Trackasserier och påhopp
Vad säger lagen om trackasserier och påhopp på personer, inne på tex. sådana sajter som iFokus?
Det finns de som reggar sig som medlem och sedan spyr ur sig allsköns gallamatias över enskilda medlemmar. Förföljer, trackasserar, sprider lögner och förtal.
Just personangrepp i det stora hittar jag inget om vad det skulle vara för straff på, så det beror nog på vad personangreppet omfattar.
Att snacka skit om någon är förtal men att skriva ut namn omfattas inte av personuppgiftslagen. Jag har faktiskt ingen aning om det ens är olagligt att sprida ut namn MEN att göra det i samband med negativa rykten eller negativa påståenden är förtal.
Sara
Det florerar sk. "Troll" på de flesta sajter. Kan vara bra att veta vad som ska göras om (när) de kommer.
Det finns en sida som handlar om trakaserier på nätet, vad lagen säger m.m. http://www.klaris.se/
Där kan du läsa nedanstående;
Enligt datainspektionen FÅR man lägga ut uppgifter:
- För att försvara sig mot lögner och skvaller riktat mot dig som person.
- För att tillrättalägga felaktiga påståenden och rena lögner om sig själv och sin familj.
- För att gå till försvar när människor utpekar dig för något du inte är eller har gjort.
- I dessa fall får man alltså publicera skrivelser m.m. som talar emot lögnen eller förtalet mot dig som person eller företagare. Och i dessa fall kan man lägga ut både namn och firmanamn på den som förtalat eller förmedlat lögnaktiga/felaktiga uppgifter om dig som person. Det är heller inte åtalbart att lägga ut material som påvisar hur det egentligen ligger till.
Enligt datainspektionen har man INTE rätt att lägga ut:
- Uppgifter som misskrediterar eller förtalar en yrkesutövare eller privatperson, som inte själv med sin lögn inbjudit till detta
- Man äger ej heller rätt att misskreditera eller publicera uppgifter som inte är relevanta i sitt försvar om denna person eller dessa personer.
- Ej heller får man påvisa något utöver vad personen ifråga gjort mot dig, man får heller inte misskreditera henne eller honom i sin yrkesutövning.
- Man får inte lägga ut uppgifter som inte är sanningsenliga.
- Allt man får försvara sig med skall vara sanningen och skall kunna styrkas med diverse dokument.
Källa; Micke Klavbäck www.klaris.se
Mycket bra information!
Av det får jag ut att det är lagligt att skriva ut namn på personer så länge det inte är i sammanhang med osanning eller negativa skrivelser.
Sara
#3 Tack!
Så om det skulle behövas så kan man alltså polisanmäla och de börjar med utredning.
Ja, polisanmäla ska du men jag tror inte det är prioriterat hos polisen, tyvärr. Dock så ligger det alltid den anmälda personen i fatet om det finns många anmälningar.
Sara

Intressant och bra information! Undra vad det kan bli för straff för dom som det går så pass långt för..? *fundilerar*

Den straffrättsliga formuleringen av förtal innebär att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller om man annars lämnar uppgifter som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning. Om uppgifterna visar sig vara sanna, kan man slippa ansvar under vissa förutsättningar, t ex att man p g a tjänst är skyldig att uttala sig i frågan.
Straffet för förtal är böter, eller om brottet är grovt, böter eller fängelse i högst två år.
En lindrigare form av förtal är förolämpning, d v s när man smädar någon genom kränkande tillmälen eller beskyllningar. Straffet härför är böter, eller om brottet är grovt, böter eller fängelse i högst sex månader.
Bra att veta om den här typen av brott är att de inte faller under allmänt åtal. De utgör vad man kallar målsägandebrott, vilket innebär att den utsatte själv måste väcka åtal. Om den utsatte är under 18 år eller om målsäganden anger brottet till åtal, så får åklagaren dock under vissa förutsättningar väcka åtal.
Bra info!
Sara
#9 Bra information! 
ja man kan göra en anmälan.Men åklagan lägger ner den..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#12 Tror du eller vet du? 

Jag tror det beror lite på hur allvarligt man blivit kränkt. Om ett företag förlorar kunder på det så kan nog skadestånd komma ifråga.
Sara

Polisen bryr sig föga kan jag säga. Även fast det är olagligt.
Inte ens sexuella försök till att få mindreåriga att blotta sig på webcam och sådant reagerar de emot. Inte ens fast det finns bevis. Det läggs bara ner även om man har bevis.
Så den här lagen är tandlös.
Så tycker de att det är konstigt att man blir förbannad över att det reageras så hårt mot Ipred lagen och sådant. Men dödshot och sexuella försök på mindreåriga över internet, det kan/ vill de inte göra något emot. Men det är klart, där ligger det inte pengar bakom. Som vanligt i Sverige är det pengabrott som har prioritering. Resten skiter dom i.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Japp, ekonomisk brottslighet som skattebrott osv är det stor press på medan människobrott (och djurbrott abslout inte är det) inte är det.
Sara