Behover rad ang. rattssystemet
Lordag kvall, jag och pojkvannen var ute pa krogen. Fylla. Han var gnallig och sur (han var skitfull och jag var ratt dragen jag med, sa jag var inte speciellt forstaende for varfor han var det), och vi akte hem - jag motvilligt och tjurigt.
Brakade val hemma, han var sur for att jag inte forstod att han kande sig utanfor och madde daligt av att ha druckit for mycket, och jag var sur for att han var ohovlig mot vara kompisar.
Jag gick in till mitt rum och laste dorren. Skickade ett ogenomtankt sms for att "fa sista ordet".
Han forsokte svara, men telefonen hade gett upp pa honom, sa han kom och bankade pa min dorr och den flog upp till sist. Jag hotade med att ringa polisen, och han kom och brottade ner mig for att fa telefonen ur handen pa mig.
Sen ar allt suddigt. Vi brakar ordentligt. Bada ar ratt vack (i retrospekt finns funderingar pa eventuella droger i drinkarna, for sa dar har varken han eller jag aldrig matt forr) och vi blir bada ratt gula och blaa.
Jag ar panikslagen for att uttrycka det milt, och handlar pa ren och skar instinkt. Jag slass for livet utan en enda gnutta tankeverksamhet, och flyr sedan. Rusar naken over till grannarna som direkt ringer polisen.
De fragar vad som hant osv, och sager att de vill prata med mig pa morgonen efter.
Under tiden har pojkvannen insett vad fan som hant egentligen (det var over lika snabbt som det borjade), och far drabbas av panik. Tanker fly, men efter att ha pratat med sina foraldrar pa telefonen, bestammer han sig for att lamna in sig sjalv hos polisen.
Han far en advokat, som sager att sa lange han haller tyst, och jag inte ger vittnesmal pa morgonen sa kommer allt bli bra. Han far en small pa fingrarna och ett "aja-baja" och sen kan vi losa situationen.
Jag daremot har ingen som ger mig rad, och jag ar inte insatt i rattssystemet har i UK for 5 ore, sa jag har ingen aning om att det ar ett vittnesmal de kommer over for att ta av mig. Jag antog att de bara ville ha en redogorelse for vad som hant, och att jag sedan skulle ge ett "riktigt" vittnesmal pa stationen.
Nar de kom over hade jag inte sovit en blund, och jag var fruktansvart upprord och stressad. Huvudet var langt ifran pa skaft sa att saga.
De tog mitt vittnesmal, och fragade om jag ville ga till domstol med fallet. Da jag varken visste ut eller in och var bade arg och ledsen, sa bad jag om att fa tanka pa det.
De ringer sedan samma dag och sager att DE tanker ta honom till domstol! Det spelar ingen roll om jag vill vara del av det eller inte, for de kan anvanda mitt vittnesmal anda.
Hela veckan har jag sedan forsokt fa tag pa tjejen som tog mitt vittnesmal for att forsoka fa det avskrivet, och inte forrens idag har jag lyckats. Da har jag suttit i telefon hela formiddagen, och sedan fatt nog och akt ner till stationen och kravt att nagon tar mitt nya vittnesmal, dar jag sager att jag inte vill att fallet hamnar i domstol, att jag inte vill vara del av malet och att jag ar precis lika mycket att skylla for braket.
Trodde att det skulle vara slutet pa historien, men icke!!
De tanker fortfarande dra honom till domstolen, och anvanda mitt forsta vittnesmal!! De maste visserligen namna att jag fatt det avskrivet, men det ar anda mitt forsta vittnesmal de kommer "doma" honom pa!!
Som gradde pa moset sa far han dessutom inte ta kontakt med mig, eller komma inom 100 meters radie fran huset innan domstolen (som ar om ca 6 MANADER!), vilket gor situationen javligt komplicerad minst sagt, da vi bor tillsammans och han har alla sina grejjer har. Och han kan inte bo hos sina morforaldrar langre an tills imorgon. Jag vill ju dessutom ha honom hemma sa att vi kan prata om det har!
Vi har redan motts upp (aven om det ar emot reglerna) och pratat, och ingen av oss vill ju ha det sa har! Det som hande var FEL, men ingen av oss var vid "sinnes fulla bruk", och vi har bestamt oss for att losa det har. Parterapi och nykterism ar de forsta stegen.
Vad kan jag gora?! Jag visste inte att bara genom att beratta for polisen vad som hant sa skulle han hamna i en san har javla SOPPA! Jag har dessutom avskrivit mitt vittnesmal, men de kan fortfarande anvanda det.
Det kanns som att mitt enda val nu ar att hoppa fran en bro och i avskedsbrevet skriva att polisen forstort mitt liv och hoppas pa att det ska hjalpa.
Jag kanner mig lurad av polisen, men varje gang jag kontaktar dem och forsoker stalla saker och ting till ratta sa verkar jag bara gora mer skada, och nu ar jag ju redan "avskriven".
Jag litar verkligen inte pa att domaren kommer titta pa mitt vittnesmal och saga "ja, men hon har ju skrivit av det, sa vi latsas som om inget har hant", for det ar polisen som agerar "offer" istallet for mig, och de verkar ha gett sig fan pa att han ska fa maxstraffet pa 5 ar.
// Amanda
Ja du. Jag tycker ju personligen med er historia att du ska gå ifrån honom. Men helt lagligt har jag ingen aning om hur det fungerar i England.
Sara

Jo, det ar du nog inte ensam om att tycka…. men det kanns inte som ett alternativ just nu. Nu vill jag bara forsoka fixa den har soppan.. :/
// Amanda
Jag funderar på om det verkligen räcker med ditt vittnesmål på papper. Kanske din pojkväns advokat kan begära att du går in och vittnar för honom och på det sättet sätter ditt gamla och ditt nya vittnesmål mot varandra.
Sara

Ja, han ska mota upp med honom imorrn, sa vi far se vad han sager da. Ar sa arg pa att de kan "ta" mitt fall och gora det sitt eget! Oavsett om vi ar tillsammans i framtiden eller inte sa vill jag ju anda inte att han hamnar i fangelse :(
// Amanda
Fast det är kanske det han behöver så han lägger av att dumma sig.
Sara

Jag tror bara att han suttit i cellen ett dygn, och nu har ett criminal record (som inte ser sa fint ut nar han soker jobb eller visum) vager ratt tungt med.. Dessutom aker han rakt in igen om han klantar sig med minsta lilla grej nu..
// Amanda

Jag ar svinarg pa polisen nu. Han ar inne pa forhor just nu, och tyligen sa har de inte ens registrerat att jag avskrivit mitt vittnesmal - vilket betyder att de kommer ga helt pa mitt forsta! De kommer alltsa inte ens namna for domaren att jag begart att fa det avskrivet.
Sa processen just nu ser ut som sadan: han ar pa forhor idag, och domaren far ta del av mitt forsta vittnesmal. Baserat pa det sa kommer han utan tvekan propsa pa att han gar upp i Crown Court. Det finns inget annat alternativ utan mitt avskrivna vittnesmal.
Och eftersom mitt avskrivna vittnesmal "inte finns" sa kommer de forsoka fa mig att vittna mot honom!
Det tanker jag inte gora.
Forhoppningsvis sa har de vid det laget fatt igenom mitt avskrivna vittnesmal dock, och da finns en liten mojlighet att de skriver av fallet. Dock sa kommer polisen forsoka satta dit honom for att ha brutit mot borgen istallet da vi har haft kontakt innan mitt avskrivna vittnesmal gick igenom (vilket det gott och val borde ha gjort vid det har laget!)….
// Amanda
Ojdå, nä det var dåligt av polisen.
Sara

Senaste uppdateringen ar att han nu har borgen igen - och inte far ta kontakt eller komma inom 100 meter fran huset tills den 13e december!!!

Mitt avskrivna vittnesmal "finns inte", och polisen var valdigt hotfull och sa att aven om de lyckas hitta mitt avskrivna vittnesmal sa kommer de forsoka ta det sa langt de kan.
Jag maste forsoka prata med polisen och lokalisera pappret och be om att fa en kopia som jag kan skicka till hans advokat och begara att borgen upphor da jag inte langre ar varken vittne eller offer. Som om det inte vore nog sa maste jag latsas som om jag inte har den blekaste aning om vad som hander eller hant. Jag maste latsas som om jag inte haft nagon kontakt med honom, och att jag inte vet att han fortfarande ar pa borgen. Jag maste latsas som att den enda anledningen till att jag vet att mitt avsagda vittnesmal inte fanns i rattssalen ar for att jag ringde hans mamma eller nagot och fragade hur det gick for honom.
Jag maste dessutom komma pa en vettig anledning till varfor jag vill skicka en kopia pa mitt avsagda vittnesmal till hans advokat.
Jag onskar att jag aldrig hade gett det dar forsta vittnesmalet till polisen, da hade det har aldrig hant.. Han hade fortfarande lart sig en rejal laxa, men inte riskerat 5 ars fangelse iaf.
Har fatt kontakt med en organisation som inriktar sig pa vald hemma, som jag ska stamma mote med. De hoppas jag ska kunna hjalpa oss, da de sysslar med att hjalpa par dar det gatt for langt med terapi och ett 27-veckors-program.
Undrar om jag kan klaga pa polisen, eller om det kanske bara forstor annu mer?
// Amanda
Det forstor bara annu mer om du klagar pa polisen. De har handlat helt enligt lagen. Lagen ar till for att skydda misshandlade man och kvinnor i hemmet.
Numera kan polisen agera sjalva. De har ju hort tusentals ganger att det var ett missforstand och att paret ju alskar varandra sa himla mycket. Bara for att bli aterkallade igen till samma adress. Det ar en jobbig knipa ni ar i, men det finns en anledning till att reglerna har andrats. Det ar for att kvinnor har misshandlats till dods. Och deras forsta misshandel har sett ut precis som ert fall just nu.
Kan du saga 100% sakert att han inte blir dyngrak och smockar till dig igen? Och kan du saga 100% att du forlater honom alt i sa fall?
Om det finns formildrande omstandigheter sa kommer det val fram senare i processen. Ni har bada ratt till juridisk hjalp. Du kan ocksa vanda dig till Citizens' Advice Bureau som ger gratis hjalp och rad.