Brott iFokus

Brott

Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1487 ggr
Caspia
0

Förargelseväckande beteende

Utanför mitt fönster står sedan en kvart tillbaka en lastbil full med nykläckta studenter och har jättehög musik på. Jag tycker att det är skitjobbigt men tydligen ska man ha förståelse för att de är glada. Vart går egentligen gränsen för förargelseväckande beteende?

Envishet och drömmar

Sara
0

Just idag tror jag inte att polisen skulle göra något åt det men hade det varit en vanlig dag så hade det nog ansetts vara störande.

Sara

[belewiien]
0

Precis som #1 sade finns det nog inte speciellt mycket att göra åt saken en sådan här dag tyvärr..

Martin
0

Det är dock mer ofredande är förargelseväckande beteende.

mvh Martin

David
0

Jag förstår att polisen ser lite mellan fingrarna när det är speciella dagar.

Här uppe däremot, en gång per år, också i samband med universitetets slut, så anordnas några stora festligheter. Nu senaste gången här i veckan så åkte det kommunala parkeringsbolaget ut och lappade en väldig massa bilar omkring festivalområdet.

Själv tycker jag inte att festligheter får gå överstyr så det allvarligt stör andra, även om jag också får ha lite större tålamod just i de här tiderna.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
0

I brottsbalken 16 kap 16 § står det:

"Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter."

Jag har lite svårt att tro att polisen skulle vara intresserad av en anmälan i detta läget.

Kerstin 

[skurke]
0

men ärligt. förargelseväckande beteende är väl typ när en alkis kissar på en eller så……. inte att ett par ungdomar har kul på sin student.

Caspia
0

# 6. Måste de ha kul just på trottoaren utanför mitt fönster?

Envishet och drömmar

[skurke]
0

ja jo buller e ju lite drygt. när mina grannar är jävliga drar jag på lagom högt själv för att dränka deras dåliga 80-talsrock…

men utrymme måste ju finnas för lite liv. sverige är alldeles för tyst….