Klädföretag bedrägeri
Förra veckan handlade jag en topp i en alternativ butik i Stockholm. De har både egna märken och inköpta märken från andra större företag.
När jag kom hem såg jag att etiketterna som visar tvättråd/material samt märket från ett annat företag hade blivit bortklippta. Jag konfronterade butiken via chatt på Facebook och frågade om det skulle vara så. Det var inte snyggt gjort heller, utan den såg begagnad ut men ändå betalade jag nypris 699:-.
Ägaren förklarade att de gör så med alla plagg från andra märken för att kunder inte ska komma in och prova och sen beställa från nätet. Även pga att tvättråden inte alltid stämmer enligt dem. Jag menar att märkningen är en del av produkten man köper och samtidigt är det inte schyst mot företaget som gjort plagget att dölja var den kommer ifrån.
Får man ens göra såhär som de har gjort? Har jag några rättigheter? Jag tycker inte att det är roligt att ha köpt ett helt nytt plagg som är förstört innan jag ens använt det. De kunde väl gjort det "ordentligt" om de nu skulle göra så för den delen…
Tankar?
- Redigerat 2024-07-24 14:23 av Lia
Men OJ! Det låter verkligen inte lagligt! Det måste väl ändå vara åtminstone falsk marknadsföring.
Det kanske är konsumentverket som du ska vända dig till? Se till att spara bilderna av chatten i sin helhet!
Det låter väldigt konstigt. Känner butiker med samma princip men ingen som klipper bort saker från plaggen.
Jag skulle absolut kontakta konsumentverket.
/Maria
Här finns information om fiberförordningen och vilka undantag som gäller:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/markning-av-textila-produkter/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tack till era alla för era svar. Superbra att ni tipsade om Konsumentverket, jag mailade dem (Hallå konsument) och de svarade att det enligt lag måste finnas etikett gällande tvättråd i plagget. Eftersom detta saknas har jag rätt till kostnadsfri reklamation. Detta innebär att företaget ska betala för portokostnaden eller min resa till och från butiken. Eftersom jag bor i Skåne, så kunde jag önska betald portokostnad då det är billigare. Jag har rätt till att de antingen lagar plagget och syr in en etikett eller byter ut den mot ett helt plagg. Jag kunde även önska att istället få häva köpet, så det gjorde jag.
De svarade att jag kunde häva köpet och att jag skulle skicka den i ett vanligt kuvert och lägga i kvitto för plagget och portokostnaden. Jag tänker att det är bättre med ett vadderat kuvert. Jag funderar också över ifall de kan påstå att de aldrig fått paketet, ifall de bestämmer sig för att inte återbetala och ifall jag verkligen ska skicka med originalkvittot. Jag kommer ju ta kopia och fota det oavsett. Men finns det några sådana eller andra risker med att skicka tillbaka den med posten som ni kan tänka er?
Skönt att faktiskt få gehör från både konsumentverket och företaget!
Tack igen för era svar! Utan er hade jag nog fastnat utan lösning.
#5: Fint att du talade om vad du fått för svar - tydligt svar från Konsumentverket - sedan förstår jag inte varför man klipper bort informationen man skulle kunna tro att det är stöldgods de säljer.
Bra jobbat!
Hoppas att det löser sig till det bästa för dig.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.