Ta bort preskriptionstiden?
Läste igår på text-tv något om att det är tal om att ta bort preskriptionstiden på grova brott, tex mord, mm.
Vad tycker ni om det?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker det är bra!
Tycker man ska kunna straffas för sitt brott även efter många år.
Sara

Jag visste inte ens att det fanns preskriptionstid på mord
och jag håller med #1 tycker det är bra om den tas bort, iallafall på grova brott.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tycker jag är en bra ide. Det är så grova brott så det ska aldrig kunna komma undan dessa hur många år som går.

Från början hängde det ju samman med att det är svårare och svårare att bevisa något ju längre tiden går. Idag är den längsta tiden 25 år. Numera är ju dock tekniken förbättrad såpass mycket att jag håller med om att den borde tas bort.
Envishet och drömmar

Preskriptionstiden är i Sverige:
* Två års preskriptionstid för brott med straff = 1 år
* Fem års preskriptionstid för brott med straff = 2 år
* Tio års preskriptionstid för brott med straff = 8 år
* Femton års preskriptionstid brott med straff < livstid,
* Tjugofem års preskriptionstid brott med livstidsstraff
Och kan väl hålla med om att på grova brott kan det sen tillsynes onödigt med preskriptionsti. Men samtidigt tycker jag det är rätt sopigt att om man inte på 25år kan ha löst ett mord eller annat grovt brott.
Så resurserna kanske borde ligga på utredningarna istället för att hala ut tiden ännu mer?!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Fast jag tror inte att det kommer att läggas mer resurser på gamla brott. Tanken är väl att om ett DNA dyker upp igen på en förövare som stämmer överrens med ett DNA som hittats på ett offer för 26 år sedan, så kan han få sona det brottet också istället för att slippa undan.
Sara

Ja men om man ser till användandet av DNA, så har väl Sverige skjutit si själv i foten… IGEN!
Då DNA-prover idag skickas till Skottland för matchning istället för att när SKL blev erbjudna att köpa en DNA-Matchnings maskin för x-miljoner men det ansågs för dyrt, och idag har Sverige skickat prover för nästan den dubbla kostnaden till Skottland?
Drar paralleller till Bengt Dennis paketet, där han förespråkade en ringled runt stockholm, å vad byggs idag? tunnlar under stan och mindre ringleder! Lätt att anse att kostnaden var mycket, men undrar vad södra länken, och de andra genomfarterna slutar på? Troligen mycket mer än vad B Dennis ansåg att det skulle kosta för 20år sedan!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Äntligen!!!Ett brott är ett brott..
Lena.P är jag i verkliga livet.