Brott iFokus

Brott

Etikettövrigt
Läst 1255 ggr
Qviq
0

Nekande till brott

Har en lite fråga, men kommer inte skriva va det i själva verket handlar om utan kommer utgå från ett påhittat exempel som inte är lika grovt.

Exemplet:

Jag har en kompis som stjäl min cykel. Jag anmäler detta till polisen och det blir förhör.

Till polisen säger min kompis att hon har fått låna cykeln av mig och att jag var med på att att hon fick låna den.

Förundersökningen läggs ner på grund av att ord står mot ord.

Till sina kompisar säger kompisen att hon inte träffat mig på flera år och att jag måste ha hittat på saken med cykeln på grund av gammal gräll…

Så till frågan: Om jag kan få någon av hennes kompisar att ställa upp som vittne om att hon säger en sak till polisen och en sak till sina vänner, kan förundersökningen tas upp då?

Kan säga att detta igentligen handlar om ett grovt våldsbrott men använde cykelexemplet för att lättare kunna förklara.

"Chaos is a friend of mine."

idaleck
0

Om ny bevisning kommer fram (t.ex. ett vittne) så kan en förundersökning tas upp - ja. Det gäller ju dock att bevisningen är tillräckligt motiverande för att utredningen ska lyftas igen.

Martin
0

Precis som #1 säger kan en förundersökning alltid tas upp om ny information tillkommer (och brottet inte är preskiberat, men det lär det inte vara om det handlar om ett grovt våldsbrott).

Sen skall ju tilläggas att det inte automatiskt tas upp, de nya uppgifterna skall först värderas. Saker som kan spela in är vem som säger något nytt, och vad de har haft för roll. Saker där något skall bevisas genom ord mot ord är alltid svårt. Framförallt om det finns relationer (vänner, arbetskamrater, skolkamrater, förhållande osv) mellan någon eller alla av de inblandade, då opartiskhet ibland kan ifrågasättas.

mvh Martin

Loveferrets
0

Kanske är inte tråden aktuell längre men det jag kan säga så är det som 1 och 2 säger, framförallt ska det sistnämnda verkligen tilläggas. Tyvärr fungerar inte vårt rättsystem något vidare. Det måste finnas konkreta bevis annars är det inte ens lönt att anmäla.

Hoppas allt har ordnat sig till det bästa och att det inte är du själv som drabbats av grovt våldsbrott kram.