Brott iFokus

Brott

Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2529 ggr
Sara
0

Stenkastare i Rosengård Malmö

Ungdomar kastar sten på polis och räddningstjänsten när de ska släcka bränder.

Räddingstjänsten anser att det är för farligt och undlåter att åka på mindre bränder.

Källa

Hur ska samhället hantera sådana här saker?

Vad/var har det gått fel, varför kastas stenarna?

Sara

Caspia
0

Jag volontärjobbar för Rädda Barnen och har även jobbat på en låg- och mellanstadieskola, båda i området Herrgården där det mesta som skrivits om hänt. Min uppfattning är dels att det förstoras upp av media, men visst, det är sant, det brinner och kastas sten ibland. Det är även i det området som Ramels väg ligger, känt för sin fruktansvärt usla standard genom reportage i SVTs Uppdrag Granskning.

Problemet jag oftast hör som förklaring är trångboddheten och fattigdomen. I Rosengård bor uppskattningsvis mellan 20 och 22 000 personer. När det var nybyggt bodde där en tredjedel så många. Det är svårt att veta hur många som bor där idag delvis på grund av e-bo (det är kortfattat när en asylsökande bor inneboende under tiden man söker uppehållstillstånd). Arbetslösheten i Rosengård är skyhög.

Många barn som jag träffar bor extremt trångt i lägenheter med låg standard. Att ungdomar driver runt är inte särskilt konstigt, de har ju ingen annanstans att ta vägen. Det finns mig veteligen endast en fritidsgård i hela området. Eftersom området bebos av många fler människor än vad det är byggt för är sophanteringen helt hopplös och det är gott om containrar och liknande.

Själva stenkastningen har jag hört startade med en händelse när det av någon anledning brann och brandkåren kom dit. Människorna som såg dem uppfattade det som att de arbetade med att släcka fel område (det brann på flera ställen) och eftersom de inte fick kontakt med brandmännen kastade någon en sten för att påkalla uppmärksamheten.

Envishet och drömmar

Sara
0

Stenkastningen har ju pågått länge och vid flera tillfällen. Att en sten kastades med god mening kan inte förklara alla andra stenar efteråt.

Att ungdomar driver runt är inget nytt och det gör de även om de bor i "svenska" hem. Fritidsgårdar har lagt ners under fler år.

Jag har inte hört talas om stenkastning i den här storleken i något annat område i Sverige. Varför är just Rosengård så utsatt? Är det för att de flesta är invandrare? Vad får dem då att gå så hårt på just polis och räddningstjänsen?

Vad vill de uppnå med att skada andra människor? För det är ju just det de gör. Direkt genom att polis och räddningsmanskapen blir skadade av stenarna och indirekt att människor i grannskapet blir lidande när inte ambulansen kommer.

Vad får folk att flytta just till Rosengård? Det måste ju finnas fler ställen att bo på. Varför så många i samma lägenhet när det finns orter där hyreshus står tomma.

Sara

Caspia
0

En klasskompis håller på med en C-uppsats om just stenkastning i Rosengård. När den är publicerad kan jag höra om vi kan länka till den. Eller ja, den blir ju offentlig då, så det är klart att vi kan göra.

Det här är svårt att diskutera det här för mig, det blir lätt för personligt eftersom jag tycker att "mina" barn blir anklagade trots att de är så unga att de inte är inblandade.

Malmös bostadssituation är som Stockholms, det är hopplöst att hitta någonstans att bo. Att man dras till de man har kopplingar till (släktingar eller landsmän) tycker jag inte är så konstigt, det är nog snarare naturligt. Ingen bor kvar på Ramels väg om det finns alternativ. Sedan ska man även vara medveten om att Rosengård är en plats med stor omsättning på invånare, jag har glömt siffran men de flesta som flyttar in flyttar ut inom några år.

Jag funderar på om syftet med stenkastningen verkligen är att skada, det känns som att det finns effektivare sätt om det är fysisk smärta man vill åsaka någon, Som jag uppfattar det handlar det mer om att störa, vilket ju också är väldigt ologiskt.

Jag ska nog inte diskutera det här, jag blir så upprörd. Flört

Envishet och drömmar

Sara
0

Du får absolut inte tro att jag klankar ner eller ser ner på någon, jag vill bara förstå. Jag tycker dessutom att du gör ett hedervärd arbete som volontär där.

Jag funderar på om det har med deras hemländer att göra, att de har blivit illa behandlade av statliga myndigheter där och därför har med sig fördomar hit?

Om de känner att de inte blir bra behandlade när de kommit hit och vill få ut sitt missnöje?

Vad ska man då göra för att få stopp på det?

Sara

Caspia
0

Ett boktips från klasskamraten är Carin Lifvendahl Vem kastar första stenen?

Envishet och drömmar

Martin
0

Idag (måndag 27/4) kl 22.40 (om 2 minuter) går det ett program om det hela, TV4; Misstänkt.

mvh Martin

Faxlin
0

Jag såg Misstänkt igår och jag lider verkligen med de som bor där. Många oskyldiga som drabbas hårt av det här.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tom-B
0

Nu har dom bränt upp massa bilar också. Inte klokt!

Hoppas det innebär att de ordentliga börjar nattvandra etc. Gärna med en kamera i högsta hugg.

Med största sannolikhet är det ju de som bor i området som utför dåden. Inte klokt!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Caspia
0

# 8. Det finns flera tidigare exempel på ungdomar som åkt in till Rosengård för att ställa till bråk. Min lärare (lektor vid Malmö Högskola som forskar om bla segregation) tog upp ett exempel på en tidningsartikel med tre pojkar som anonymt ställer upp på en intervju under rubriken "Det är häftigt att slåss här i Rosengård" eller något liknande. Dagen efter publiceringen blir tidningen uppringd, det visar sig att ingen av pojkarna bor i Rosengård utan i en helt annan stadsdel och ställt upp på intervjun för att se hur mycket av det de sa (som alltså inte var sant) som journalisten gick på. Ska se om jag kan få tag på den artikeln när jag träffar honom nästa gång.

------------------------------------------------

Om det nu ska vara så att hela Sveriges befolkning oavsett om de någonsin har varit på Rosengård eller inte, ska uttala sig om hur situationen där är så är det ju ALLAS problem att lösa? Det finns många problem i Herrgården, trångboddhet, arbetslöshet, psykisk press osv. Svenskgleshet är också ett av dem. Rosengård är en svensk stadsdel utan svenska invånare. Klart att alla ska få bo var de vill men hur ska man lära sig tala svenska och förstå ett för en själv helt nytt svenskt samhälle när man inte är en del av det?

Hörde på Hallå P3 i morse där de diskuterade ett förslag från M och SD att införa utegångsförbud för alla under arton år efter kl 21. Jag ringde in för att påpeka att jag arbetat kvällstid i Herrgården i två år sammanlagt måste det bli minst 100 tillfällen och jag har ALDRIG blivit hotad, trakasserad, nedslagen, våldtagen, fattat eld eller fått någon sten i huvudet. Däremot har jag mer än en gång fått kommentarer som "Förlåt, men vad gör du här? Du ser ju ut som en svensk" och "Jag har aldrig sett någon sån "riktig svensk" som du här på Rosengård förut". Det tycker jag är skrämmande! Dock ville de inte ha med såna åsikter i programmet…

Jag har inte sett Misstänkt men vad jag hörde så åker ju deras reporter inte ens in på Rosengård. Det är ju precis vad jag menar, det är medierna som "vill" ha ett svenskt Harlem och skapar det.

Jag menar inte att stenkastning och bränder inte sker men jag tycker att hela rapporteringen är sjuk och vinklad.

Med det ska jag nog sluta läsa den här tråden, jag blir ju så upprörd.

Envishet och drömmar

Tom-B
0

OK! Du har naturligtvis en poäng där, när Du säger att så många utanför (däribland jag, förståss) gör uttalanden som dom/jag inte vet ett dugg om.

Men det Svenska folket vet är vad som står i tidningar och sägs på TV, därför får Du förstå att man säger som man gör.

Du skall absolut inte sluta vara med här på tråden. Då får ju jag, och andra inte lära oss hur andra, som varit inne i området, upplever situationen. Istället skulle Du engagera Dig mer, om Du orkar, och påtala för media vad som gäller, och t o m ta strid för att få genomslag för Din uppfattning.

Jag menar att ett forum av detta slag skall bl a vara till för att förmedla alla sidor av en sak. Och jag tar absolut inte vid mig eller tar avstånd från att bli tillrättavisad. Men med den indoktrinering som vi, svenska folket, fått, tar det nog tid att få oss inse hela vidden av eländet.

Detta hindrar inte att jag tycker att de boende borde ta upp nattvandring. Det sker, och behöver ske, även på orter med i huvudsak mer svensk "ursprungsbefolkning".

Stå på Dig.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Faxlin
0

#9: Vad trist att du blir upprörd av den här tråden. Det har inte varit min mening att göra dig upprörd.
Jag önskar att man kunde göra något för att hjälpa er som bor där. Men jag vet inte hur då man själv bor så långt borta.
Jag fortsätter i alla fall att tycka synd om de som bor där för de som förstör är aldrig mer än en liten gnutta av innevånare som förstör för den stora massan liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Martin
0

Som i alla andra områden som inte fungerar, så är det som sagts en liten klick som ligger bakom skiten. Svårt att veta hur man skall hantera dem. Extra svårt i ett område som i många delar består av invånare som av olika anledningar är socialt utslagna, och det blir inte enklare när området är kraftigt överbefolkat. Dock skall man inte dra alla över en kam, det finns såklart en majoritet av bra folk där, liksom överallt annars.

mvh Martin