Brott iFokus

Brott

Etikettlagar
Läst 3827 ggr
Caspia
0

Polen kastrerar pedofiler?

Idag godkände med överväldigande majoritet parlamentet i Polen ett förslag om att alla som döms för pedofili eller incest obligatoriskt ska genomgå en sk kemisk kastrering. För att lagstifta måste även senaten och presidenten godkänna förslaget, så det äri nte klart än.

Källa Sveriges Radio, P3 Nyheter kl 18.

Spontant, vad är skillnaden på kastrering och dödsstraff i form av att det är kört om man kommer på att man dömt en oskyldig? I vilka fall det ska användas framgick inte. Jag tycker ju fortfarande att man ska ha rätt att gå vidare efter avsuttit straff.

Envishet och drömmar

Sara
0

Svår fråga det där. På ett sätt så ska man efter avtjänat straff kunna leva som vem som helst. Sen kan man se det som att kastreringen är straffet och ev då ett livstidsstraff.

På ett annat sätt så kanske många återfallsförbrytare inte får chansen att skada igen.

Kemisk kastrering är väl genom preparat som måste tas hela tiden eller?

Sara

Loveferrets
0

De e rätt, förhoppningsvis lär dom inte göra om det igen, lika gott säger jag, hoppas det blir klart snart.

Bara för att dom avtjänat ett straff så är det tyvärr ofta så att dom begår samma brott igen när dom kommit ut så jag tycker inte de håller, varför ska dom fortsätta få chanser om och om igen för ? Nä minsann nån måtta får det vara.

AnneN
0

Kanske hade kunnat vara en idé om de är återfalls förbrytare = redan suttit av straff för pedofili en gång och nu dömts för att ha begått pedofili igen efter att ha dömts för det tidigare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mammaz
0

Hej.

Jag tycker också att det låter som en bra idé. När ska vi börja här i Sverige? Så snart som möjligt förhoppningsvis!

´Förstår inte vad som skulle kunna vara fel med det, ingen vill ha dom i närheten av sina barn.

Tycker inte att man skall vänta på att de blir återfallsförbrytare. Varför ska de få förstöra ett barns liv till innan samhället gör något?

Många pratar om en chans till, men INGEN vill bo med sina barn granne med en pedofil!

Är det någon som hört talas om en pedofil som bevisligen blivit botad?

Sara
0

# 4 Hur bevisar man att en pedofil är botad?

Enda beviset är ju att han inte har våldfört sig på något barn eller laddar hem sådan porr.

Sen tycker jag inte att pedofiler behöver vara botade (om det nu är en sjukdom) för att kunna leva ett normalt liv. De behöver bara sluta våldföra sig på barn.

Sara

asvensso
0

Pedofiler ar den typ av kriminella som har nastan hogst aterfallsfrekvens. Kemisk kastrering ar bara temporar, som en P-stav eller vad det heter ungefar. Manipulerar deras hormoner lite sa att den aggressiva sexuella lusten forsvinner. Tyvarr verkar det som de ar svart att genom bara terapi fa pedofiler att inte forknippa barn med sex. Jag kan forsta varfor man vill stoppa lusten helt enkelt.

En valdigt stor fraga naturligtvis, men min asikt ar att om man brutit mot en sa fundamental regel/moralkod (som for ovrigt ar nastan samma i alla samhallen och religioner/kukturer), sa finns det ingen vag tillbaka. Man saknar en sparr. Jag tycker att en kemisk kastrering ar human (inte varre an spiraler och p-piller) och stoppar pedofilen ocksa innan han/hon fuckar upp hela sitt liv. Lite brutalt uttryckt sa ar det battre att de inte blir upphetsade och onanerar ens (inte en mansklig rattighet) da de fantiserar om barn och kommer formodligen att vilja ha bilder och filmer att titta pa. De ska inte ha chansen att tanka pa sex. Daremot kan de garna fa gora nytta for sig i samhallet och betala skatt. Jag ar inte pigg pa att betala 20 ar av terapi och fri kost och logi for standiga aterfall.

Slutsats: ge dem hormonerna!

chik
0

Tycker jag var ett bra förslag..Lätt o säga att alla mäniskor har ett värde.Om man inte har blivit drabbad själv.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Tatsja
0

En gång pedofil, alltid pedofil.

Det finns de som anses vara botade men som de senare kommit underfund med att de lyckats smyga med sina "behov".

Jag vill inte att en pedofil finns i närheten av barn. Även om en psykolog anser honom eller henne vara botad. Risken finns allt6id att frestelsen blir för stor för dem.

Vet att i Sverige, får en del äta tabletter för att inte tänka dessa banor, men då ska man kunna bevisa att han/hon tar medicinen, vilket de slarvar med.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Tassy]
1

Enligt min mening är kemisk kastrering ett för lamt straff. När det gäller barn så har jag inget till övers för de som behandlar dem illa. En pedofil borde få hela grejen avhuggen om jag fick bestämma. Brutalt, ja.. Men vad var inte pedofilen mot barnet? Ett liv för ett liv. Bägge märkta för livet.

Jag tycker det daltas för mycket med brottslingar. Givetvis ska man ju dock vara helt stupsäker innan man utdelar ett så hårt straff.

Tatsja
1

De sätter pedifiler i andea fängelser bara för att fångarna inte ska ge sig på dem. Synd. Sätt dem med de andra istället

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Pilon
0

Om man läser vad pedofiler själva har för tankar och åsikter så säger ju dom själv bland annat att pedofili är en läggning och inte en psykisk störning. Och en läggning kan man inte träna bort eller bota på något sätt.

Möjligen med elchocksbehandling går det men då förstör man ju också personens sexualitet och då kan man ju lika gärna kastrera den. Men det är ju inte långa vägar aktuellt i vilket fall som helst i Sverige, vi är för blyga, fina o snälla för sånthär. Allt ska vara så humanistiskt o pedagogiskt :-)

Jag vet inte om enbart kastrering skulle hjälpa så mycket egentligen heller, men det är en mycket bra början iaf, sen kan man se vad det ger för effekt och för dom som det är så illa för att dom fortfarande är efter barn kan man ju fundera på en annan lösning, som att skicka till kuba eller mexiko och tipsa några där om att personen är pedofil :-) Då lär han inte leva länge till..

Karmatarerskanise
0

Hade man kunnat garantera att alla man kastrerade faktiskt gjort sig skyldiga till brottet så hade återfalls pedofiler kunnat ha det som straff. Men nu kan man inte garantera att den som döms faktiskt är skyldig. Kommer ju varje år fram osyldiga i många länder efter att de suttit av långa straff eller efter att de till och med gått bort. Så nej, jag tror inte på den metoden helt och hållet.

Sedan finns det väl inget som säger att de inte fortsätter vara pedofilier efter en kastrering. De kan fortfarande känna känslor och bli tända på något(läste detta någonstans). Är det något som kan hur det ligger till?

Pilon
0

#12 wikipedia har faktiskt väldigt bra fakta om detdär med mänsklig kastrering om du vill veta mer

Karmatarerskanise
0

#13 http://sv.wikipedia.org/wiki/Kemisk_kastrering

Var ju inte så mycket, men det står att könsdriften försvinner.
Frågan är ju om det är allt som driver pedofiler.

Pilon
0

jag hittade info med vanlig kastrering igår, engelsk fakta, där stod det massor men jag mins inte hur jag hittade den.

ANNIA
0

Pilon jag är lite fundersam över vilken sorts kastrering du pratar om. Den fysiska där kroppsdelar tas bort eller kemisk.

Är det den fysiska du pratar om så gör du ev samma misstag som så många andra.

Många övergrepp begås faktiskt med händer eller andra föremål så att ta bort paketet gör nog ingen skillnad. Om det inte innebär att man samtidigt tar bort hormonproduktionen som styr sexdriften.

Sen ett annat vanligt misstag, det är inte enbart (äldre) män som är pedofiler utan det finns faktiskt kvinnliga så fysisk kastering gör väl ingen nytta där.

Så enda kastrering som kan komma ifråga är väl kemisk. Och då att den medicinen tas under kontrollerade förhållande tex på en vårdcentral. Kan knappast skötas på egen hand för att man ska vara på säkra sidan att dom verkligen tar medicin.

Och det går troligen att kringå en kemsisk kastrering då det finns alternativa hormonpreparat att köpa helt lagligt.

Pilon
0

ANNA, avlägsnar man kulorna, vilket är vad jag menade avlägsnar man könsdriften hos mannen. Och det är könsdriften som driver människan till sexuell handling. Säkert finns dom som är pedofiler med sadistiska motiv. och andra orsaker. men då har man iaf tagit ett steg åt rätt riktning.

Karmatarerskanise
0

#17 Det där stämmer väl ändå inte. Tar du bort kulorna kan man inte längre sprida sin säd, men du kan väl fortfarande ha sex? Eller det är så olika mellan djurriket och människor? För tex hundar kan fortfarande para sig och bli påverkade av löptikar.

ANNIA
0

Pilon jag läste lite på wiki. Visst en del av könsdriften försvinner nog om du tar bort kulorna eftersom testiklarna producerar testosteron, som tydligen är viktigast. Men kulorna är inte enda stället som producerar det så du tar nog inte bort hela könsdriften.

Sen som sagt så missar du då alla kvinnliga pedofiler. För tror inte att man tvingar en kvinna att ta bort äggstockarna då en kvinna kan få många andra fysiska besvär då hon kommer in i klimakteriet på grund av det. Dessutom samma för kvinnor som för män att inte enda stället könshormonet produceras.

Sen vet jag inte vart du får sadist ifrån. Det är inte alla manliga pedofiler som genomför regelrätta samlag. Visst finns dom också, men de flesta sexövergreppen på barn genomförs med händer. Sen ett föremål behöver inte vara värre än dongeln, det beror ju på storleken på föremålet och dess utformning. Och som sagt så finns det ju kvinnliga och dom har ingen dongel.

För den delen så kan regelrätt samlag vara värre än ett föremål för barn är små.

Pilon
0

Du har många men mycket konstiga resonemang :-)
I vilket fall, du missade den biten där jag skrev att, det är i allafall ett steg åt ätt riktning, bättre o göra något än inget alls.

ANNIA
0

Vari ligger det konstiga.

En fysisk kastrering tar inte bort all produktion av könshormon då det produceras på mer än en plats i kroppen, så det blir alltså inte ett steg i rätt riktning.

Enda kastreringen som ev kan ta bort könsdriften helt är kemisk.

Pilon
0

Det allra bästa vore att sätta dom på en egen liten ö långt från fastlandet, ungefär som Kingkongs lilla ö :)

och då kan man döpa ön till pedofilÖn :)

Så får dom hålla på o antasta och sätta på varandra bäst dom vill där :)

Karmatarerskanise
0

#22 Problemet med att det fortfarande döms oskyldiga kvarstår. Tänk den som skulle bli skickad till ön eller kastrerad trots att den var oskyldig.

Pilon
0

jag är väldigt dålig på att diskutera:)

ANNIA
0

Pilon du får lära dig. Flört

Jag tror att du ev har gjort samma misstag som så många andra gör när det gäller pedofiler. Att du bara trott att det bara finns en typ. En (äldre) man som typ hoppar fram ur buskarna och våldför sig på alla barn han hittar. Det är den stereotypa bilden som många har. Visst han finns också, men.

Tyvärr så är det inte så enkelt. Vanligast förövaren är faktiskt en familjemedlem. Då oftast pappan, men kan vara mamman eller storebror eller storasyster. Sen finns det många andra varianter på vilket sätt barnet känner förövaren och dom finns i alla åldrar från dom får sexdrift tills dom dör.

Och tyvärr de övergrepp som sker i hemmen kommer sällan fram förrän ev när barnet är vuxet om ens då. Så dom pedofilerna blir sällan dömda.

Och tror också att du har samma föreställning av pedofiler som många andra att efter avtjänat straff begår nya övergrepp. Inte heller det är riktigt korrekt. Visst dom finns, men vanligast är att efter avtjänat straff så begår den inte fler övergrepp, många gånger av den enkla anledningen att det barn det förgrep sig inte längre är "tillgängligt".

Sen som hera sagt så finns det personer som blir oskyldigt anklagade och faktiskt även dömda.

Så när det gäller pedofiler så är det en komplex bild och inte så lätt att komma åt hur man ska göra. En dömd som man tror ska  begå flera brott enklast är kemisk kastrerering för att åtminstone minska risken.

Pilon
0

Jo jag är medveten om det du just berättar, dock måste jag säga att du har delvis fel om punkt b gällande återfall, jag tror att fler än du tror faller tillbaka på gamla banor när det kommer ut, kanske inte inte när det är familjemedlemmar som förgripit sig på barn inom familjen, men det har inte att göra med att det inte finns barn inom familjen att förgripa sig på, det rä knappast ett hinder för någon som har en stark könsdrift. Andra pedofiler som begår brott på andra sätt har stor sanorlikhet för att inte ge upp, utan blir istället bara försiktigare med HUR dom ska göra det utan att bli upptäckt. Så ett fängelsestraff skrämmer dom inte nödvändigtvis till att låta bli, utan till att vara försiktigare. Jag kan säga med säkerhet att jag vet att det finns pedofiler som inte har blivit dömda, väldigt "smarta" pedofiler som vet precis hur dom ska göra för att inte bli upptäckta, som varje dag jobbar på skolor, på dagisar och får sitt rus genom att följa barnen på toaletten, när dom ska byta kläder, tvätta händerna, ja vad vet jag osv. Det var någon pedo som sa att han fick ut sin orgasm genom kramar och kel på fritidset han jobbar på där det fanns barn som tyckte om att krama på honom, och ofta är det den starka könsdriften som driver dom och gör det svårt för dom att släppa taget. och kastrering skulle säkert hjälpa, visst skulle även kemisk kastrering kunna hjälp, alla pedofiler går inte med på medicinering..

ANNIA
0

Pilon jag håller med dig i stort sett rakt av. Och det där med återfallsförövrare var det jag menade. Den största/vanligaste gruppen förövare som man vet om är familjemedlemmar och där är risken mindre för återfall. Medan den som arbetar på något sätt (i yrke eller på fritid) med barn inte har samma sorts koppling till barnen så där är risken störst, så där gäller det ju verkligen att när man anställer folk inom tex dagis att det begärs ut papper från belastningsregistret för att minska risken och det gäller ju både för kvinnor och män.

När det gäller kastrering oavsett om det är fysisk eller kemisk, vem vill gå med på det egentligen. När det gäller kemisk som jag sa längre upp så skulle det då ges på tex en vårdcentral så man ser att personen verkligen får sin medicin. Så det skulle ju då vara en tvångsmedicinering.

Pilon
0

Anna, Hera: Vi får framföra detta till riksdagen!..imorgon!