Kan hon vända sig någonstans för att få hjälp med det ekonomiska?

Hon blir ju straffad med för något hon inte gjort om hon får sälja sitt hem pga hon inte klarar det ekonomsikt.

Killen kommer ha skulder upp över öronen när han kommer ut om ingen hjälp finns.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
Sara
2009-12-26 11:51
#1

Mannen får en liiiten lön för sitt jobb på fängelset, resten kan han be socialen om. Då får han bara upp till existensminimum för sin del av kostnaderna men det är alltid något.

Sara

Sara
2009-12-26 11:52
#2

En fråga till, visste han om att det var stöldgods?

Sara

monsi
2009-12-26 12:30
#3

Det är ju en hypotetisk fråga men för enkelhetens skull ja han viste vad han lämmnade.

Socialen brukar väl inte ge pengar till folk som har hus?

De andra skulderna kommer ju växa om de bara täcker existens minimum.

Vem ska söka bidraget? Han eller hon?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Eine
2009-12-26 16:07
#4

Det måste vara han som söker hjälp.Om han får det eller inte står skrivet i stjärnorna.Ev får han strunta i de andra skulderna om han inte kan få privata lån,för sådant betalar inte våra kommunala medel.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Sara
2009-12-26 16:38
#5

Sen kan man ju tycka att han har sig själv att skylla om han visste om att det var stöldgods.

Can´t do the time? Don´t do the crime! Glad

Sara

monsi
2009-12-26 17:36
#6

Tack! För svaren.

I vissa fall kan en tjänst rädda en gamal bardoms väns liv i bland kommer otur med i spelet o en annan gamal vän sjunger som en fågel.

Bardoms vänner är de vänner man känt längst o hammnar en sån vän i trubbel o riskerar livet o man vet att man kan rädda vännen genom att förmedla en kontakt, vad hade du gjort?

Sett din vän dö?

Nu var detta en hypotetisk fråga.

Men den besvarade precis det jag trodde, en som råkar göra ett mistag får betala tiofallt igen, antagligen resten av sitt liv.

Fölrstår nu lättare varför vissa inte kan sluta med brott.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
Eine
2009-12-26 19:20
#7

Det är alltid av ondo att beblanda sig med kriminella element.Även om det är ens barn eller en vän.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

monsi
2009-12-26 19:32
#8

Hm! Vet.

Tack! Igen för svaren.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Freke
2009-12-27 23:26
#9

Varför skulle hon betala hans lån och skulder?

Visst gemensamma iform av huslån och likande men annars??
Sen finns det skuldsaneringar i alla län(nås via Kronofogde och Sociala) för att hjälpa inte stjälpa i första hand, men de kommer nog att propsa på att huset ska säljas med eller utan hans medgivande, lite beroende på vem som står som ägare på det?!

Men står han med på pappret, så kommer Kronofogden att kräva att det säljs för det finns alltid alternativ till villa boende, Och Staten har en oerhörd förmåga att altid få in sina pengar speciellt bland intagna, Staten har svårare med personer som är utan för grindarna.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Eine
2009-12-28 15:56
#10

Om han inte fick ett långt straff så hinner han kanske ut och kan ordna upp sin tillvaro innan de får bo i tält..?Och KF blandas inte in i alla typer av skuldärenden,vissa går *bara* till Inkasso.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Freke
2009-12-28 16:52
#11

Du kan alltid ansöka om skuldsanering och det är kronofogdemyndigheten som tillhandahåller denna komunala tjänst.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Eine
2009-12-28 17:30
#12

#11 det är inte bara..

Det är vissa saker och steg som måste ha gjorts först.Dessutom är det inte kvinnan som orsakat problemet,det är ju han!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

monsi
2009-12-28 17:32
#13

Förstår nu bättre varför folk som hamnat i fängelse en gång inte bryr sig om de hamnar där igen.

Livet är ju redan förstört.

Har de tur så har de någonstans att bo när de komer ut, får leva på existensminimum även om de jobbar pga skuldsanering.

Vist många skiter ändå i vilket, men tänk om man är oskyldigt dömd!

Eller har maximal otur o är på fel platts vid fel tillfälle.

fallet i min fråga åfr ju tjejen dra hela lasset själv o klarar hon inte det förlorar hon sitt hem om båda står för huset, o  kan förlora det även om hon står själv för det pga ekonomin inte klarar det.

Det räker ju med 6månader sen kan loppet vara kört.

Så med dagens lagar mm blir hon också straffad fast hon är oskyldig o inte viste något fören polisen knackar på.

Vet inte om jag tycker det är rättvist att hon straffas för hans fel steg.

Tänk om de har barn då tvingas kanske de att flytta från sina vänner o kanske måste byta skola.

Man kan ju hamna i fängeslse av många olika orsaker.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
Freke
2009-12-28 18:01
#14

#13 Klart att man kan hämna i fängelse för många olika anledningar.

Men man kan även bli dömd utan att vara dömd.

Jag och min förra chef har råkat ut för det. Han ägde en vapenbutik som jag jobbade i och trots att han inte är dömd för något, har myndigheterna bestämt sig (med hjälp av vissa andra, främst en herre) för att han har olagliga avsikter? Så i september -08 klev polisen in och omhändertog 200vapen och lika många kilo ammunition, med resultatet att vi blev tvugna att avveckla verksamheten, nu då han enl tidninger ha kopplingar till gängrelaterad brottslighet, men enl mig ska man inte dömmas för vad ens vänner/bekanta håller på med det är faktiskt upp till dom att stå för det valet.

Men det lustiga är väl att myndigheterna idag inte vill ta i ärendet eller ens kommentera det? Vi väntar på besked ifrån länsrätten vilket vi gjort sedan i mars-09 och ingen vill yttra sig i det?!

Så Svea Rikes Rätt är inte alltid så rätt(vis)?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Eine
2009-12-28 18:05
#15

#13 Det är då ingen ursäkt för att fortsätta en brottslig bana!För mig finns ingen ursäkt alls när man beter sig så.Man får väl kämpa på!

Det är inte tjejens fel,det är killens. Han skulle ha tänkt på konsekvenserna innan han sa ja till den så kallade vännen.Konsekvensen i detta fall blir ju att hon ställs ensam med allt.Jag skulle nog skippa den killen och ordna mitt eget liv.Sälja hus eller lägenhet,dela pengarna med honom och sedan hyra mig en liten lägenhet  ensam(eller med barnen om man har)

Att barn får flytta och byta skola är ingen katastrof,det får många göra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

monsi
2009-12-28 18:06
#16

#14 det kan inte ha varit kul.

Arbetslös, o av med sin verksamhet o levebröd pga misstankar.

Nä rittvisa skulle inte jag kalla det precis.

Vad ska du o din fd chef leva av hade de tänkt sig medan de utreder?

För att inte tala om skulderna din fd chef får dras med resten av livet.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Eine
2009-12-28 19:13
#17

Hu så trist.Jag vet precis varför jag inte har några illusioner om den polis som ska värna om oss och vår säkerhet.Har sett och hört ,både privat och via mitt jobb,hur insatstyrkorna har varit  våldsamma mot oskyldiga .Det smärtar mig, för jag har tidigare haft fullt förtroende för vår polis,men nu så är det nog kört i botten.

Om din chef är oskyldigt misstänkt bör han få ett papper från myndigheterna om att ärendet är nedlagt,eller hur?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

monsi
2009-12-28 19:29
#18

Eline skriv inte att jag tycker det är ok att fortsätta förstår bara bättre var för vissa gör det.

Har man haft det tufft levt på gränsen hela livet o känner sig misslyckad åker dit för en strunsak losar tjej, hus mm, har skulder upp över öronen.

Förstår nu bättre varför vissa väljer brottets bana i ställett för den hederliga.

Har alltid undrar varför vissa väljer att göra som de gör vet nu en del av svaret.

At bryta från ett långvarit förhållande o sälja hus är inte alltid så lätt som det låter, skrivet utan att vara blå ögd.

Har sett en hel del o har noll förtronde för poliser.

Har sett förmycket o vet förmycket för det.

Skrev min fråga för det är något jag har undrat över länge.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Sara
2009-12-28 20:30
#19

# 18 Jag är lekmanna övervakare och visst har du rätt när du skriver att en del fortsätter brottslighet pga känslan av misslyckande osv.

Samma sak är att många som sitter inne har ADHD och liknande. De har växt upp med problem i hemmet, problem i skolan, problem att hitta jobb/behålla jobb osv pga sin adhd som ingen visste de hade på den tiden. De känner ofta att ingen förstår dem, att folk är emot deom osv. De reagerar med att bli arga, mister flickvänner, göra dumma saker, hamnar i fängelse osv. Hamnar de fel i barndomen och i fel kompisgäng blir de hetsade att göra brott och med den svaga impulskontroll så gör de saker spontant utan att tänka på konsekvenserna.

Känner man sig misslyckad så ökar chansen att man inte bryr sig om vad som händer. I brottsligheten och fängelset finns samhörighet och acceptans.

Sara

Eine
2009-12-28 20:48
#20

#18 jag har inte sagt att det är lätt att bryta ett dåligt mönster,eller att bryta upp och sälja hus och hem.Det är inte lätt,men är den enda utvägen ibland.Att rycka bort plåstret fort.

#19 Det är en stor del av kriminella som har ADHD och sociala problem.Det är verkligen trist att vi inte har kriminalvård som det ju heter,för det skulle de behöva få. Men alla med diagnosen, eller som har det tufft blir inte kriminella.Vad gör skillnaden kan jag undra.Ursäkta TS för nu snöar jag ut ur ämnet..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Sara
2009-12-28 20:58
#21

# 20 Skillnaden är hur de blivit bemötta, hur starka de är själva, vilka kompisar de har, hur familj och skola fungerat osv.

Jag har en vän med ganska så svår adhd. Under hans uppväxt så hade hans föräldrar hjälp med kontaktfamilj, han hade elevassistans i skolan ända tills gymnasiet. I gymnasiet så var han helt plötsligt själv i en ny skola där han i princip inte kände någon, utan hjälp och i vanlig skoltakt.

Vad tror ni hände? Jo, han har betyg i 2 kurser från hela gymnasiet. Engelska som han har som modersmål (pappan är från USA, mamman svensk) och en svetskurs.

Han är dömd två gånger.

Nu har han aktivitetsersättning från Försäkringskassan, ska bli intressant att se hur det går när den tar slut.

Sara

monsi
2009-12-28 21:56
#22

#20 lungt att snöa ur ämnet du tog upp en bra fråge ställing o något jag själv har märkt.

#21 Du har rätt i det du skriver om hjälp o stöd tyvärr får de inte det i tid.Hoppas det ordnar sig för din vän.

Lätt blir det inte.

Har en vän med ADHD hon har haft det tufft o levt vilt, har lärt sig den hårda vägen o försöker nu leva lungt.

Nu har hon två söner vara av den älste har ADHD hon har kämpat i flera år för att få hjälp, tyvärr har hon inte fått det i tid o grabben är på glid.

Nu kämpas det i alla ändar för att få honnom på rätt köl igen.

Väldigt lätt när grabben är 18år.

Nånting är väldigt fel när en mamma får kämpa i flera år för hjälp, sosialen kallade henne en dålig morFörvånad

Hon såg var grabben var på väg men de trodde honnom.

Han fick frågan tar du droger? Vilken 16åring säger ja till den frågan?

Tror ni de tog några prover svar nej.

Mamman viste om att han tog droger o bad dem ta prover grabben sa vist går jag med på det om ni vill, de svarade nej det behövs inteFörvånad

Tyvärr är det inte första gången jag får höra en sån historia, har hört den många gånger från groft krimminella killar som sa morsan viste men orkade inte slåss själv o fick ingen hjälp.

Sen har vi de som blev mobbade o utfrysta de är också en stor del av den kriminella världen, Där är de någon o ofta de som har makten.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Eine
2009-12-29 00:08
#23

#22 Din vän(eller om du hjälper henne?) ska ta kontakt med en BRA psykiater och få hjälp med diagnos och behandling för sin son.Det är aldrig för sent.Ibland är sociala myndigheter snabba med att skjuta över ansvaret på den lilla människan som sitter i ett skruvstäd av ångest.Det kan vara lång väntetid till en bra psykiater men ring i morgon och hjälp din vän att leta efter någon som har tid!Lite är ju beroende av var du /ni bor?

Jag blev mobbad då vi flyttade många gånger pga min fars arbete,men inte fanken har jag spårat urGladDet måste inte gå åt h……!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Sara
2009-12-29 00:46
#24

Jag har också blivit mobbad från 3:an till 9:an och jag har heller inte spårat ur. Men jag har fått men för livet. Är exempelvis inte lätt att komma in på livet och jag avskyr att gå förbi folk som står och pratar och skrattar.

Däremot är jag och har varit stark psykiskt, jag går min egen väg oavsätt. Dessutom är jag en uthärdare, jag sätter på autopiloten och kör.

Visst har jag haft en del chanser att komma med i olika, inte så lämpliga gäng men nånstans har hjärnan sagt nej. Men jag förstår att folk söker sig dit de blir accepterade och får en gemenskap.

Idag är jag ganska så mycket ensam men har oftast inget emot det. De vänner jag har bor en bit ifrån och vi hörs på telefon och via nätet oftast. Ibland saknar jag självklart att inte ha dem nära men ensamheten är också ok.

Sara

Eine
2009-12-29 01:53
#25

#24 Du har  fått en enorm styrka och en vetskap om livet som ger dig fördelar om du använder dem rätt.Det är gåvor som många inte har en aning om.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

monsi
2009-12-29 05:50
#26

#24 vi är rätt lika du o jag har varit med om samma o har också autopilot .

Har få men väl valda riktiga vänner tycker också det är ok o vara själv.

Fast helt själv är jag aldrig har djuren o utan dem hade jag inte funnits idag.

#25 vist har man fått en enorm styrka på gott o ont.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: