Gående full- indraget körkort?
En bekant till mej berättade att en av hennes vänner skulle hem från puben en natt.
Han var lite på lyset och hade vinglat lite på trottoaren. Då kom farbror Blå.
Killen var inte överförfriskad utan lite lagom lullig i hatten. Men snuten tog hans körkort på stående fot!!
Kan de verkligen göra så här? Killen hade inget på sej innan.
Herregud säger jag bara! Vilken nöt till polis, killen hade ju vett att gå. Han borde ju få beröm istället tycker man ju.
Vad hade polisen för argument till det egentligen? Så länge man inte bryter mot någon lag är det väll fullt tillåtet att vara lite berusad?
Värd på Choklad iFokus
Kan inte svara på vad polisen hade för skäl att ta hans körkort.
Han GICK ju! Fattar inte. Jag frågade min kompis om hon visste nåt mer om det…Men hon visste bara att han inte hade nåt på sej innan.
Hade han vart så full så han hade raglat fram hade väl polisen hjälpt honom hem eller in i fyllecellen. Men ta hans körkort!!

Så man måste ta taxi från krogen då även om man skulle ha gångavstånd typ?? Hur ska man annars ta sig fram utan att riskera bli av med körkortet…?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
De borde inte ha tagit körkortet direkt utan satt honom i fyllecell under natten och upplyst länsstyrelsen om det inträffade.
Om man tas på fyllan så kan man anses olämplig som körkortsinnehavare även om man inte kör något fordon.
Men att ta det första gången verkar osannorlikt.
Sara

Låter som en skröna!
Hade han cyklat eller framfört något annat transportmedel, då skulle det kunna motiveras!?
Men det är inte olagligt att vara full, visst kan du bli omhändertagen men då är det vårdlagar som kliver in och det har alla rätt till.
Skulle vara intressan att höra förtsättningen om detta?!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Det mest troliga är att det är en skröna eller att någon information missats på vägen från kompisens kompis till att den nu återberättas.
Det är ju också så, att inte ens till sina vänner sägs alltid sanningen. Så att "veta" att ingen har något på sig, då måste man egentligen ha sett registerutdrag osv. Verkar som sagt som en skröna, ser det som ganska osannolikt att det hänt, eftersom att man måste dokumentera ett omhändertagande av körkort och motivera varför. Och att gå berusad är inget som gör att polisen kan ta körkortet. Däremot kan länsstyrelsen göra det.
mvh Martin
Jag vet inte mer. Har frågat men kompisen vet inte mer heller om det. Kan ju vara så att det ligger mycket annat bakom oxå som killen inte talat om.
För inte fasen blir man av med körkortet då man GÅR full.
Det kanske ligger något i det #11 säger, han kanske körde bil ändå. Men eftersom han var full kanske han inte minns det? Eller att han gjord enågot annat.
Värd på Choklad iFokus
Eller så vet han mycket väl vad han gjorde men tycker det är pinsamt (om han t.ex. körde berusad) och säger att inget hänt och att han är oskyldigt utsatt.
mvh Martin

vi har precis köpt hus o den gubben som tidigare ägde huset krökar rätt duktigt,dock har han enligt egen utsago aldrig kört på fyllan,när han o hans fru skillde sig så ringde hon till länsstyrelsen o talade om att han konsumerade relativt stora mängder sprit,förmodligen för att jävlas.
detta slutade med att länsstyrelsen besökte gubben i hemmet o helt sonika tog hans körkort på plats.Han har själv berättat händelsen just för att han tyckte att det var förskräckligt!! han hade ju inget gjort!!
Men länsstyrelsen ansåg att det fanns risker med att låta honom behålla kortet,så han fick det indraget på livstid.

# 15-16. Kan körkort över huvud tagte "dras in på livstid"?
Envishet och drömmar

#16) jag var ju inte direkt på plats då!!! återberättar bara vad gubben berättade för mig?!?!varför skulle han hitta på en sån sak??? han var ju inte direkt stolt över att han inte kan hantera sprit!!
Alkoholism kan vara en bidragande orsak till att få körkortet indraget, även om man inte anträffats att köra bil berusad. Dock måste det gå så långt att länsstyrelsen får reda på att man anträffats berusad ett antal gånger. Antingen via t.ex. polis eller social.
mvh Martin

#17 Jo… Men då är det sjukdoms relaterat med påföljden av en permanent återkallning av körkortet.
Hälsn. Freke

är inte alkoholism en sjukdom då?? kan tillägga att han allt som oftast sitter på "torken"

#21 Dom säger det? och klassar väl det så..
Men jag anser inte att det är det och då har jag redan varit där och även i tyngre missbruk och kan inte klassa något av det som sjukdom då det inte var något ofrivilligt som startade det…
Det var bara ens egen självömkan och svaghet..
Har trots allt varit "ren" i snart 25år.. inte från drickat då men allt de andra…
Hälsn. Freke

jag håller med dig..dock är det väldigt insiktsfullt av dig att faktiskt kunna erkänna det..framförallt för dig själv!

Ja det var väl det enda sättet att kunna komma förbi hindret, eftersom jag aldrig sökt hjälp eller något för mitt missbruk..
Började själv, slöt likadant..
Och för att kunna övervinna svagheter, och begär..
Måste man först erkänna dom för att kunna jobba med dom för att tillslut kunna jobba bort dom.
Hälsn. Freke