Annons:
Etikettlagar
Läst 17772 ggr
Gasoline
12/14/10, 8:13 PM

Finns någon lag om busringningar?

Jag har under en längre tid blivit uppringd utav ett dolt nummer och när jag svarar är det aningen tyst eller så är det någon som sitter och gör konstiga ljud osv, samt att man ibland hör att dom fnissar.

I början upprepade jag bara "hallå" några gånger innan jag lade på. Sedan satt jag tyst och lyssnade och nu har jag börjat laggt på när jag hör att det är en busringning.

Jag börjar tyckta detta är jobbigt, och då jag haft samma nr i över 10 år vill jag heller inte byta. Kan man få hjälp av polisen att kolla upp vem det är som ringer på dolt nr?

Jag kanske är grymt känslig, men det känns lite olustigt och jag börjar känna att det är någon som inte alls gillar mig.

Dom ringde nyss, för första gången på någon vecka, och då lät det som att dom spelade något kungfu spel och en bebis som grät =/

Tacksam för hjälp

Annons:
[Moa-]
12/14/10, 9:50 PM
#1

Gasoline; har du ett fast telefonabonnemang som de ringer till kan du själv för en kostnad på ungefär 500 kr kolla upp vem det är som ringt dig. Ett annat tips är ju att helt enkelt inte svara om det ringer från hemligt nummer, om du inte har någon bekant som ofta använder sig av detta givetvis.

Brottsbalken 4 kap 7 §: "Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207)." Tror att busringningar går in under den paragrafen, förutsatt att de är upprepade och störande.

Gasoline
12/14/10, 9:56 PM
#2

Tack moa, men då det är privat nr kan jag ju inte kolla upp vem som ringer. Jag har kontantkort, och har inte märkt att det dras en massa epngar när det busrings, inte som hag märkt iaf.

Måste tyvärr svara för dolt nr när min syster använder det, jag är även arbetssökande och arbetsgivare ringer ofta med dolt nr =(

Så kan man vända sig till polisen om detta? Dom eller min telefonoperatör borde väl kunna spåra nr på något sätt?

Sara
12/14/10, 10:19 PM
#3

Din operatör borde kunna spåra numret om det är polisen som begär det.

Tyvärr tror jag dock inte polisen gör några större ansträngningar på sådant här men ring och prata med dem. En anmälan får man alltid göra.

Sara

[Moa-]
12/15/10, 7:57 AM
#4

Okej, hade du haft fast telefoni så hade du själv kunnat spåra även hemliga nummer, bara det att du inte får ut telefonnumret utan endast namn och adress på den som du spårar.

Hur det fungerar med kontantkort vet jag dock inte, har inte haft kontantkort de senaste 10 åren…

Som sagt du kan ju anmäla och hoppas att få hjälp, men tror inte att det blir ett prioriterat ärende. Dessutom om även de som ringer till dig har ett oregistrerat kontantkort så kan ju inte heller polisen spåra ägaren…

ingann
12/15/10, 12:53 PM
#5

Förhoppningsvis har de inte samma operatör som du utan att det går åt en del pengar när de ringer.

När nån har busringt till mig så har jag svarat att "hoppas du är rik för jag låter luren ligga av så det kostar för dig" eller så är jag tyst några sekunder och säjer "sådär, nu har jag ringt polisen från den andra luren för att spåra dig"…

Även om inget är sant eller ens funkar så har iaf busringningarna upphört:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Gasoline
12/15/10, 1:00 PM
#6
Annons:
Fredriiks
12/22/10, 9:29 AM
#7

själv är det någon som ringer mig klockan 05.00 varje natt hela tiden samma tid .. jag stängt av mobilen under nätterna och sedan efter ett par veckor satt på mobilen igen för att se om dom/den har slutat ringa men nej dom/den fortsätter och det är väldigt frustrerande och tröttsamt att behöva vakna till sånt . när jag svarar lägger dom/den bara på.

[Moa-]
12/22/10, 10:28 AM
#8

Fredriiks; du har inte råkat aktivera någon alarmtjänst på mobilen på något sätt? Vet att Telia i alla fall tidigare hade en sådan tjänst till fasta telefoner där man blev automatiskt uppringd som väckning på en förprogrammerad tid. Du borde ju ha sett på telefonen om du har missade samtal när du vaknade och satte på telefonen igen efter att ha haft den avstängd? Har du sett från vilket nummer det är som det ringer innan du svarar?

Gasoline
12/22/10, 10:35 AM
#9

#7 Då det är exakt samma tid varje natt så skulle jag nog fundera lite över om det är något som ringer upp automatiskt till dig. Som Moa skriver så har jag hört talas om att det finns tjänster som kan göra så, snabbläste något i tidningen för ett bra tag sedan om detta.

Fredriiks
12/23/10, 11:30 PM
#10

Nej det är inte alltid prick 05.00 ibland är det 05.30 ibland 05.03 osv men iallfall runt 05.00 hela tiden och jag kan se att jag har missat samtal och det är privat..

Gasoline
12/24/10, 10:06 AM
#11

#10 Ok, på så vis. Kanske någon som har för vana att busringa innan den åker till jobbet eller något kanske? Vet du någon som går upp vid den tiden?

Fredriiks
12/24/10, 12:00 PM
#12

tänkte precis som du faktiskt.. nä inte vad jag vet heller för saken är att detta är ett nytt nummer som endast tre i familjen har och det är ingen av dom.

Honestyisdead
12/24/10, 1:35 PM
#13

Jag har precis gjort en anmälan.
Ett gäng invandrare har i 2 veckors tid ringt till mig i tid och otid, kallat mig för ett namn, och trott att jag kan arabiska.

De förstår svenska, och jag har sagt till dom att jag inte är den dom söker. Då säger dom att jag ljuger och så ringer dom ca 20 gånger om dagen från olika nummer. Kan säga att det är aningen tröttsamt. HAr provat skicka sms där jag förklarar att dom har fått fel nummer, pratat med dom, skrikit till dom men inget har gått fram. Förens nu. Jag gjorde en anmälan, sen svarade jag när dom ringde, förklarade igen att jag inte är den dom söker, killen sa jamen vi kan ju träffas(?) Jag sa att ni är nu anmälda, sen har det varit tyst i 2 dagar :D UNDERBART!

Annons:
ANNIA
12/25/10, 1:29 AM
#14

Fredriiks ett par saker. Inte nödvändigtvis dig dom tänkt ringa, om det nu är en fysisk person som ringer. För någon kan ju skrivit in fel nr i sin adressbok.

Du skriver att det är nytt nummer. Är det även ny telefon. Är det ny telefon så inte säkert att det är en helt ny en. Kan vara nån som av någon anledning lämnat tillbaka sin telefon, men inte rensat den på det den satt in så den kan ju satt in väckningstid/larm.

Så kika i instruktionerna när det gäller larm hur det aktiveras och inaktiveras. Om du inte hittar nåt så gå till affären den är köpt och be om hjälp. Om den är efterskickad försök hitta en affär som säljer just den sorten.

Om det är nån som lämnat tillbaka sin så behöver inte lämnat tillbaka den för att det var fel på den utan bara att den inte passade den personen.

ingann
12/26/10, 12:41 AM
#15

Fredriiks: Är det ett nytt nr så kan det vara så att det är den förre innehavaren av nret de jävlas med…

När min son fick ett nytt kontantkort förra året så ringde en massa tjejer och frågade efter "Peter", en tidning som ville göra ett moderepotage med "Peter" osv… Jag vet inte hur många gånger jag förklarade att det var min sons nr och att han bara var 13 år…  Till julen sen kom säkert 50 julhälsningar till "Peter"…  Då kastade vi kortet;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ANNIA
12/26/10, 2:59 AM
#16

Ingann nu vet jag inte om jag förstår dig rätt. Ett kontantkortsnummer har väl aldrig någon annan haft förut. Om man inte köpt det direkt av en annan person då.

Sara
12/26/10, 2:43 PM
#17

#12 Om inte så många har ditt nr kanske du kan byta igen?

Sara

ingann
12/26/10, 7:17 PM
#18

ANNIA: Jo, om man inte tankat på kortet på 1 år så upphör numret att fungera för den som har kortet, efter en tid så ger företaget ut numret till någon annan på ett nytryckt kort…  Så ett nummer kan fås av många olika personer om det inte tankas på regelbundet av den som har det.

Så om du skaffar ett kontantkort, låter bli att tanka på det under ett år så kan du inte tanka det senare heller…

När du kollar saldot idag så står det tex "Du har 29 kr kvar på ditt kontantkort, numret är giltigt t o m 20111226" eller liknande. Sista giltighetsdatum är alltså det datum numret upphör att gälla för dig om du inte tankar på det före det datumet (tankar du under året så ändras giltighetsdatumet, det är alltid 1 år från senaste tankning).  När det har upphört och du försöker ringa numret så säger en telefonröst "Numret du försöker nå har ingen abonnent". Efter 6 mån (har jag för mig) så får någon annan det numret när de beställer ett nytt kontantkort…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ANNIA
12/26/10, 8:44 PM
#19

Ingann jag hade inte tänkt på det, men det finns väl inte obegränsat med nummer så rätt logiskt. Och telia hade då förut så på fasta nummer en karens på 1 år på avslutade abonnemang så kunde nån annan få. Men jag tycker nog det låter lite knäppt om den som haft numret förut ringer och jävlas med den som ev fått det eftersom det då gått i alla fall ett halvår.

Fredriiks en sak jag kom. Kan du inte låna någons telefon och sätta i ditt simkort i och prova under några dagar. För då ser du ju om det verkligen är till det numret någon ringer. Om det inte ringer i en lånad telefon så ligger ju felet i telefonen.

Fredriiks
1/3/11, 2:39 PM
#20

För det första så är det en gammal telefon som jag har haft ett tag och tankat regelbundet altså så känner jag den telefonen väldigt väl. Det här är en så pass gammal telefon att den inte har färg skräm har alltså inte köpt någon ny telefon nyligen i någon affär osv, Vill bara klargöra att  ringningarna har upphört =) har tittat igenom telefonen om jag hade råkat aktiverat en automatisk uppringning vid viss tidpunkt om dagarna och hittade dom inställningarna och det hade jag ej gjort alltså var det någon som ringde men dom har slutat nu som tur var så nu får jag min sömn :) over and out.

Annons:
Fredriiks
1/3/11, 2:41 PM
#21

Tack alla ändå för tips och svar!

Sara
1/3/11, 3:28 PM
#22

# 20 så skönt! :)

Sara

Emo
8/27/12, 2:15 PM
#23

#4 Du skrev: "Okej, hade du haft fast telefoni så hade du själv kunnat spåra även hemliga nummer, bara det att du inte får ut telefonnumret utan endast namn och adress på den som du spårar"

Kan du tala om hur det går till, för det visste jag inte innan. Vissa nätter (och ibland även dagar) tycker berusade undomar att det är så roligt att ringa till mig och bråka med mig för mitt namns skull.

Jag svarar inte på skyddat nummer, så telefonsvararen går igång efter 4 signaler. Då brukar de lägga på och jag säger till min man: "Ännu en som inte vill prata med mig".

Numera svarar jag även andra med: "Hallå" för även om numret visas, så är det inte säkert att man kan spåra den uppringande på Eniro.

Busringande yngre med ordentliga föräldrar har fått ångra att de busringde.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: