Brott iFokus

Brott

Etikettbrottsoffer
Läst 7896 ggr
Anna-Helga
1

Skuldsanering skadestånd

Jag trodde inte det var sant när jag fick veta att brottslingar kan söka och få skulsanering och slippa betala skadeståndet till sina brottsoffer, som de enligt dom är skyldiga att betala! Men så kan det gå till… Rynkar på näsan

Sara
0

Ja, det låter ju helt galet. Rynkar på näsan

Sara

Freke
0

Tror inte riktigt det är så…

Skadeståndet och böter slipper man inte..

Men en brottsling kan få skuld sanering på alla andra skulder som dom har dragit på sig. Hyra, underhåll och annat..

har jag för mig.. (inte 100 men nästan?)

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anna-Helga
0

#2 Det trodde jag också. Men det är tyvärr sant. Jag är förmyndare till brottsoffer och hennes förövare har alltså begärt och fått beviljat skuldsanering och slipper således betala skadeståndet. Jag har fått lämna in yttrande, men de var tydliga i sitt brev med att de inte behöver ta hänsyn till mitt yttrande. Skrikandes

Mvh Anna

Eine
0

Förmodligen är det skuld som skuld,oavsett eventuella moraliska aspekter.Låter ju ändå logiskt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Anna-Helga
0

#4 Fast för brottsoffret är det ju bedrövligt! Rynkar på näsan

Eine
0

#5 javisst är det,blir ju väldigt personligt.Men det är trist för andra också som inte får betalt.

Anna-Helga
0

#6 Fast jag tycker det säger mer än så, det säger Varsågod att göra nya brott, du behöver inte ens betala skadeståndet… Och till brottsoffret säger man, klara dig själv. Trots alla men brottsoffret fått pga förövaren så får hon inte ens skadeståndet hon tilldömts i domstol? Var finns rättvisan i det??

Eine
0

#7Det är väldigt tråkigt när det drabbar oskyldiga,som ju brottsoffer är.Men då får vi göra om lagarna om skadestånd inte ska räknas som andra skulder.Jag förvarar inte systemet,jag säger bara hur jag tror att det fungerar.Kanske det lönar sig att överklaga? Prova!

Anna-Helga
0

#8 Jg har ännu inte fått svar på mitt yttrande. Men blir det så tänker jag såklart överklaga!!

Eine
0

#9 Lycka till.Jag hoppas att du vinner!Glad

ememem
0

Men för offrets del om inte gärningsmannen kan betala så får man normalt sett antingen pengar från sin försäkring eller brottsskadeersättning från BRoM, offret står inte utan hjälp. Dessutom regressar BRoM mot gärningsmannen för det de betalat ut till offret.

Att gärningsmannen får skuldsanering innebär inte att offret inte får sina pengar utan att BRoM eller Försäkringsbolaget inte får sina pengar, sen kan ju tilläggas att skuldsanering inte innbär att man hipp som happ blir av med sina skulder och sen kan leva på som vanligt utan det innebär att man i flera år kommer att vara tvungen att leva på existens minimum och det är ganska tufft att genomgå en skuldsanering.

ingann
0

Och om man drar på sig nya skulder under skuldsaneringen hävs den och man har kvar alla sina ursprungliga skulder…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Hausswolff
0

Är det bara jag so anser att man i vårt rättssamhälle ofta tar mer hänsyn till förövaren än till offret?

Anna-Helga
0

#13 Just min åsikt ockå!! Skrikandes

Eine
0

#13 Ibland verkar det så.Se på den otäcka våldtäkten i Bjästa och all som sedan hände och händer.

Elbert
0

Det är inte ett dugg ovanligt att gärningsmännen får skuldsanering, även grova pedofiler och personer som dömts för grov misshandel har fått det! Att man är dömd för brott är faktiskt något som ska tala mot en skuldsanering men de senaste åren har kronofogden helt struntat i det och tycker att så länge man är i behov av ekonomisk rehabilitering så överskuggar detta allt! Jag tror inte att "allmänheten" skulle tycka att det är särskilt rättvist om de visste om detta…

Sara
0

Det hela är väl egentligen enligt jämnställdhetsprincipen. Lika för lika oavsätt om du är fd kriminell.

Sara

Elbert
0

Sara,

enligt förarbetena till skuldsaneringslagen framgår klart att ett brottsligt förflutet starkt talar mot att du ska beviljas skuldsanering. Problemet är att Kronofogden ändå alltid kommer fram till att det finns skäl som är tillräckligt starka för att ändå bevilja skuldsanering, detta skäl är att du är "i behov av ekonomisk rehabilitering". Och det är väl klart att du är i behov av ekonomisk rehabilitering när du dömts att betala 250 000 kr jämte ränta efter att du våldtagit din dotter under sex års tid?!

Sara
0

Ok, vart kan jag läsa dem?

Vore intressant att se hur det står och gäller egentligen förarbeterna om det inte står så i lagen?

Sara

Anna-Helga
0

Det är en person som grovt våldtagit en femårig flicka som mitt fall gäller. Jag har rätt att överklaga men de behöver inte ta hänsyn till vad jag har att säga. Skrikandes

Jag har ännu inte fått besked.

Sara
0

Jag tycker personligen att det är fel att någon som ska betala skadestånd kan få skadeståndet sanerat. Möjligtvis andra skulder men inte skadestånd.

Sara

Anna-Helga
0

#21 Det är ju en del av straffet, det blir så dumt om man slipper det då!

Sara
0

#22 Fast skadestånd räknas inte som straff.

Precis som att få indraget körkort vid rattfylla inte är ett straff.

Straff är böter, fängelse och liknande.

Sara

Anna-Helga
0

#23 För mig är det så, det är det jag menar. Inte i lagens mening, det vet jag.

mayolica
0

Reglerna är nog ändrade med skuldsanering,skadestånd mm och statliga skulder har inte gått att så sanera förut. Dessutom har det varit omöjligt för många och är fortfarande att få skuldsanering för övriga skulder med.

Många dras med 20-30år gamla skulder utan att kunna göra något åt dom. Det är lätt hänt att hamna i ekonomisk kris om man blir sjuk eller arbetslös och inte har möjlighet att betala sina räkningar längre,man behöver inte alls vara brottsling för det.

Sen tycker jag givetvis att den som skadar andra ska få lov att göra rätt för sej mot offret och inte slippa undan.

Håller med om att brottslingen offta får bättre stöd än offret,det ska offta daltas och tyckas synd om den som har skadat och misshandlat. Medans man offta tittar snett på offret och tycker att h*n är en idiot som får skylla sej själv.

~ mayolica ~

Anna-Helga
0

#25 Ja vi hamnade i en svår ekonomisk situation p.g.a övergreppet, men inte får vi hjälp för det… :( Tragiskt. Offret får leva med sviterna resten av sitt liv och förövaren bara ruskar av sig och går vidare efter några år…