Brott iFokus

Brott

Etikettanhörig
Läst 4264 ggr
hurricane
0

När man separerar

En kompis till mig har precis gjort slut med sin tjej. Dom bodde ihop och han har i princip alla sina saker där (värde 30000:-)

Hon vägrar att lämna tillbaka dom. Han har varit där fler gånger men antingen släpper hon inte in honom eller så är hon inte hemma.

Hon har till och med bytt lås så han kommer inte in…

Vad ska man göra åt det här? Han har pratat med polisen men det finns inget dom kan göra. Han är helt desperat och överväger nästan att göra inbrott. Vad ska man göra åt en sån här sak?

Är det olagligt att byta hennes lås när inte hon är hemma??

Om hon mot förmodan öppnar dörren, kan man tränga sig in trots att hon protesterar??

Sara
0

Om han står för lägenheten så kan ju han också byta lås precis som hon gjorde.

Samma sak gäller för att tränga sig in. Om det är hans lägenhet också så har han väl rätt att komma in. Annars är det hemfridsbrott och kan ge böter eller fängelse.

Det där med att polisen inte kan hjälpa honom tycker jag låter konstigt. Han kan alltid anmäla henne för stöld så får polisen utreda det. Men de kan naturligtvis inte gå med honom dit och kräva sakerna tillbaka.

Sara

Qviq
0

I detta fall kan faktiskt polisen inte göra något, utan han måste först vända sig till kronofogden som ska göra upp vems sakerna är. Där efter kan polisen hjälpa han att hämta sakerna.

Att han inte är skriven där har inget med saken att göra. Jag satt i samma sits efter ha gjort slut med min förra kille. Polisen sa att man kan säga att man bott på ett ställe om man typ bara haft sin tandborste där:P

Så det han kan göra är att kontaka kronofogden för att ta reda på hur han ska gå vidare.  Det kan ta tid men ska det göras på rätt sätt kan det nog vara värt att vänta på det.

"Chaos is a friend of mine."

Sara
0

Ok, så det kan inte vara stöld om man behåller något som inte är ens eget?

Sara

Loveferrets
0

Det är kosnumentverket du ska vända dig till ts eller en jurist, inte kronofogden. Har han grejer som är hans ska han ha dom.

Qviq
0

Jo visst är det stöld att behålla något som inte är sitt eget, men kan man inte bevisa att det är ens eget så blir det problem, det är där kronofogden kommer in. Kan han bevisa att det är hans så kan han anmäla henne för egenmäktigt förfarande. Men tränger hans sig på så kan hon istället anmäla han för hemfridsbrott. Så se till att allt går rätt till!

#4 Konsumetverket har absolut inget med detta att göra. Konsumetverket finns till för att hjälpa konsumeter, och detta är absolut inget konsumetfråga! Jurist har du rätt i om man är beredd att lägga massa pengar på att få det uträtt men annars är det polisen och sedan kronofogden. Jag har själv egna erfarenher av det här så jag vet vad jag pratar om!

"Chaos is a friend of mine."

Loveferrets
0

Det har jag oxå, man kan alltid ringa dom och fråga och det kostar inte en massa pengar för det. Jag kontaktade aldrig kronofogden däremot polisen, men dom rådde mig att kontakta dom jag nämnde ovan.

ememem
0

Vad kan konsumentverket göra i detta fall? Han har ju inte problem med ett köp. Han har ju inte konsumerat något.

Det kan ju också spela in om tillhörigheterna var samboegendom för isf har hon rätt till hälften, vilket då återigen leder till som sagts tidigare till kronofogden för att få utrett vad som tillhör vem.

Dessutom kan man hos kronofogden ansöka om ett betalningsföreläggande för att få den andra parten att lämna tillbaka sakerna.

Loveferrets
0

Gå in på sidan och läs, det stå räven om sambolagen där,

NaimaG
0

Har han papper på grejorna dvs tv aparat på avbetalning som står i hans namn eller dyligt så har han juridisk rätt att återfå dessa. Finns det däremot saker som inte står skrivna på honom eller henne så är det en rättstvist.

Står han som 1a i kontraktet på lägenheten dvs som huvudansvarig så är lägenheten hans och kan via polisen göra en anmälan och har rätt att få ut henne från lägenheten. Står han däremot som inneboende har hon rätt att "kasta" ut honom.

Byta lås eller tränga sig på kan han inte göra. Tränga sig på kan, även om han står på kontraktet, leda till hemfridsbrott likaså med att byta lås. Han kan även riskera att bli anmäld för överfall ifall han tränger sig på.

Lösningen han har är att gå till rätten om papper på saker inte finns. Det är vid tillfällen som dessa man oftast uppmanar ogifta par att stifta ett kontrakt på tillhörigheter som också skall överblickas samt signeras av en jurist, så sätt slipper man en rättstvist.

Det som skall ske i detta fall är en bodelning mellan paren vilket båda, enligt kap9-13, är skylldiga till. Bodelning görs med hjälp utav en jurist.