Brott eller juridik?
Jag tycker att det är roligt och bra att den här sajten har startats, men är dock lite fundersam kring varför sajtens namn är just Brott i fokus. Brott är bara en väldigt specifik del av juridiken, nämligen straffrätten, och frågan där då om övrig juridik egentligen ryms inom sajtens ramar.
Vore det inte bättre om sajten ändrades om till Juridik i fokus, för att få ett mer allmänt fokusområde, och där vi kan diskutera juridik generellt och inte bara straffrättsliga frågor?

Jag tycker egentligen att det är bäst att Sara som är Sajtvärd svarar på det själv, men spontant kan jag tänka att det nog hade blivit väldigt mycket rådgivande frågor inom ett enormt område, alltifrån "hur långt från tomtgränsen kan jag bygga en friggebod?" till "min granne spelar hög musik om nätterna, hur gör jag bäst för att få hyresvärden att vräka honom?" om sajten hetat juridik istället för brott. Jag tror att det dels är svårt att hitta tillräckligt många kunniga jurister eller juridikkunniga som vill sitta här på sin fritid och besvara frågor som de i vanliga fall får betalt för men också att man skulle tappa lite av fokuset kring just kriminologi, brott, domar i kända mål, mediebevakning och liknande som det nuvarande fokuset är riktat åt.
Dock har ju sajten bara vart lanserad några dagar så vem vet åt vilket håll det utvecklas, det kanske slutar med att det blir juridik.ifokus eller till och med två sajter. 
Envishet och drömmar
#1 Jag håller med dig om det delvis, å andra sidan har det redan nu kommit upp flera frågor som inte alls har med brott att göra utan allmänjuridik och då är frågan om dessa alls skall ställas på den här sajten eller om det är helt fel forum? (Okej, helt fel är det ju inte för det är ju väldigt närbesläktat, men ändå)
Jag ser det inte som nåt problem att det inte sitter massor av juridikkunniga här och svarar på frågor. Det är ju ett diskussionsforum, och det är upp till var och en att svara efter egen förmåga eller diskutera eller inte. Jag tycker dessutom att det är en bra utmaning att tvingas tänka efter lite och svara på frågor. Det är ju dessutom nåt som vi juriststudenter får vänja oss från den dag våra vänner och bekanta får höra talas om att vi läser juridik, för då blir vi plötsligt juridiska experter. ;)

# 2. Det där känner jag till, när jag skulle hyra ut min lägenhet i andra hand ringde jag direkt till jursitlinje-kompisen och bad henne skicka över något användbart.
Envishet och drömmar
#3 Haha, annars kan du ju gå in på första bästa bokhandel och köpa ett färdigt och korrekt formulär för cirkus 30 kronor. :P
Faktum är att våra lärare sa redan under första kursen att "nu är det bara att ni vänjer er vid att folk kommer att fråga er om allting som har med juridik att göra, för nu kommer ni plötsligt att ses som juridiska experter". De hade helt rätt. :) Men för det mesta är det bara roligt, för det får en ju att ta reda på saker och faktiskt få tillämpa det man lär sig på praktiska problem, eller att se till att ta reda på saker.
Både kriminellt och juridik.ifokus har diskuterats men vi kom fram till att brott blev bäst.
Juridik är en sådan tung och i mångas ögon svår bit.
Sara
#5 Ok, men vad är då ramarna för forumet? Är det meningen att det skall finnas utrymme för all typ av juridik, eller ska fokuset ligga på just straffrätt och brott?
Det står en del om det på Om sajten i menyn under bilden.
Men i stort sätt ska det gå att diskutera/fråga om olika lagar, juridiska problem, begågna eller misstänkta brott, etik och moral osv.
Jag vill även att sidan ska fungera som ett stöd för brottsoffer och anhöriga både till brottsoffer och kriminella.
Sara