Brott iFokus

Brott

Etikettlagar
Läst 5202 ggr
Lamina
0

Ålder och djurägande?

Vet inte om det är rätt kategori att posta i, men någon får väl flytta på det annars… Jag har en liten fundering angående vad lagen säger om föräldrars ansvar för barnens djur. Om en förälder köper ett eller flera djur till sitt barn så är ju föräldern den som är ytterst ansvarig för att djuret får den omvårdnad det behöver. Men hur länge gäller detta? Tills barnet blir 15 har jag hört, för att man blir straffmyndig då (blir man det?). 18 har någon sagt också, och det låter ju rimligt då man blir myndig då. Men samtidigt känns det ju lite orimligt att det är förälderna ansvar att den 17-åriga dottern rastar hunden, te.x. Så vad är det som gäller?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ingann
0

Vid köp av djur till minderåriga så är det föräldrarna som måste stå som ägare. Ett barn under 18 år får enligt lag inte ingå ett köpeavtal.

Det är alltså föräldrarnas djur (även om man i hemmet kallar det barnens) ända tills det sker en överlåtelse, tidigast när barnet fyller 18 år.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Lamina
0

Bra då vet jag, tack!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Sara
0

Jag är faktiskt inte säker men jag tror att föräldrarna har det yttersta ansvaret ända tills barnet fyller 18 år.

Sara

ingann
0

Sara: Eftersom inte ett barn får teckna ett köpeavtal så äger ju föräldrarna djuret tills barnet är minst 18 år. Då har de ju automatiskt det yttersta ansvaret för djuret;)

/Ingalill

Sara
0

# 4 Fast om ett barn får något i gåva som så ofta med djur, så är det väl ändå barnet som äger det? Även om föräldrarna har ansvaret?

Sara

Lamina
0

Hmm, då undrar jag en annan sak. Jag ska sälja en kull dvärghamstrar (en liten olycka, så att säga) och många av köparna kommer ju självklart vara barn. Jag vill att föräldrarna ska vara medvetna om deras ansvar, men hur är det med ansvaret om inget köpeavtal tecknas? Det är ju trots allt "bara" hamstrar och ett köpeavtal skulle ju kännas lite överkurs liksom…

//Lamina

ingann
0

#5 Juridiskt så är det den som djuret är skrivet på som är ägare…

När jag gav min då 15-årige son en katt i 15-årspresent så fick jag inte registrera honom som ägare i kattregistret utan katten står i mitt namn.

Jag anser självklart att det är sonens katt (nu kan jag iof skriva över katten då sonen fyllde 18 i onsdagsFlört) men juridiskt är det jag som är ägare och därmed ansvarig för katten…

/Ingalill

Sara
0

# 7 Fast man skriver ju inte en hamster på en människa, de flesta registrerar ju inte mindre djur.

Sara

ingann
0

#6 Dvärghamstrar kan nog inte göra så mycket skada om de skulle komma lösa tror jag:) Föräldrarna bör iaf vara medvetna om att det är deras ansvar om hamstern kommer lös och tex gnager av en sladd osv…

Skriver ni ett kvitto på köpesumman och vad köpet avser så är kvittot i sig ett slags köpeavtal:) Kvitto är något jag alltid tycker ska skrivas där pengar växlar ägare med ägodelar;)

/Ingalill

ingann
0

#8 Nej, så små djur brukar man kanske inte registrera:) Det gäller nog bara större djur som katt, hund, häst osv.. Hund är det dessutom lag på att registrera..

/Ingalill

ingann
0

Tillägg till #9: Summan för att skriva kvitto/avtal spelar också in. Är det jättelåga summor så bör det räcka med att föräldrarna ger sin tillåtelse till att barnet köper/tar hem en hamster:)

/Ingalill

Lamina
0

#9 Är ju mer inne på att dom vet om att det är deras ansvar att djuret får den omvårdnand det behöver. Men dom föräldrar jag pratat med verkar förstå det, så jag är inte orolig. Ville esta bara veta vad lagen säger. :)

En dvärghamster får nog hålla på länge om dom ska kunna bita av en sladd. Det är nog mer troligt att den får sig en rejäl kyss innan den är klar…

//Lamina

ingann
0

#12 det tror jag med;)

/Ingalill

[Moa-]
0

Måste bara tillägga att även yngre barn har äganderätt, en 5-åring kan till exempel ärva tillgångar eller få dessa i gåva, men då utses en förvaltare till egendomen. Så någon annan har det yttersta ansvaret även om den underårige är den faktiske ägaren och alla beslut skall tas med utgångspunkt i vad som är i ägarens bästa intresse.

Från 16 års ålder får även en underårigperson råda över sin egenintjänade inkomst, till exempel från olika deltidsarbeten och liknande. Här kan även underåriga på eget bevåg köpa egen egendom och dessutom förvalta den, med ett fåtal undantag.

ingann
0

#14 Helt sant:)

/Ingalill

[Moa-]
0

=)