Vad anser ni om...
… hemsidor som lägger ut personuppgifter om dömda sexualbrottslingar?
Inom loppet av ett år har datainspektionen gjort tre polisanmälningar på denna typ av hemsidor, än så länge har dock ingen lett till åtal men förundersökningen löper fortfarande på två av dem.
Att det är olagligt för andra än myndigheter att hantera personuppgifter om lagöverträdelser är klart enligt 21 § Personuppgiftslagen men det verkar ju ändå vara en uppåtgående trend med dessa hemsidor, är det rätt att lägga ut uppgifter?
Kan tycka att det är lämpligt med namn och stor bild på alla löpsedlar om det är ett sexbrott begånget mot t ex barn.Övriga personuppgifter har jag inte tagit ställning till..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag vill inte att Sverige ska bli ett samhälle där man hänger ut brottslingar innan de ens blivit dömda, som i USA.
Så nej tack. Och det gäller alla brott, man kan inte hänga ut människor för vissa brott enbart. Det måste vara allt eller inget tycker jag.
#2 När det gäller sexbrott mot barn är jag orubblig där,men det är jag det.Det sitter säkert en liten arg svarthäxa i mig
Om det bara drabbade just den sexdömda så ok.
Men en sån uthängningen drabbar ju även peronens man/fru, barn och andra släktingar. Sen tycker inte jag att man ska hänga ut barn/ungdomar för ska man hänga ut sexdömda så ska ju även dom hängas ut. Lika för lika.

Personligen tycker jag inte att det är fel, mer än moraliskt av medlidande för anhöriga.
För trots allt om man inte gjort brottet så fanns ingen anledning till uthängning.
Men om man ska hängas ut ska denne vara dömd och inte på misstanke eller av media dömd, utan av domstol.
Innan dess INTE.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#5 De ska vara dömda pedofiler,inte enbart misstänkta.Och jag tycker också synd om anhöriga.Men samtidigt ska alla kunna skilja på människor,bara för att en person dömts för ett brott ska inte familj och släkt behöva känna skuld(skam?) Fast jag vet att det ofta blir så ändå.
Så det är bara pedofiler som ska hängas ut. Andra sexbrott då. Som tex "vanlig" våldtäkt på barn då eller för den delen våldtäkt på vuxna.
Och vilka pedofiler. Antar att det då gäller alla. Män/kvinnor och alla åldrar. Inkl barn/ungdomar.

Har för mig att vi hade en tråd om det här förra året? I somras?
Jag tycker som då, att brott genom straff sonas och man ska ha rätt att "börja om".
Envishet och drömmar
#7 Jag har ingen talan ,inte mer än min personliga åsikt.Någonstans tycker jag att just sexbrott mot barn är bland det värsta som finns.
Kände en flicka som när hon var 8 år blev våldtagen i en snödriva utanför sitt hem,av en granne.Hon vågade aldrig berätta för föräldrarna,utan bar detta med sig upp i vuxen ålder.Då först vågade hon anförtro sig åt en annan människa.Detta är många år sedan.
Eine jag håller med dig när det gäller att det är bland det värsta brotten. Men jag kan inte se något gott komma av en uthängning. Däremot att det drabbar många oskyldiga. Den dagen nån kan komma på ett sätt där det bara drabbar förövaren så kanske jag tänker om.
Jag "känner" också en kvinna som blivit utsatt, inte för våldtäkt men sexövergrepp, en period i åtta års åldern och en period i tonåren. Och som inte talat om det förut. Nämligen jag själv och jag börjar närma mig 50.
#10 Så fruktansvärt för dig att blivit utsatt på detta vis!Får du någon upprättelse?Jag har varit föskonad från den typen av övergrepp,men glömmer aldrig min väns ansiktsuttryck när hon berättade sin tunga hemlighet.
Varför jag tycker det är ok att visa bild på dem som begått sexbrott mot barn,är att man då kan varna sina barn för den personen.Man har ett ansikte att visa så att säga.
Eine upprättelse så som jag tror du menar så är svaret nej. Blir lite motsägelsefullt det nästa. Att visst inverkar det på mitt liv även idag, främst hur nära jag släpper människor. Men jag formar mitt liv som jag vill ha det idag och för mig är det bästa upprättelsen.
När det gäller bilder jag kan förstå det. Men nåt som man måste tänka på när det gäller barn. Att dom kan fara illa på olika sätt. Vet inte hur jag ska förklara för att få det rätt.
Många förövare förgriper sig på egna barn eller bekantas barn så att hänga ut personen kan göra att barnet drabbas dubbelt upp. Förutom att blivit utsatt dessutom får alla andra veta om det. För många vuxna är fullt medvetna om att det oftast är barn i den närmaste kretsen till förövaren som blir utsatta.
En annan sak, när barnen väl kan läsa själv så måste det vara jobbigt för dom att dom kan få se sin egen mamma/pappa uthängd och kan bli att må dåligt av det även om det inte är dom själva som blivit utsatt så att se den ena föräldern i ett sånt sammanhang kan göra att det blir jobbigt.
Och om det finns utlagt nånstans så kan ju även andra barn se det. Och barn kan vara grymma ibland så då kanske barnet till förövaren blir mobbat av andra barn. Och om det barnet då är det som blivit utsatt för övergrepp så blir det också då dubbelt upp.
Är svårt att få ner ordentligt i text hur jag menar men finns många aspekter att ta hänsyn till när det gäller hur främst barnen drabbas av en uthängning.
Jag kan inte se något fel i att ha en webbsida där man visar området där dömda pedofiler bor.. Hänga ut dem med personuppgifter vet jag inte men bostadsområde vore ganska bra.. Då kan alla föräldrar vara extra vaksamma när barnen är ute…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
ingann det där tror jag blir än knasigare. För det vi pratar om är dömda. Och att få veta att det bor en dömd i område A säger ju inget om att område B är säkert.
Något generellt gällande brottslingar så är det ofta en liten del som verkligen blir dömda. Och det brukar ofta finnas ett stort mörkertal som aldrig ens kommer till åtal. Också generellt gällande brottslingar, många brukar begå brott en bit ifrån där dom bor. Samma gäller även sexförbrytarre som förgriper sig på obekanta barn det kan dom ju göra vart som helst.
En annan aspekt att bara ha område. Alla som man bara tycker beter sig konstigt kan då bli misstänkta för att vara pedofil.
Vara vaksam är jättebra, men det bör man ju vara utan att veta att det bor en dömd i område. För som sagt det finns ett stort mörkertal.
#12 Jag förstår hur du menar och respekterar din åsikt,även om jag tycker annorlunda i uthängningsfrågan.Och det är verkligen för dj…..t om du inte fått stöd och upprättelse(varför inte skadestånd?)
Eine jag har inte sökt upprättelse på det viset. Är många år sen. Visst det har inverkan på mitt liv idag, men det mesta har jag ju lagt bakom mig så att börja riva upp allt det som hände skulle inte göra att jag blir att må bättre snarare tvärtom och att behöva gå igenom allt igen så skulle det få ännu större inverkan på mitt liv igen och den makten ger jag inte bort till någon igen.
När det gäller uthängning, som sagt om det bara drabbade förövaren och inga oskyldiga. Och jag tycker ju där att det i så fall ska gälla alla sexbrott. För att bli våldtagen i vuxen ålder är nog lika traumatiskt.
Jag tycker det är helt "rättsvidrigt" i ett civiliserat samhälle att lägga ut liknande sidor på nätet.
Nu pratar jag inte om brottet i sig som är ett bland de vidrigaste.
Men man måste ha i åtanke att vi ska alla vara lika inför lagen och har man sonat ett brott så har man oavsett…
/Maria
#17 Att sitta 2,5 år i ett svenskt fängelse är som en lyxsemester för att grovt förgripa sig på barn.. Barnet däremot får leva med det hela livet… Så jag har ingen som helst sympati för sånt avskum faktiskt, inte ens om de satt inne 10 år…
Varför ska inte de kunna få lida lika mycket och lika länge som sina offer?
/Ingalill
#!8 Det har inte med moral och känslor att göra. Vi måste ju ha ett rättssystem som fungerar lika för alla och inte agera "självutnämda bödlar" gnom att hänga ut en grupp.
Att detta är bland de grövsta av brott är en helt annan fråga tycker jag. Tror du att jag känner sympati för dessa förövare bara för att jag inte håller med?
/Maria
#19 Nej, det tror jag inte. Förlåt om det tolkades så, det var inte meningen isf 
Inte ens tanken på förövarens anhöriga kan få mig att tycka att det är fel med uthängning faktiskt… För jag tror att de flesta anhöriga själva tycker det är för lindriga straff… Iaf tycker jag det.. Min sons farfar är dömd för grova övergrepp på 2 flickor och fick bara 2,5 år vilket jag tycker är alldeles för lite. Hade det varit 25 år hade jag varit mer nöjd.. Och inte borde de få vara i närheten av barn mer heller…Sin sonson (min son) får han iaf aldrig mer träffa!
/Ingalill
#20 Vad jag menar är att vi kan inte åsidosätta den lag vi har. I så fall får vi kämpa med en lagändring och INTE ta lagen i egna händer.
Jag vet heller inte vad jag skulle göra om jag träffade på någon som skadat ett barn. Troligen något väldigt olagligt men det får jag ta.
Det finns andra brott som skadar sina brottsoffer för resten av livet också som hot, misshandel, trakasserier med mera men dessa pratas det aldrig om att "hänga ut"
/Maria
#21 När det finns en dom så kan ju vem som helst läsa domen helt lagligt… Den enda skillnaden som jag ser är att man slipper gå till tinget och läsa domarna..
Fast o andra sidan kan de ju bli ihjälslagna om det publiceras och det är ju inte rätt… Det är lite tve-eggat det där
Samtidigt som jag tycker att allmänheten bör varnas om dem så ska de ju inte behöva skadas…
/Ingalill
#22 Då ska allmänheten i så fall varnas för ALLA typer av brottslingar och inte bara de "vi" väljer ut för att vi anser att de brotten är värre
/Maria
Det är inte alla dömdas domar man kan läsa. En del domar är sekretessbelagda med hänsyn till offret. Andra finns det helt enkelt inga domar på då dom under 18 inte döms i domstol utan tas hand om sociala.
Så många dömda skulle aldrig kunna bli uthängda även om det systemet skulle finnas.
#23 Nej varför det?Vi här diskuterar ju enbart en typ av brott,och det värsta i mina ögon.Lite småfiffel struntar jag personligen i även om jag inte försvarar brott.Måste det vara kadaverrättvisa åt alla håll och kanter?Vilket är viktigast att varana för? Pedofiler eller en kille som drar iväg med en stulen dator ,och innehar droger?Nej jag tycker som jag tycker och det gäller här sexbrott mot barn.
#25 Håller med dig helt och fullt!
/Ingalill
Jag tycker det är otroligt skrämmande med ett samhälle som har ett "eget ihopknåpat medborgargarde" som figurerar på nätet.
Är man inte nöjd med straffen så är det ju vårt rättsystem vi får börja med att ändra på tycker jag.
/Maria
#27 Jag tycker det är minst lika skrämmande att alla inte kan få ha sin åsikt i en sån här diskussion…
Om alla har samma åsikt så skulle frågan aldrig komma upp och hur rolig vore världen om alla höll med varandra hela tiden? Att diskutera och att ha åsikter betyder väl inte att man genomför åsikterna?
Får jag ställa en personlig fråga? Varför skriver du på ett diskussionsforum om du inte vill diskutera och höra olika åsikter? Det är liksom det man gör här på iFokus…
/Ingalill
#29 Har jag någonstans skrivit att inte alla kan få ha sina åsikter?
Jag uttrycker ju bara min och du uttrycker din.
Jag kan ju så så fall vända på frågan och undra vad du gör här eftersom du inte vill diskutera och höra andra åsikter
mina till exempel.
/Maria
#27 Vägen från dömda pedofiler till medborgarde är lite långsökt här,där vi bara uttrycker våra åsikter.Jag har inte slängt upp bilder på pedofiler på någon hemsida,men jag står för vad jag tycker . Tror faktiskt inte att jag skulle reagera negativt om någon samlar ihop ett gäng pedofiler och gör en sida om dem
.Sedan är samhället faktiskt vårt å andra sidan,och det är inte ett smidigt system som styr,eller hur? Det är trögt så in i vassen ibland.
#31 Jag håller med om att systemet är helt galet emellanåt men det är ju där vi får börja och förändra, tycker jag, och inte ta saken i egna händer likt en "mobb"
Titta bara på det omskrivna våldtäktsfallet där en ung flicka blir mobbad av ett helt samhälle och på nätet. Sedan vänder det och nu är pojken utsatt (med all rätt kan man tycka) men att människor ska hota och mobba överhuvudtaget är illa.
Killen som nu sitter anhållen för mordet/dråpet på parkeringsplatsen i Landskrona är både namngiven och dömd på förhand på olika forum. Det är helt makalöst att det får ske i ett civiliserat samhälle.
Jag är lite rädd för vad sådant här kan leda till.
/Maria
#32 det var hiskligt med våldtäkten i Bjästa .Helt vidrigt.Och hur fort det sedan vände.
Men jag är inte så rädd,för jag tycker det redan är under all kritik med många delar i vårt samhälle.Mer etik,kunskap om samlevnad och vördnad för livet kanske behövs?Nu gäller det att vara 3 steg före allt, och tuff.Ytan flagnar…
#30 Jag tolkade det som att du tyckte att vi som inte har något emot uthängning ingick i ett "eget ihopknåpat medborgargarde"… Menade du inte så så ber jag så mycket om ursäkt! När jag läser det igen så ser jag fler tolkningssätt 
/Ingalill
#34 Nej, nej, jag menade att dessa internetsajter som hänger ut pedofiler blir som "egna ihopknåpade medborgargaren"
Risken med den sortens information är ju att den kan missbrukas. Frågan är ju. Vad vill man med detta? Jag förstår att man vill varna allmänheten men då kommer ytterligare en fråga.
Vad kommer allmänheten göra med den typen av information? Alla kan inte hantera liknande upplysningar sansat. Det var därför jag jämförde med våldtäktsmålet och "parkeringsmordet" också, då hela den misstänktes familj just nu lever under hot.
/Maria
Nu har jag nte läst alla inlägg. Men jag tycker det är fel att hänga ut folk innan dom blivit dömda. Det kan bli så fel och det är ju synd om man hänger ut en oskylldig!
MEN jag skulle tycka att det var HELT OK att hänga ut DÖMDA sexualbrottslingar speciellt dömda för brott mot barn på ex en hemsida som polisen har. Eller någon annan instans. Privata hemsidor med den infon ger jag inget för. Men jag vet inte om personuppgifter ska vara med. Kanske räcker med enbart foto och för- efter namn.
#35 Jo, jag kom på det när jag läste det igen 
Jag tror att allmänheten (utgår från hur jag tänker) kommer vara mer uppmärksam om de vet att en pedofil finns i närheten. För pedofiler utöver nästan alltid sina aktiviteter i närområdet där de bor till skillnad mot tjuvar, ekonomiska brottslingar etc.
Uppgifterna ska enligt mitt tycke, endast innehålla pedofiler där domen vunnit laga kraft. Gäller det bara misstänkta förövare så är det helt fel att hänga ut dem, då inget ännu bevisats vara sant…
/Ingalill
Nu vet jag inte hur ni som skrivit i denna tråd ser pedofiler när ni hör ordet. Men nåt jag märkt när jag läst på tex namninsamlingar så brukar den vanliga bilden vara en medelålders man som våldtar små flickor. Och då alla flickor han kan komma åt.
Visst den sortens pedofil finns. Men långt ifrån alla är så. Som jag sagt förut så finns det både kvinnor och män och det i nästan alla åldrar.
Sen vilka dom förgriper sig på skiljer sig också åt. En del förgriper sig bara på egna barn och/eller bekantas barn. Vissa förgriper sig på okända barn och då behöver det ju inte vara i närområdet.
Sen har dom olika "smak" vad det gäller ålder på barnen. En del förgriper sig enbart på små barn andra enbart på dom är på väg in i puberteten. Vissa enbart flickor vissa enbart pojkar. Sen finns det säkert andra variationer också vilka dom "väljer" ut.
Och det här med att uthängning ska göra det säkrare. Ta bjästa där visste i stort sett hela samhället att grabben våldtagit en flicka men dom trodde på grabben så han kunde våldta en till. Även efter andra våldtäkten så trodde många att flickorna ljög.
Samma princip gäller även andar dömda sexbrottslingar inkl pedofiler att vissa tror på förövaren.
Jag har inga problem med om polisen har ett speciellt register som uppdateras med nya foton och sånt, men det registret ska då bara polisen ha tillgång till och där bör då även yngre finnas med.
Sen finns det faktiskt personer som blivit oskydligt dömda.
#38 Ja en del är kanske oskyldigt dömda,men en sak är säker:Alla barn som utsatts/utsätts för bottenskrapet av sexbrottslingar är alla definitivt oskyldiga.
Eine det håller jag med dig till 100%
Men en uthängning av vissa pedofiler gör inte samhället säkrare eftersom inte alla dömda kan hängas ut.
Dom som inte är straffmyndiga kan aldrig hamna i nån sorts uthängning eftersom dom inte finns i den sortens register och de övergrepp en, säg 14 åring gör sätter precis lika djupa spår som om en 30 åring gjort det.
#40 Jag förstår dig.Tänk om inte OM fanns.
Ja då skulle livet vara så mycket enklare. 

Jag betvivlar att samhället blir säkrare alls av att dessa, eller andra, brottslingar hängs ut offentligt. Jag menar, informationen i sig har ju inget självberättigande om man inte kan använda den i något konkret syfte.
#43 En bild ger förövaren ett ansikte och man kan passa sig för den personen.Är inte det konkret nog?

#44 Nja. Vaddå "passa sig"? Så om jag ser förövaren på ICA, kan jag springa och gömma mig…eller?
Nej, det verkar fånigt.
#45 Säg att du larvar dig nu
Eller är du mindreårig? I så fall tar jag tillbaka,och säger ja spring hem
För kan du inte se någon användning av den vetskapen så kan iaf jag göra det.
Jag kan inte se nån nytta med ett foto. Hur många kommer ihåg hur en okänd person ser ut efter bara säg 3 timmar efter man tittat på ett foto. För att inte tala om en vecka eller en månad eller längre. Då ska man in varje dag och verkligen studera fotot.
Dessutom människor förändras. Flesta förändras ju äldre man blir, men sen finns ju många andra orsaker till att man förändras. Gå upp/ner i vikt. Låta håret växa eller klippa det eller färga. Skaffar glasögon eller byter ut till linser. Män har dessutom skägg och/eller mustach dom endera kan raka av eller skaffa.
Då ska det ju i så fall tas ett nytt foto undan för undan och läggas in nytt. Vem ska ta det fotot för inte lär förövaren frivilligt skicka in ett kort till någon sida på nätet i alla fall. Utan det är väl i såna fall bara till ett polisregister och dit kommer ju i så fall inte allmänheten ha tillgång till.
Sen vända på det. Vet inte hur det med andra men när det gäller mig och min syster så tas vi ofta för varandra. Dom som känner oss ser ju skillnad men har dom bara träffat nån av oss i nåt sammanhang så nästan alltid tas det fel. Och jag har själv här i vinter tagit fel på syrrans söner när dom haft liknande kläder.
Så ett foto är nog bra för dom som har fotografiskt minne men för dom flesta andra tror jag nog att man glömt bort hur personen ser ut ganska snart.
# 46 Ska man visa bilderna för sina barn då, så de kan akta sig?
Sara

#46 Nej jag är varken minderårig eller larvar mig. Jag hoppas bara att folk inte är så dumma att de tror att offentliga bilder kan göra någon faktiskt skillnad för säkerheten genom att man då "kan passa sig". Det skulle ju innebär att man skulle få gå iomkring och "passa sig" hela tiden, blänga på folk man möter och tänka "är det han?". Befängt.
Möjligen skulle det kunna leda till att förövaren själv inser att alla vet vem han är och därmed kommer att ha koll på honom vilket kanske i sin tur skulle kunna leda till att HAN "passar sig" och ger fanken i att förgripa sig på folk.
Men idén är inte bra oavsett. En människa kan vara smart, men folk är dumma. Offentligt uthängande av förövare kommer sannolikt bara att leda till någon slags lynchmobb där Svensson anser sig ha rätt att ta lagen i egna händer för att "skydda" sig, sin familj och sitt samhälle. Vi har sett det förr, det är inget nytt.
#48 det skulle jag göra om jag hade mindre barn,absolut!Vi vuxna har ju ingen anledning att vara rädda för övergrepp på oss själva,inte av pedofiler i alla fall.
Eine att visa ett foto för ett barn är nog ganska lönlöst för barn brukar ha kortare minne än en vuxen. Visst beror det på ålder, men barn glömmer fort. Så för att få ett barn att komma ihåg ett utseende så ska då fotot visas rätt många gånger.
Sen ett par andra saker på det. Barnet kanske kommer ihåg utseendet men med stor sannolikhet glömmer kopplingen till att det ska akta sig. Så om det då ser personen så kanske det istället ökar risken för övergrepp. För barnet känner ju igen personen för mamma/pappa har ju visat foto.
Om man har visat ett foto för ett barn som sen blir utsatt för övergrepp så finns risken att barnet kommer skuldbelägga sig själv för det kan då vid nåt tillfälle bli att tänka. Mamma/pappa visa mig ju foto och varna mig ju så jag får skylla mig själv.
Så det att visa foto för ett barn så att det vet att det ska akta sig blir, i mitt tycke ett stort ansvar att lägga på barnet att det ska komma ihåg något sånt för att skydda sig själv.
Visst ska man skydda barnen men det ska inte ligga på barnet självt.
#51 Alla har och får ha åsikt i frågan,ingen lär ändra ståndpunkt bara för att tråden blir lång
Jag tycker det jag tycker och du också.Och jag handlar som jag gör, och du som du finner bäst.