Brott iFokus

Brott

Etikettetik-och-moral
Läst 1391 ggr
Sara
0

Etiskt riktigt?

"Ett barn är fött, lilla Emma Vitória. Blodet från hennes navelsträng kan rädda hennes bror från den livshotande sjukdom som slumrar i hans gener. En lång kamp mot tiden, tre svåra år, är över."

Läs mer här

Sara

Ijin
0

Att använda stamcellerna i navelstängen? Ja självklart! Och släng på en lag om att alla navsträngar ska användas till att dra stamceller ur!:P

Sara
0

Jag tänkte kanske mer på att skaffa ett barn bara för att rädda ett syskon.

Visst tror jag att det andra barnet kommer att bli älskat och så men hur kommer barnet att känna sig när det blir äldre och får veta att det kom till för att rädda sitt syskon?

Jag tror att antingen så kommer barnet att känna sig glad och stolt över att kunna ha räddat sitt syskon. Eller så känner barnet att det egentligen inte var önskat utan blev till främst för att hjälpa.

Sara

Ijin
0

Tja, jag skulle iallafall vara stolt, och föräldrarna tog antaligen inte initiativet till ett barn endast för den orsaken, även om aftonbladet vände det så. Det är ju trotts allt en kvällstidning.

Sara
0

Jag tolkar det inte alls som att Aftonbladet vänder det på ett speciellt sätt. Jag har sett inslag om det på TVs nyhetsprogram (kommer inte ihåg när) och jag tror att de skaffade barnet bara för att rädda ett annat.

Däremot tror jag inte barnet blir mindre älskat än det andra men det var med största sannorlikhet inte planerat.

Sara

Ijin
0

#4 Mycket möjligt, men klart det är etiskt rätt att göra så… Skapa liv för att rädda liv, kan det bli bättre:)? Skulle vara värre om någon var tvungen att dö för att pojken skulle leva:p

Sara
0

Ja, det skulle vara väldigt tragiskt.

Sara