Namnge på nätet...
Satt och tittade på lite annonser och hittade denna, nu har jag tagit bort namnet på personen i fråga, får man skriva ut en sådan här "varning" på nätet ??
"VARNING
Vill bara varna er för ett stall i xxxx/xxx som säljer sjuka och skadade hästar. H*n heter xxxx xxxxxxxx men annonserar hästarna under sin dotterns namn xxxxx! Hästarna är sjuka på diverse sätt. H*n köper dom för småpengar -10.000 av xxxxx xxxxxxx i xxxxxxxxx. Hästar som h*n ej kan sälja åker dit. Akta er för denne så ni inte blir lurade. Just nu står h*n även med KVARKA i stallet, hästen är dock gömd på baksidan men det hindrar ju inte dom andra för att bli smittade! Talar man sanning får man aldrig problem!"

Jag vet inte riktigt var gränsen går mellan tryckfrihet och förtal.
Envishet och drömmar
Jag skulle nog kalla det där för förtal, iaf så länge man inte kan bevisa det.
Då ska man kunna bevisa att alla hästar är sjuka och att han gör det medvetet. Sen ska man kunna bevisa att det är kvarka och då behövs en veterinärundersökning.
Sara
Varningar får man nog skriva men man får aldrig namnge någon eller skriva stallets/gårdens namn.
Förtal/ärekränkning blir det genom att publicera dessa uppgifter eftersom det är för att åsamka personen ifråga skada.
Istället för varningar ska man nog anmäla till djurinspektören i kommunen så de får göra en undersökning. Alternativt polisanmäla så polisen kontaktar rätt instans.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner