Annons:
Etikettlagar
Läst 6677 ggr
Svart
1/22/11, 9:15 PM

Snatteri

Jo min fråga e lite smått udda men vad är straffet på snatteri? alltså om man tillexempel tar ett par nätstrumpbyxor som kostar 69 kronor under jackan och sticker.. Räknas det som snatteri eller rån är min andra fråga?

Annons:
Sara
1/23/11, 12:13 AM
#1

Allt under 800:- räknas som snatteri om man tar det i en affär och smiter. Sen kallas det stöld.

Det vanligaste straffet för snatteri är böter.

Rån är när du med våld eller hot om våld tvingar till dig någonting. Då är summan oväsentlig.

Sara

[Moa-]
1/23/11, 4:08 AM
#2

Gränsen för snatteri höjdes 30/9 2009 genom HD:s dom B 5097-08 till 1000 kr, så allt därunder är idag genom praxis klassat som snatteri.

Sara
1/23/11, 10:36 AM
#3

# 2 Tack, bra att veta. :)

Sara

ingann
2/6/11, 7:40 PM
#4

Oj, vilken hög gräns Förvånad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Moa-]
2/6/11, 8:44 PM
#5

Påföljderna varierar ju med summan därinom och övriga omständigheter. Dessutom gäller ju brottsrubriceringen snatteri endast när du stjäl från en fysisk butik.

ingann
2/6/11, 8:59 PM
#6

Hur hög summa ska det vara för att de ska ringa polisen då`? Jag vet att den är låg men inte hur låg…

Peppar peppar så har aldrig mina barn snattat nåt… Antagligen för att jag varit väldigt tydlig med att de får ta konsekvenserna om de gör något fel. Skulle de ringa från någon butik och ha mitt barn där för snatteri skulle jag nog be dem kontakta polisen innan jag gick dit. Då ser de direkt att stöld oavsett värde ger straff…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[Moa-]
2/6/11, 9:10 PM
#7

De flesta butiker använder nolltolerans och polisanmäler samtliga fall av snatteri. Det är upp till varje butik/individ vad man vill anmäla och inte.

Däremot hoppas jag att du skulle göra vad som går för att hålla dina barn utanför registren, i alla fall som förstagångs förbrytare. Det påverkar livet mycket negativt att ha något i registren och ligger kvar längre än man tror. Minns dock inte riktigt hur gamla dina barn var… Att lära sig ta ansvar för sina handlingar är dock viktigt precis som du säger, men att då kanske ta ifrån dem datorn/telefonen hemma som konsekvens…

ingann
2/6/11, 9:16 PM
#8

Min yngsta är 14,5 så det är väl honom de skulle kunna ringa mig om;) Självklart skulle jag göra vad jag kunde för att hålla honom registerfri om det gällde nåt så litet som snatteri:) Jag är jätteglad att han inte fallit för grupptrycket än iaf att vara med på snattning.. Det har hänt en gång att hans kompisar skulle snatta när han var med men han valde då att gå därifrån och komma hem istället där han berättade vad som hände för mig.

Den äldre fyllde 18 i onsdags så honom skulle de inte ringa om Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Moa-]
2/6/11, 9:26 PM
#9

Det låter som om du har en otroligt trevlig son! Uppskatta det och fortsätt uppmuntra det beteendet. =) Fast samtidigt så är det väl något som borde vara självklart att inte göra, men vi vet alla att umgås man med folk som gör dumma saker ökar risken att man själv gör samma saker…

Kom försten på att vi pratade för länge sedan om att du eventuellt ville läsa någon distanskurs, tänkte bara höra om det blev något av med det? =)

ingann
2/6/11, 9:31 PM
#10

Ja, jag läser familjerätt hos Expectum just nu:) Efter det funderar jag på att ta Brott och straff också:) Det är väldigt intressant och lärorikt faktiskt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Moa-]
2/6/11, 10:04 PM
#11

Vad kul! Däremot vet jag faktiskt inte vad Expectum är? En snabb googling gav inga svar alls…

Brott och straff låter väldigt intressant, både boken och vad kursen förhoppningsvis handlar om… =P Nästan all juridik är intressant och oftast ganska lätt tillänglig om man är läskunnig förutom exempelvis handelsbalken som är från år 1736, lite mer krångligt att ta till sig…

ingann
2/6/11, 10:16 PM
#12

Haha jag stavade fel:P Xpectum heter det:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Moa-]
2/6/11, 11:03 PM
#13

Okej, det verkar ju vara intressant och nyttigt ämne, men undrar lite varför du inte läser universitetskurser istället? De är ju gratis och lite mera omfattande, denna kurs verkade skrapa väldigt mycket på ytan om man bara håller sig till deras upplägg med 1-2 heldags studier… Kul att du läser lite kurser i alla fall! =)

Annons:
ingann
2/6/11, 11:15 PM
#14

Med univeritetsstudier är det mer tidspressat på att lämna in arbetena inom en viss tidsram och så om jag fattat det rätt och det är jag inte säker på att jag klarar med min arm..  Jag började med de här 1-2 dagarnas studier i torsdags förra veckan och har knappt kommit halvvägs än;)

Handledaren sa att det var helt okej att jag tar upp till 1 månad på mig och det ska jag väl klara;p

Iofs har jag ju rätt att prova studier med studiemedel utan att det påverkar min sjukersättning så det kan ju vara värt att prova… Ska nog undersöka det lite närmare:)

Tack för tipset!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Moa-]
2/6/11, 11:35 PM
#15

Du kan ju välja en kurs som går på 25 % av heltid eller liknande… =) Finns ganska mycket att välja på, och i sådana fall går ju en hel del tid till själva läsandet vilket inte borde påverka armen negativt?

25 % ger ju inte så mycket studiemedel kanske, men täcker nog kostnaden för litteratur i alla fall… =)

duholm
2/19/11, 8:11 PM
#16

Tillägger att det även klassas som stöld oavsett om värdet är under 1000:- om det är planerat. T.ex snattaren har med sig en sax att klippa bort larmet eller en liten avbitare för att klippa vajer.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Sara
2/19/11, 8:19 PM
#17

# 16 Intressant! Det visste jag inte, jag trodde det bara var summan som räknades. Men det är klart, snatteri kanske man gör spontant och stöld om man planerar.

Sara

Popcoorn
6/21/11, 8:35 PM
#18

69? driver du? till och med jag har snattat mycket mera. senaste ca 300-400 kr -.-

Upp till toppen
Annons: