Brott iFokus

Brott

Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2833 ggr
Banankaka320
0

Lurad av läkare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag vill ha er åsikt om vad ni tycker jag ska göra.

Jag har en kronik sjukdom, Morbus chron. Det är en kronisk inflammation i hela tarmsystemet, har legat inne två gånger och den är allvarlig för mig. Varit uppe i ett skov nu i över ett år och ätit kortison, men eftersom jag inte kan sluta med kortisonen utan att bli dålig igen så ringde jag läkaren. Han var upprörd och ville skicka ambulans men jag tyckte inte det behövdes. När jag var inne så pratade jag med honom om att sluta med kortisonen och börja med något annat som gör magen bättre, jag var VÄLDIGT tydligt att jag INTE ville ha cellgifter och han sa okej. Sen började han berätta om en medicin och förklarade hur den fungerade och jag accepterade den och har ätit den i över en månad. Jag frågade om det var cellgifter, han sa nej. Igår tog jag reda på att det tydligen är cellgifter, och jag är skitarg.

(Anledning att jag inte ville ha cellgifter är pga folk har fått ås mycket biverkningar och många har bara blivit värre)

Jag har fått biverkningar av den som har påverkat min skolgång, missat två veckor skola pga illamående, yrsel och  spylust. Har inte pratat med läkaren än men dem ska ringa mig nästa vecka och då ska jag fråga varför jag fått cellgift.

Jag sitter och intalar mig själv att han är en bra läkare, men det är han inte. En bra läkare lyssnar, även om jag inte har någon aning om hur cellgifter fungerar eller vad det är riktigt så ska han inte lura i mig det.

Ska man anmäla eller inte?

Karmatarerskanise
0

Jag tycker definitivt att du ska anmäla. Han har lurat i dig cellgifter.
Du måste visa att det inte är ok!

Sara
0

Jag tycker också du ska anmäla. Räkna dock inte med att du kommer vinna om du inte har skriftligt på att han säger att det inte är cellgifter. Men anmäla ska man alltid! Liksom sätta ner foten och visa att det är inte ok.

Sara

Banankaka320
0

Okej, men hur gör man det nu då? :o

Jag har ju typ "vittnen", jag var även jättetydlig mot en annan läkare också, som visade sig att hon inte alls kunde skriva ut såna mediciner allafall. Men hon vet ju att jag inte ville ha cellgifter

Sara
0

Ok, bra. Har du vittnen så se till att de skriver brev och undertecknar sitt vittnesmål och skicka med när du anmäler.

Det finns en patientnämnd i varje län, sök på patientnämnden och ditt län.

Här står hur du gör en anmälan till Socialstyrelsen:

http://www.socialstyrelsen.se/

Har du lidit skada och vill ha ersättning så kan du anmäla hit:

http://www.patientforsakring.se/

Sara

Banankaka320
0

Jag har ju lidit, men vet inte om de är tillräckligt >.

Sara
0

Det är en bedömningsfråga det där. Men om du inte anmäler så vet du inte. Dock tar det upp till ett år att få svar men det värsta som kan hända är ju att du får avslag och i bästa fall ersättning.

Sara

Banankaka320
0

Okej, men kan ju testa. Dem tog ju blodprov varje vecka och sa att allt var bra så jag trodde ju först biverkningarna var pga stress och ångest.

Sara
0

Gör det! Som sagt, testar du inte får du inte veta. Lycka till!

Sara

Freke
0

Det finns ett forum är på iFokus med de som har kroniska mag&tarm sjukdomar, kolla där det finns säkert folk som råkat ut för samma eller liknande händelser, vet att min syster är där och hon har haft samma som du..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

ingann
0

Vad är det för medicin?

Biverkningar ger i princip varenda medicin, tom av alvedon eller läkerol, så det är något man måste räkna med att det kan ske.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att han "lurat" dig, du har också ett ansvar för att kolla upp vad du får för medicin utskriven. Det lättaste är väl att innan man hämtar ut medicinen gå in på Fass och läsa om medicinen. Där finns all info som finns att få tag på.. Både verkningsområde, innehåll, användningsinstruktioner och biverkningar.

Visst kan du anmäla men tyvärr tror jag inte du kommer nån vart…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Sara
0

# 10 Fast om man säger att man inte vill ha en viss sort och läkaren ändå skriver ut den och säger att det inte är det, så måste man väl kunna lita på honom?

Sara

ingann
0

#11 han kanske var stressad och läste fel när han sökte medicin eller helt enkelt inte visste att den innehöll den substansen… många mediciner används ju inom flera områden och skriver en läkare ut den för ett visst ändamål som inte är ursprungsändamålet så kanske han inte tänker på att det är en slags cellgift…

själv äter jag epelepsimedicin mot min värk och den har möjliga biverkningar för precis allt man kan tänka sig (tom förargelseväckande beteende Flört)… visst har jag fått ett par biverkningar såsom förvirring och tappar ord då och då men att den funkar på min värk uppväger det.

/Ingalill

Karmatarerskanise
0

#12 Man ska kunna lita på sin läkare. Hur stressad den än är. För kan man inte lita på sin läkare känner i alla fall inte jag mig trygg.

ingann
0

#13 klart man ska kunna lita på sin läkare..

det var därför jag frågade vilken medicin hon fått.. jag har en vän med Crohn och har aldrig hört att de använder cellgift mot det.. därför sökte jag på vilken behandling de ger och den immundämpande medicinen kallas av en del för "cellgifter" fast det egentligen inte är det…

/Ingalill

Karmatarerskanise
0

#14 Okey

madilicious
0

Kvittar väl hur stressad läkaren är så ska han ändå göra rätt?! Om det nu var ett fel. Eller så är han bara självupptagen och inte bryr sig ett skit som så många andra läkare.. Tycker definitivt du ska anmäla så att man sätter ner foten vem vet vad de är för fel han gör nästa gång Förvånad Dock tror jag inte det var ett fel utan mer att han trodde du var naiv

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

ingann
0

#16 Man kan inte anklaga någon innan man vet vad som hänt.. som jag skrev tidigare så kallar många den immundämpande medicinen för cellgift trots att det inte är det..

TS: Jag vill gärna veta vilken medicin det är du fått så kan jag ge dig svar på om det är cellgift eller inte.. Att anmäla någon utan att ha absolut rätt information/fakta brukar oftast slå tillbaka på sig själv…

/Ingalill

madilicious
0

Det kan ja hålla med om om det nu är en annan sorts medicin men annars anmäl.

OT varför kallas den medicinen för något det inte är ?

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

ingann
0

#18 folk tror att det är något annat än det är och sen sprids det runt tills det blir en allmän tolkning..

ungefär som många säjer dvärgcollie om en sheltie;) en sheltie är ingen collie Flört

/Ingalill