Brott iFokus

Brott

Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1823 ggr
Sara
0

Ungdomar kastar sten i Göteborg

Förra gången var det Rosengård i Malmö, nu händer det i Göteborg.

Ungdomar kastar sten på brandbilar på Hisingen i Göteborg.

Ungdomarna som anses startade upploppet finns med i programmet och förklarar sig. Se Debatt här!!

Sara

Sara
0

Har sett programmet nu och det är helt galet!

Jag är själv uppvuxen i en förort till Göteborg som har haft stora problem med brottslighet.

För 15 år sedan så kastades det inte sten på poliser osv, det brändes inte bilar osv. Ta inte det här fel men det var inte infödda svenskar som rånade, slogs och förstörde. Det var inte svenskarna man var rädd för i skolan.

Samma sak idag, vilka var det som satt och försökte få det till att det var polisernas fel att de fick stenar kastade på sig?

Nu tror jag inte att det beror på hudfärg eller ursprung om man kastar sten på poliser men på någon sätt så tänker de annorlunda än vad infödda svenskar gör även om alla bor i samma förort. Jag vet, har själv upplevt det.

Jag tror det handlar om egot och avundsjukan. JAG ska ha ett jobb! JAG ska minsann…! Det är precis som om de upplever samhällets brist på jobb, fritidsgårdar osv som en personlig skymf. Jag vet inte men kan det ha något med att många kulturer ser ner på skam, orespekt osv? Att det innebär att man måste hävda sig?

Jag har vänner som är arbetslösa, massor med människor är arbetslösa oavsätt ålder. Inte går de ur hus för att bränna bilar och kasta sten på poliser?!

Sen angående det här med att de blir visiterade, är det så konstigt? Många av dem (som det sägs i programmet) har domar bakom sig. Många har vapen, jag gick inte utanför dörren utan min vässade stålnagelfil när jag bodde i Bergsjön.

Har man haft vapen på sig förut så blir man automatiskt misstänkt när det ryktas eller anmäls om vapen. Naturligtvis blir oskyldiga visiterade men hur ska polisen veta att de är oskyldiga?

Dessutom går måååånga med vapen även om de inte är synliga. Nykelkedjor gör rejält ont att få ett rapp av. En nyckelknippa på dessutom så ger en jäkla smäll.

Jag förstår helt att polisen tar anmälningar om vapen på största allvar, speciellt i förorterna. Det hela handlar om att när en del personer begår brott så får andra lida för det.

Sen håller jag helt med om att en del poliser inte borde ha varit poliser. Det finns både rasister, övervåld och aggressivitet inblandat.

Sen så snackas det om att Poseidon ska fixa jobb åt en del ungdomar som har misskött sig.. Är de helt galna?! Det är att belöna den som skriker högst, vilket resulterar i att folk skriker av bara faan!

Så var det redan för 15 år sedan. Den som skrek högst i skolan eller bråkade mest, fick mest uppmärksamhet och resurser.

Sara

Friida
0

Kan verkligen hålla med Sara! Blir så arg så jag bara kokar, nu såg jag inte programmet för jag blir bara förbannad av att se hur det daltas med dessa brottslingar. De tar inget eget ansvar utan tror att det svenska samhället bara ska ge och ge och ge….och visst det är väl så de är uppfostrade… Men det är väl dags att de fattar vad för samhälle vi har, att man ska göra rätt för sig, bidra till samhället så att vi alla kan ha det bra, och det är väl även våra politiker som måste ändra inställning innan vi får ett fullskaligt vi och dem samhälle. Jag bor också i Göteborg och jag kan bara konstatera att Göteborg är på väg att bli en väldigt tråkig stad… kommer själv att lämna stan inom några år då det helt enkelt inte kommer att kännas tryggt att gå ut i min stad som jag bott 46 år i…. Och jag är ju inte den ende som lämnar över stan till ligister och annat löst folk..

Freke
0

Som du skriver om visitation, om man inte har något att dölja, varför är det då så farligt att bli visiterad? Intigriteten som får en törn eller?

Om man då vänder på det och tänker som så här, att om Polisen visiterar mig så vet jag att jag har inget olagligt på mig, samtidigt som jag vet att dom som jag eventuellt skulle kunna få mot mig dom har inget heller eftersom dom också blev visiterade.

Men som i de flesta förorter, ifall det är Göteborg, Malmö eller Stockholm, så uppstår problemen oftast genom som Sara skriver, det är såååå synd om oss, vi har inte, vi får inte, vi kan inte.

Många gånger idag verkar unga helt handfallna över att dom måste tänka själva och aktivera sig själva? Allt är inte på silverfat serverat även om man skulle vilja det, men livet, arbete och sysselsättning kommer inte bar för att man finns eller är född.

Förutsättningarna finns alltid, sen får man jobba själv för att skapa bättre förutsättningar, något som har försvunnit idag, se som när länder och städer byggdes, inte f-n var det ett gäng som satt sig ner på en plats och sa - Nä.. det här går inte, vi kan inte, vi har inte, vi får inte.. Nä det var människor som var drivna, motiverade till att komma någonstans, göra något skapa en förändring.

Vilket man i slut ändan måste göra själv..

Tråkigt att se, att vissa grupperingar kan få hålla på och skrämma resterande omgivning och utan att samhället slår tillbaks, men man kommer tillbaka till samma flathet vi kan inte, vi vågar inte, men tänk om.. och varför gör inte deras föräldrar något?

Svergie, Sverige vart är vi påväg? När ska vi ställa krav på våra innevånare. Det låter säkert rasistiskt men det är det eller jag definitivt inte..

Jag undrar bara varför är det så fult, att kräva av alla att respektera ett land utan krig utan allt för stora problem, där det finns åtgärder för att man inte ska svälta, där man inte behöver slåss för sin överlevnad varje dag? det finns skola till alla som vill.

Men ändå… Är det inte tillräckligt??

Tråkigt att se vart det barkar hän!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Qviq
0

Det jag inte fattar är varför dem ger sig på brandkår och poliser om de nu vill att politiker ska få upp ögonen för problemen som de vill ha ändring på. Bättre att försöka nå fram på andra sätt och inte genom att tända på någon stackars skiftarbetares bil….

"Chaos is a friend of mine."

Freke
0

Enkelt:

Det är dom som är närmast, för annars måste man ju engagera sig, måste ta det i dagsljus, och då kan man bli igenkänd och det kan ju vara jobbigt, speciellt om man har föräldrar som ställer lite krav..

och  kan dom ju få stå tillsvars för sina handlingar.

Hälsn. Freke

Loveferrets
0

*Redigerat av sajtvärd*, hoppas verkligen de kan bli stopp snart för enligt mig så är det deras fel att det sker så mycket skit. Och varför dom hittar på en massa kan man diskutera i all oändlighet men många av dom borde utvisas istället så kanske man hade fått lugn o ro, precis som det var för 15 år sen.

Freke
0

#6 Diskriminerande och rasistist uttal, även om det finns viss sanning i det. TÄNK SIG FÖR I UTTALANDEN!

Men ändå är problemen merparten våra politikers fel!

Bara för att klumpa ihop flertalet invandrargrupper på ett och samma ställe kan och kommer aldrig att bli bra, skapar bara mer problem.

Och att som du skriver, utvisa.. hjälper knappast..
? hur många är det som har utvisnings beslut mot sig och ännu finns kvar i Sverige? även om vissa utvisas så gömmer, skyddas och tyckes synd om dessa fast beslutet finns på utvisning.

Då allt hänger på Sveriges skeva och i många gånger hopplösa integrations politik. (det går inte att integrera någon som inte vill bli integrerad, se bara på efterkrigs tiden)

Hälsn. Freke

Sara
0

Det här med nysvenskar eller ej är ett hett ämne. I just de här fallen med stenkastning så är det främst nysvenskar som utför dåden. Inget rasistiskt i det konstanterandet.

Och visst kan man disskutera att man ska utvisa människor som inte har svenskt medborgarskap men då ska man först bevisa brottet och sedan ska personen dömas.

Sen är ju även förövarna kanske minderåriga och man kan inte utvisa en hel familj pga vad en ungdom gör.

Så även om det är helt galet att hålla på att kasta sten så vet jag faktiskt inte vad man ska göra åt det. Att polisen reagerar starkt på misstanke om vapen och liknande är helt rätt men jag kan förstå att det är kränkande att bli omhändertagen och/eller visiterade om man är oskyldig. Men det är ju bättre att oskyldiga visiteras än att skyldiga kommer undan pga att polisen inte vill kränka folk.

I vissa områden är ungdomsbrottsligheten mer utbredd och i vissa områden är våldet värre. Hade det inte varit så så hade inte polisen behövet besöka dessa områden mer än andra.

Sara

Loveferrets
0

#7, Du erkänner ju själv att det är sant och det har inte med rasist att göra. Se bara på Rosengården i Malmö, hur mycket händer inte där ? Och vem är det som begår alla brott ? Kolla efterlyst, mer än hälften där oxå, Läs media och hör på nyheterna. På grund av att dom flesta inte är svenskar (säger så istället då det kanske passar bättre) så anser jag därför dom borde utvisas, här har vi regler och lagar som ska följas men det skiter dom i. Även om det är svenskar som begår brott ska dom ha sitt straff. Men mycket har hänt och händer på grund av dessa och det spelar ingen roll om dom precis flyttat hit eller om dom bott här ett tag, För 15 år sen eller t.o.m. 10 så var det inte så som det är idag, Bara att kolla statistiken på vem som stället det.

Freke
0

#9 Erkänner att det är sant? Nej, jag säger att det finns en viss sanning i det. pga av att i invandrar täta områden är det inte så många svenskar som kan begå någora former av brott eftersom dom inte finns eller bor där! Och om man klumpar ihop flera olika grupper som har inre stridigeheter sins emellan blir det större problem.

Läs om, läs rätt

Satistik efter frågas? Mig veterligen så är Svenska fängelser mest fyllda av svenska medborgare, andra platsen hölls av finnar och sen utöver det fanns det andra ick nordiska nationaliteter.

Men sista statistiken jag såg, var det 55% Svenska medborgare 28-30% finska medborgare och resterande 15-17% icke nordiska, men förvisso var det här 2002

Hälsn. Freke

Loveferrets
0

#10, en viss sanning i de tycker du, ja men då erkänner du ju oxå att det ligger nått i de jag säger.

#citat: "pga av att i invandrar täta områden är det inte så många svenskar som kan begå någora former av brott eftersom dom inte finns eller bor där",    Ursäkta men det var en mycket dålig ursäkt. Tidigare när det bodde svenskar där så inträffade det inga brott alls i den bemärkelse som idag.

Jag läser rätt men jag vet hur samhället ser ut idag och det är ingen trevlig syn.

Det var alltså 7 år sen du kollade det, testa 2009, sen är det oxå så, hade dom fått tag på alla "icke svenskar" som begår alla brott skulle det varit överfullt på våra anstalter.

Freke
0

Nu får du väl ta och ge dig?!

Du har helt uppenbarligen inte kollat någon fakta av vad du själv åberopar!

Visst finns det kriminella i alla nationaliteter, men det här är inget forum för att uttrycka sitt missnöje över politiska beslut, du får nog vända dig annorstädes i det fallet.

Hälsn. Freke

Loveferrets
0

#12, Ja det är ett forum och man har rätt till en åsikt. jissis, slappna av.

Sara
0

Nu tar vi alla och lugnar oss. Man får lov att tycka olika och även om man inte håller med så ska man hålla god ton oavsätt om man tycker det är bra eller åt helvete fel.

Sara

Loveferrets
0

#14, Jag har varit lugn hela tiden men ska inte säga något mer.

Caspia
0

# 9. Hur många gånger har du varit på Rosengård? (Jag utgår ifrån att du inte känner till det särskilt väl då det i Malmö är allmänt känt att det inte heter på utan i. Jag är inflyttad och gör också fel på det ibland, använder i för alla stadsdelar. Rosengård är nämnligen ingen förort) Du får gärna följa med mig någon dag, jag jobbar där sedan två år tillbaka. Hittills har jag inte blivit mördad, våldtagen, fått en gatsten i huvudet eller börjat brinna en endaste gång. Eftersom jag misstänkte att jag gjorde något fel som inte såg något obehagligt gick jag med i en nattvandringsgrupp, det mest spännande som hände var att vi såg en cykel med punktering. Du är som sagt varmt välkommen att hänga på när som helst, men jag måste nog förbereda dig på att du kanske kommer att bli lite besviken av att få dina fördomar fullkomligt krossade.

Vad vill jag ha sagt? Var källkritisk! Tro inte allt du ser eller hör. Uttala dig inte baserat på fördomar du fått av kvällstidningsjournalistik. Och för guds skull, gör inte skillnad på människor beroende på var de är födda. Jag tycker mig kunna svensk migrationslagstiftning betydligt bättre än gemene man då jag har en högskoleexamen inom området, och tro mig, det är enormt svårt att få uppehållstillstånd i Sverige då man måste kunna bevisa personlig förföljelse som kommer att återupprepas om man återvänder (det kallas formellt "välgrundad fruktan" Att ha bevis för att man blivit torterad är en sak, men hur lätt är det att bevisa att man kommer att bli torterade i framtiden?). Är man kriminell och söker asyl är det ännu svårare. Därmed kan vi lista ut att få redan kriminella flyttar till Sverige och drar vi det ett steg längre kan vi förstå att de alltså begår sitt första brott någonsin i Sverige. Vad är det då som drivit fram att brottet begås om inte det svenska samhället?

Jag är inte specialicerad på de Göteborgsförorter som tråden ursprungligen handlar om. Vad jag dock vet är att antalet bortt har ökat i just Rosengård i takt med att trångboddheten ökat. Jag gissar att det är samma sak i dessa förorter. Just Rosengård beboddes från början av 7000 personer, nu bor där uppskattningsvis 22 000, dvs mer än tre gånger så många. Trångboddhet är en förklaring till den frustration som kan vara en bidragande orsak till myndighetshat. Jag har själv besökt familjer som lever i en bostad som är som i en helt annan värld, kackerlackor, mögel, vatten som rinner mellan våningarna osv. Har ni inte sett Uppdrag Granskning om fastighetsägaren Newsec så gör det, finns säkert kvar på Play Prima. Därefter kan vi fortsätta diskutera, fram tills dess har jag inget mer att tillägga.

Envishet och drömmar

Sara
0

Jag letar efter statistik angånde invandrare och brott men hittar inget tillfredställande.

Dock hittade jag det här på BRÅ:

Fråga

Hur stor andel av dem som sitter i fängelse är invandrare?

Svar

Det finns ingen statistik över hur många av dem som sitter i fängelse som är invandrare. Däremot finns statistik över hur många som är utländska medborgare. År 2007 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap 28 procent.

Samt det här:

"Brå:s studie omfattar samtliga folkbokförda personer i Sverige som var 15 - 51 år år 1997. Det rör sig om cirka 4,4 miljoner individer. Närmare 60 procent av de nästan 1 520 000 brotten som dessa personer var registrerade för under perioden kan hänföras till personer födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar. Nästan en fjärdedel av brotten är registrerade på utrikes födda och närmare 20 procent på svenskfödda personer med en eller bägge föräldrarna födda utomlands."

Källa

Det står mycket bra information i filen som jag angett som källa även om den är lite äldre.

Sara

Loveferrets
0

#16, vill bara inflika, jag känner även en hel del som bott på Rosengård och dom flyttade nämligen därifrån av alla omständigheter, det var ingen trygg miljö. Så det är inte enbart vad jag "läst". Även min bekant som är polis rådde barnfamiljer att inte flytta dit, detta var dock för ca 1 år sen och det är bara ett exempel som är "mer känt" där det begår brottsligheter. Tyvärr har det blivit så även i Lansskrona på sista tiden t.e.x. jag säger oxå TYVÄRR så är det mycket utav "icke svenskar" som orsakat det här.

Oavsett är det tragiskt med allt som händer idag, NU säger jag tack för mig.

Sara
0

# 16 Jag tror det är en sak att arbeta där och en annan sak att bo. Uppenbarligen så begås det brott där även om du inte ser dem, eftersom du skriver att brotten har ökat när befolkningen har ökat.

Jag är uppväxt i en sådan förort och jag vet att en del folk har vapen på sig, att de rånar, misshandlar, stjäl bilar osv. Naturligtvis går det ut över oss som inte har vapen, inte begår brott.

Visst har säkert trångboheten, arbetslösheten osv med saken att göra men inte hjälper det att gå ut och begå brott, tända eld på bilar och kasta sten på poliser för det?

Sara

kerstinjo
0

Jag undrar hur det hade sett ut på Rosengård om man samlade mängder av svenskar där?

Låtit dem bo extremt trångbott, i lägenheter fulla av fukt- och mögelskador. Låtit dem bo i lägenheter som i vissa fall är en sanitär olägenhet.

Låtit dem gå i skola, där svenska språket knappast talas. Låtit barnen växa upp med en känsla av utanförskap, en känsla av att inte vara önskade i det svenska samhället.

Växa upp i familjer där hopplösheten växer. Inga jobb, dåliga kunskaper, dålig integration i samhället, ekonomiska svårigheter osv.

Jag skulle inte vilja byta med de som bor där. MEN, det försvarar inte våldet!!

Kerstin 

Sara
0

Att lägenheterna är så dåliga är skandal oavsätt vem som bor där. Det är gräsligt!

Sen är frågan, hur kan de bli så trångbodda? Är det fler än en familj i varje lägenhet? Isåfall, vem har sagt åt dem att flytta ihop så?

Sara

kerstinjo
0

Jag tror att det har mycket med deras kultur att göra, familjen håller ihop och det är vanligt att t.ex. släkten tar hand om varandra och ger varandra tak över huvudet.

Samtidigt så blir det billigare för respektive kommun, ju fler som bor under "samma tak". Syniskt? Ja, visst, men jag tror att det ligger mycket sanning i det.

Kerstin 

Sara
0

Men om man frivilligt (komunen kan ju inte tvinga en att bo flera familjer i en lägenhet) flyttar ihop så kan man ju inte gnälla om trångbohet sedan.

Jag tycker det är hedervärt att man tar hand om varandra, jag önskar jag kunde ta hand om mina föräldrar när de blir äldre. Men det är något som man väljer och då får man stå sitt kast.

Sara

kerstinjo
0

#23 Nja, jag tror nog att omsorgen kan motivera med att "behovet kan tillgodose på annat sätt".

Dvs. att om de redan bor för många tillsammans, så tror jag inte kommunen anstränger sig så mycket för att hitta mer lägenheter. (Som egentligen inte finns.)

Kerstin 

Sara
0

# 24 Jag tror heller inte kommunen anstränger sig för att hitta bostäder. Frågan är varför de flyttar in till varandra från första början.

Jag kan helt förstå att man vill bo nära sina vänner och släkt men finns inga lägenheter så går det ju inte, då får man flytta till en annan stad.

Sara

Freke
0

#24 Alla vill ju bo i en "stor stad" när platser erbjuds på annat håll vägras det tas emot, av flera anledninger.

Dels att det inte är nära "stor staden" för det inte finns jobb på landsbyggden, dels att resterande släkt bor ju där, osv  osv.

Finns alltid ursäkter för att vara emot erbjuden hjälp.

Hälsn. Freke

Caspia
0

# 26. Fast det där är ju lite väl generaliserande. Alla vill såklart inte bo i storstäder eller vägrar ta emot platser på andra håll. Det finns ett projekt mellan just Rosengård och några småländska orter (jag minns för tillfället inte vilka) som är att betrakta som lyckade.

Grejen är att man inte kan flytta hur man vill om man är beroende av försörjningsstöd ("socialbidrag"). Den nya kommunen har rätt att neka att ta emot en och man måste därför ha sin försörjning ordnad först. Att många samlas i just Malmö är en konsekvens av att en del andra Skånska kommuner inte tar emot flyktingar alls (ex Vellinge).

Att bo inneboende hos någon istället för att bo på en flyktingförläggning kallas e-bo (eget boende). Repalu, ett av Malmös kommunalråd, hävdar att det är just det systemet som är den stora boven i dramat. Det är jättesvårt att ta sig till en ny bostad i Malmö om man inte är "inne i systemet" och har referenser och en bostad att byta med. Det är enorma köer och finns alldeles för få bostäder, då både de traditionella Malmöborna som bott här i generationer har producerat stora barnkullar som just nu är i början av vuxenlivet, 20 000 studenter på Malmö högskola och en hel del som pluggar i Lund men som inte lyckas få bostad där, samt då en stor invandring både från Danmark och andra länder. På MKB (allmännyttans bostadsbolag) är det nästan jämt mer än 500 sökande per ledig bostad. Jag har ståtti kö i snart tre år och har fortfarande inte fått komma på en enda visning.

Envishet och drömmar