Livstid i 12 år?
Jag tycker att om någon får livstidsfängelse så ska dom sitta där tills de inte lever längre, men så är det ju inte (usch, det lät grovt..).
Men jag menar, om någon får livstidsfängelse så sitter de bara inne i ca 12-13 år.
Tycker ni att det är rätt eller fel?
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.
Jag tycker att livstid ska verkligen vara livstid, varför kalla det för något det inte är? Åtminstone borde maxstraffet höjas till omkring 30 år.
Jag tycker att vi ska införa avrättning som alternativ till fängelse resten av livet. Jag vill då inte betala skatt för att någon ska få lida hela sitt liv. Jag ser hellre att skatten kommer till nytta!
Livstid ÄR faktiskt livstid. Det är lite av en myt att livstid automatiskt bara innebär 15 år eller liknande. För att få ett livstidsstraff omvandlat till tidsbegränsat straff så görs det en särskilt prövning. I praktiken innebär det ofta att det omvandlas till 15-20 år eller liknande, men det finns folk som suttit (och fortfarande sitter) betydligt längre än så på sina livstidsstraff. Leif Axmyr t.ex. sitter inne sedan 1982 och har nog knappast någon tidsbestämning att se fram emot… Han begärde det 2006 men fick avslag.
#2 Om någon döms fel - vilket händer - så resulterar det i att staten har begått mord.
Livstid i svergie är livstid. Det brukar bara omvandlas, men jag håller med om att vi kan få hårdare fängelse miljöer.

Jag tycker med att vi kan införa dödsstraff, givetvis ska det vara såna fall där men är 100% säker på att det är rätt brottsling.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#5, tycker jag också..
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.
#4 Jag tror inte staten bryr sig om det. Inte nu längre när dem till och med bryter mot våra grundlagar.
#5 Livet är tufft. Det är en tuff fråga. Men oavsätt om det är en oskyldig som döms eller inte så är det iaf bättre att en oskyldig dör och hundra andra mår bättre, än att en oskyldig får lida i fängelse resten av sitt liv och hundra andra får lida med. Det är min (lite orealistiska) syn.

# 5-6. Kan man någonsin vara säker på det? Thomas Quick har erkänt ca 25 mord vilket jag utgår ifrån skulle räcka för dödsstraff om Sverige hade haft det.
Envishet och drömmar
#7 Men jag gör det. Det lär antaligen hända mycket inom den svenska politiken snart, folk börjar nämligen få nog…:p
#8 Precis:)
#7 Vilket brott mot Sveriges grundlag menar du?
#10 Den personliga integeriteten är kränkt. Så det bara skakar om det…
# 10 ja om inte annat!

#3 Sjukt att Axemyr inte får tidsbestämt straff då livstid trots allt är 12år och om det inte finns psyksjukdom bakom så ska rättsväsen/kriminalvården antingen tidsbestämma eller kanske börja se över vad dom egentligen gör?
Eftersom Axemyr än anses vara farlig? Så måste ju Kriminalvården misslyckats totalt..
Eftersom han inte är rehabiliterad.. Vilket är väl vitsen med att fängsla någon, att dom ska straffas och rehabiliteras till ett liv i samhälle?!
Lyckas man inte med det, kan man ju lika väl ta liv av denne..
Och när han som påstås ha slagit ihjäl 2 personer, dom som sätter sig bakom ratten onyktra? döms dom för mordförsök? eller dom som kör ihjäl någon påverkad? döms inte för mord, utan vållande.. Sjukt.. Dom var medvetna när dom drack eller satte glaste till munnen.. men inte när dom satte sig bakom ratten!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

# 13 Livstid är faktisk livstid precis som # 3 skrev.
Efter att man suttit av 10 år kan man begära till örebro tingsrätt att få straffet tidsbestämt vilket får sättas till minst 18 år.
Efter att straffet tidsbestämt gäller allmänna regler om villkorlig frigivning.

Tycker likväl att Svensk Kriminalvård har misslyckats kopiöst med Axemyr, likväl som med T Quick och ett antal andra..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

En dödad människa kan aldrig sonas genom att någon annan också dödas (den dömda mördaren). Sedan bara något år har dödsstraffet upphört i Sverige. Det har funnits kvar i krigstillstånd tills nyligen. Även onda människor kan ändra sig. Det kan finnas tillfällen då även jag önskar att avrättning vore bästa straffet, men jag respekterar människan bakom och förkatar alla dödsstraff. I vissa lägen anses till och med att dödsstraff är ett för lindrigt straff istället för att plågas i fänsligt försvar. (A. Sadat).
Angående Quick så har myndigheterna duperats av honom och alla eller åtminstone nästan alla mord var bluff. Ett enkelt sätt att avsluta mordfallen med en skyldig. Det som är värst är att flera andra slipper straff. Man kan misstänka att det figurerar pengar för att den verkliga mördaren ska klara sig. Ett mord eller 25 ger ju ungefär lika långt straff.

# 16. Dödsstraff i fredstid avskaffades i Sverige 1973.
Envishet och drömmar