Bettleri och tiggeri
Det kom upp en fråga på en annan ifokus-sajt ikväll som fick mig att fundera på det där med tiggeri. Jag har läst mycket om romer (zigenare) och förstått att man rättfärdigade diskriminering mot dem med motiveringen att de sysslade med att tigga, vilket man hade lagstiftning mot. Däremot satt det en man med en tom mössa framför sig utanför Hemköp när jag gick förbi där tidigare idag, han var visserligen inte rom men någonstans måste ju lagen ha försvunnit? Vad är tillåtet idag?
Envishet och drömmar

Intressant!

Det verkar inte vara olagligt att tigga.
Medan att tjäna pengar på att någon tigger verkar anses vara människohandel och därmed olagligt.

# 2. Precis, jag tycker mig ha hört att det numera inte är olagligt, men när slutade det vara det? Eller har det aldrig vart olagligt, bara ofint?
Envishet och drömmar

Den sortens tiggeri är inte förbjuden i Sverige. Men polisen kan med stöd av den nuvarande ordningslagen ingripa i aggressivt och störande tiggeri.
Jag kan villigt erkänna att jag stör mig otroligt av de personer som timme efter timme misshandlar ett dragspel med samma dåligt spelade låt om och om igen. Aldrig att jag skulle uppmuntra detta tiggeri med att ge det minsta öre!

# 4 Jag kan ge en peng om jag anser att personen är duktig och tillför något med sitt sjungande och spelande. Alltså inte dessa människor som du beskriver.

# 4-5. Haha, mina kompisar sa en gång efter att ha studerat en ung Caspia under en klassresa till huvudstaden och alla människor jag där försökte "rädda" en oförglömlig mening. Ska man få pengar av Anna ska man sitta still och hålla käften.
Envishet och drömmar

Jagf hörde en gång någon anekdot om att det långt tillbaka var lagligt och nästan en skydlighet att förse kringdrivande med husrum och mat, kanske rörde det samer? Hade någon koppling till uppkomsten av ordet "fattiglapp". Om jag sedan är helt ute och cyklar eller inte har jag inte en aning om, det dök upp när jag såg tråden =)
Paulina

# 7 Jo det är sant, dock vet jag inte om det var just samer bara.
Men på socknen fanns folk som inte hade hem osv och då fick de gå runt i gårdarna.
Sen så har man kunnat bjuda på som inte hade föräldrar. Den som bjöd minst (alltså man bjöd på hur mkt man var villig att ta personen för) fick hem barnet och utnyttjade det som arbetskraft samtidigt som staten betalade ersättning (det var ersättningen man bjöd på).
Den som tog barnet billigast fick det.

Jag ger gärna en slant. Tycker det "hör till" med dragspelande tiggare i tunnelbanan t.ex. De brukar spela mycket bra ;-)
Däremot har vi haft far och son (tror jag) som står utanför ICA här i stan och de blir ganska jobbigt för de står precis där man går in och det är som du Kerstinjo skriver, låter bedrövligt och samma låt om och om igen..
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Min kusin ställde sig i tunnelbanan med en kompis en dag och spelade fiol. Iofs är de duktiga spelare, utbildade sedan barnsben och var i tånnåren så det kanske bidrog, men de fick 2300kr för det i småmynt. Inte illa..
Paulina

I Linköping var det fullt med tiggare förra året o de börjar komma nu igen, det var mycket skriverier om det i tidningen då men tydligen så var det lagligt så bara att låta dem vara.
Såg med egna ögon en man komma i snygg, ny merca, parkerade på angränsande gata sen gick han o hämtade pengarna en kvinna som satt på gatan fått in…
Ger inte tiggare pengar, lägger dem hellre i en insamlingsbössa eller nått isf.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Det finns en debatt i Finland om att förbjuda tiggeriet. Romerna har protesterat mot detta förslag och säger att tiggeri är en del av den romska kulturen.
Jag har samlat länkar om detta bizarra spektakel här: Jerlerups blogg

Som sagt tidigare, det finns ingen uttrycklig lag för det mer än ordningslagarna.
Men sen är det lite lokaliserings beroende, då tunnelbana och i stort sätt så fort det finns tak över så är det privat område eller kvasiallmänt(typ köp centra) där det således är förbjudet med tiggeri.
Men eftersom polisen nu håller på med diverse olika utredningar om organiserade ligor som står bakom tiggarna speciellt då i Sthlm, så kommer troligen en ny lagstiftning att aktualiseras
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Om jag har pengar på mig ger jag gärna pengar till tiggare. Ibland för att de spelar fint, men ibland för att jag tycker det är synd om dem - för att de är hemlösa osv.
Jag ger oxå alltid pengar om jag har några,faktiskt kan bara en krona bli mycke om många ger.. till någon som behöver mat eller något annat.
Lagar om vilka som får tigga eller inte tycker jag inte man behöver bry sig i man kan ge till dom som behöver.
även om det är en gammal tråd så måste jag bara tillägga att de flesta som sitter ute och tigger har en bostad, kanske inte ett jobb, men de lever på bidrag och att sitta ute och tigga ihop pengar ger en bra dagslön för att folk känner medlidande.
i staden jag bor i är det inte såå många som sitter ute, men det finns fortfarande, och de tömmer sin väska, hatt, kopp eller vad man ska lägga pengarna i för att det ska se ut som att de inte har fått ihop några pengar.
men de som skänker pengar för att de tycker synd om dem behöver inte ha dåligt samvete för att de inte ger pengar till dem, de har oftast tak över huvudet och mat på bordet.

#17 vad vet du om det egentligen? har man ett val så tror jag att det är få som sätter sig på gatan och tigger, framförallt i kyla, frost och regn.

Lole: Jag vet ett antal som tigger proffisionellt av egen fri vilja!
Men visst finns det en massa som verkligen är utanför det sociala skyddsnätet, men det finns ett antal som även rider systemet.
Vid frågan till en av de som jag känner så frågade jag om hur mycket han tjänade på det? Först ville han inte säga det, men när han väl sa det så hade jag lust att kasta av mig min självaktning och börja jag med..
För kan man göra 50 000kr på 4 timmars arbete per dag och jobba 5 dagar i veckan, skattefritt, vilket han påstod sig tjäna på att tigga
Hälsn. Freke
#18 Låter lite väl mycket för 4 timmars tiggeri. Vad gör denna person när han tigger?

# 18 Det är 12 500:- i timmen. Det låter lite överdrivet faktiskt. Det är 1,5 miljoner på 30 dagar. Det är mycket möjligt att han sa att han tjänar så pass men jag tror att han saltade en hel del då.

Han är en sån som man bara inte kan låta bli att tycka synd om, och knatar runt i tunnelbanan och sitter utan för åhlens city, men grabben är dryga 30 utan missbruksprobelm och ser bra men sliten ut, lite så att ahn sminkar upp sig för att se ut.
Glömde skriva att det var i månaden så det blev väl lite felaktigt.. my misstake
Hälsn. Freke

Haha, ja då var det lite annorlunda. =)

Alltså, klart det finns dem som utnyttjar tiggeri, som med allt! Men jag kan inte tänka mig att det är särskilt många som gör det du beskriver #18. Främst eftersom att de flesta tänker på mer än bara pengarna när de väljer ett jobb, dessutom är det jobbigt, väldigt väldigt jobbigt att sitta ute kalla vintrar och regniga dagar, det är en osäker försörjning och jag kan inte tänka mig att det är någon majoritet precis som tjänar 50 000 i månaden på tiggeri. Jag tror iaf att tiggeri är en nödlösning när ingenting annat fungerar.