Lurad på Tradera
För 11 dagar sedan vann jag en auktion på Tradera. Eftersom jag inte fick vinnarmailet på en gång bad jag honom om kontonummer så han kunde skicka paketet direkt. Han svarade via mail och skrev att pengarna kan sättas in på kontot. Jag betalade och har inte hört något från honom på mer än en vecka. Han svara inte på något av mobilnummerna jag har, han svarar inte på mail.
Jag vet dock hans adress, om det nu är han.
Vad ska jag göra?
Jag har mailat tradera om detta och nu är hans konto stängt pga. att fler har klagat på honom. Dock har dom fått sina paket men det har vart fel i beskrivningarna. ÅH! Fyfan vad jag hatar detta.
Det hände sist för mig för ett år sedan. Då förlorade jag dock 30 kr. Sak samma, men detta handlar om 400 kronor!

Kolla på konsumentmakt, där har en som har råkat ut för samma sak som dig!
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Det du kan göra är att anmäla honom för bedrägeri.
Sara
Har svarat dig inne på konsumentmakt. Men i ditt fall skulle jag nog avvakta lite 11 dagar är ingen lång tid .Finns dom som skickar allt en gång i månaden etc.Eller har blivit sjuka ..kan finnas många förklaringar att det inte kommit.Själv har jag fått paket stulna av posten som jag skickat till köpare.
Det man ska tänka på är att alltid kolla säljarens recensioner från tidigare köp .Allt för mycket negativa kommentarer är inte bra!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Du kan anmäla till polisen också.
Hade en kompis som la ut en mobil åt en bekant åt henne på tradera eftersom den bekanta sa att han inte kunde något om internet.
Hon blev sedan amälld för bedregeri eftersom hennes kompis inte hade skickat mobilen till köparen och blev helt okontaktbar av både henne och köparen. Men som tur trodde tingsrätten på hennes historia och hon blev friad. Vet inte om den riktiga säljaren blivit åtalad.
Så jag tycker du ska anmäla han, det kan faktiskt bli rättegång.
"Chaos is a friend of mine."
Beklagar det inträffade, nu e jag inte hemma alls i hur tradera fungerar men jag hoppas det löser sig, men när du kontaktade support o dom stängde av honom så borde du ju fått info hur du skulle gå tillväga.
Jag har väntat i exakt 2 veckor nu, han har fått fler och fler negativa omdömen och IDAG kom ett mail lite kort skrivet att om jag gav adressen till honom skulle jag få paketet. Tack.
Jag vet inte alls vad som hände, men jag trodde han inte skulle skicka det och att pengarna var borta.
Det kanske löser sig ändå. Dock har andra skrivit att dom fått varor som vart använda och fått mobiler som vart låsta och en annan har fått en mobiltelefon med snuskbilder på. Så jag hoppas på att den är ny och oanvänd som det stod.
Hmhm, om andra har fått varor som var i sämre skick än vad han lovat så e jag rädd för att även din är defekt, så ha inte för stora förhoppningar om att du får en ny.
För jä**igt att inte människor kan sköta sig.
Sara
# 7
Jag är beredd på det. Jag hade ställt in mig på att inte få någon. Dock har jag skrivit att jag hellre tar tillbaka mina pengar. Får se hur han reagerar på det.
# 8
Javisst, det är nästan att man slutar förvånas =/

Men varför betalar man ut sina pengar till personer man inte känner INNAN man ens har sett varan? Kan faktiskt inte fatta det där…tyvärr.
#10 Så har det alltid fungerat och i 99,9% så är det inga problem.Att skicka en vara utan att ha fått pengar är samma problem fast åt andra hållet.Hur vet du att du får betalt?
Jag skickar varor mot postförskott till ängsliga kunder då vet dom att dom inte behöver betala förens varan ska lösas ut . Men folk i allmänhet är för snåla att betala 75:- extra för detta*L*

Jo, jag vet ju det. Men jag tillhör dom som (isf) köper nåt mot postförskott, men inte ens det är en säkerhet iofs. Varan kan ju va defekt eller något helt annat. Jag har sålt på Tradera, men dom gångerna har vi skött betalningen på plats, kunden är nöjd och pengarna betalas ut. Men men… Trist när något sådant händer…
# 10
Det kan vara osäkert och det gäller att välja någon med bra omdöme både som säljare och köpare. Gärna någon som är registerad som företag, det är ju såklart det bästa.
Jag hör sällan om såna här problem, men nu hände det.. tyvärr. Oftast går det smidigt och det har det gjort för mig i mer än ett och ett halvt år.
Har handlat och sålt flera 1000 grejer och har bara haft en som påstod att paketet aldrig kom fram,vilket man tvivlar på som säljare när man vet att man postat det
.Finns köpare som sätter det i system att få 2 istället för en vara!
Sen har jag köpt löshår av en tjej som inte visste va hon pratade om och som hade 1 månads leverans.Håret va syntet och inte äkta visade det sig
Med det facitet i handen är det i mina ögon ofarligt att handla/sälja bara man kollar av säljaren eller köparen ordentligt.Större summor ska man var försiktigare med om man är klok
# 14 Jag har varit med om att inte få paket som jag beställt. Senaste var linser som jag beställde från ett stort företag som aldrig dök upp.
Jag litar inte direkt mkt på posten. Visst det mesta kommer fram men det händer att det inte gör det också.
Själv har jag fått andras paket och brev flera gånger. Jag tar en promenad och lämnar till de rätta men det finns säkert de som behåller eller bara slänger.
Sara
Såg det för nån dag sen på tradera att man kunde använda sig utav paypal eller vad det nu hette, gör inte de allting lättare då så man ej kan bli lurad ? Kan man inte begära att få det rekommenderat oxå ?
# 16
Ja, det heter Payson man kan använda och om jag har förstått det rätt sätter jag in pengar mot Payson och då ser säljaren att det är gjort. Då skickar säljaren varan och när jag hämtar ut den förs pengarna över, eller något sånt.
# 14
Jag har vart med om att jag har betalat och väntat på paketet men inget har kommit. Sen har jah vart med om att jag har betalat sen har jag inte hört något om något paket. Då förlorade jag typ 40 spänn, men ändå. Det är irriterande. Så numera kommer jag bara köpa från folk som har 100% i omdöme eller som är företag.
#17 men kan du inte använda de då ? ? Eller de kanske kostar nått ? Det lät ju bra annars tycker jag för då kan man nog känna sig tryggare både som säljare och köpare.
# 18
Jag började läsa om det nu när jag insåg att jag kanske inte skulle få varan =) Men ja, jag kommer skaffa mig ett konto där och det kostar ingenting tydligen.
Även fast jag inte vet till 100% hur det fungerar så skulle jag nog ändå rekommendera folk i fortsättningen att använda det. https://www.payson.se/