(Å) Föräldrapar åtalas för grova brott mot barn
Åklagare har i dag vid Lunds tingsrätt väckt åtal mot en 42-årig man och en 34-årig kvinna, misstänkta för bland annat synnerligen grov misshandel, olaga frihetsberövande och grov fridskränkning av sin dotter.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Hemskt! :(
Medarbetare: rexkaniner, Support.

#1: Ja det är mycket grymt att behandla ett barn på det viset - jag finner inte ord för händelsen och tvekade att ta upp det.

Ja det gör riktigt ont att läsa.
Helt fruktansvärt obegripligt.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Föräldrarna i Eslöv misstänks ha hållits sin sjuåriga dotter inspärrad och bunden i familjens tvättstuga. Där ska hon även ha tvingats dricka ättika, så till den grad att hon höll på att dö.
– Någonting var fel, säger mamman i förhör.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstanken-flickan-lastes-in--nar-familjen-kladde-granen/

Föräldrarna googlade på ättika, sjukhusets rutiner för orosanmälan och skrev kränkande saker om sin dotter. Detta, men också en rad andra saker, menar åklagaren talar för att de utsatt den då 6-årige flickan för grova brott.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/bevisen-mot-foraldrarna-chattar-och-google-sokningar

Vatten och bröd i evighet.
Detta är så otroligt grymt.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ännu mer hemskheter från rättegången:
Den 7-åriga flickan svävade mellan liv och död efter att ha fått i sig ättika. Samtidigt skickade hennes föräldrar meddelanden till varandra – om vad pappan skulle säga för att lämna sjukhuset. ”Men om jag bara sticker å inte bryr maj här så lär dom ju göra en anmälan”, skriver pappan. I flera timmar låg flickan ensam på intensivvårdsavdelningen medan resten av familjen firade jul.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/foraldrarnas-sms-nar-dottern-lag-pa-sjukhus/

Ja jag läste det. Mållös…
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Att påstå att ett 6-årigt barn frivilligt dricker ättika mitt i natten är ju galenskap.
Hur försvaret ska få igenom detta måste vara otänkbart.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#10: Ättikan har gett henne bestående organbortfall därför fokuserar man på ättikan är min tro.
Det är den värsta enskilda händelsen bland många ”mindre” händelser som isig är fasansfulla.
De sk föräldrarna är psykiskt störda och borde låsas in någonstans och aldrig mer komma ut.

#12: Det blir ju ännu värre när de inte behandlat sina barn lika - det måste vara ren och skär ondska.

Jag håller med. Det här verkar vara ren ondska snarare än psykisk störning.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#13 Även psykiska störningar kan få sk föräldrar att göra så.
Inte helt ovanligt.

#15 Inte helt ovanligt?
Det fåt du allt visa belägg för.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#16 Har man psykisk störning kan man agera olika mot olika personer, det betyder inte att man gör automatiskt samma/liknande mot alla.

#17: Fast nu är det minst två brottsutövare i detta fall och att båda skulle vara så psykiskt störda att de behandlar ett av sin barn så illa kan väl ses som uteslutet.
Vad skulle det vara för psykisk sjukdom som får människor att agera på detta sätt?

I närmare ett års tid har polis och åklagare försökt få svar på vilket motiv föräldrarna till den ättiksförgiftade flickan kan ha haft. Trots att flickan var döende tror åklagaren inte att deras avsikt var att döda henne. Ett spår som utretts är ekonomiska motiv. Föräldrarna ansågs tidigt vara de enda rimliga att misstänka. I början av utredningen fanns rubriceringen ”försök till mord” med – men ströks innan åtal.
Läs mer här:

Det är inget försvar tycker jag. Möjligtvis en förklaring.
Jag minns min man på BB när sonen var nyfödd.
Han satt med honom i knät och jag hörde honom säga -Du ska iallafall inte få stryk.
Någonstans måste någon bryta ett hemskt beteende.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#20: Det är hemskt men fortfarande inget försvar eller förklaring till det man utsatt barnet för.
Mamman har genomgått en liten paragraf 7 utredning som inte lett till något friskrivande av handlingarna.
Det finns oxå drogberoende i bakgrunden hos mamman.
Förutom ättikan så har flickan åtskilliga skador som är mellan 1 och 2 år gamla.
Frakturer som självläkt och som läkt fel.
Hon har en ögonskada och skador i underlivet.
Det är inte bara en sak som flickan utsatts för.
- Redigerat 2023-11-26, 14:30 av Pyttelite

#22 Var därför jag skrev tidigare att jag tyckte det var konstigt att dom hängde upp sig så på just ättika. Allt annat dom gjort är ju lika fruktansvärt.

#23: Ja men allt det andra har skett tidigare och är svårt att bevisa hur det kommit till.

Pappan nekar till hånfulla sms:en om dottern: ”Ingen aning”

Föräldrarna är misstänkta för att bland annat ha förgiftat sin dotter med ättika, stängt in henne i tvättstugan och bundit fast henne i en bilbarnstol. Under fredagen inleddes förhör med pappan i Lunds tingsrätt. SVT har varit på plats under rättegången. Läs direktrapporteringen längre ner.
Läs mer här:

Alltså dom här människorna.😵💫
TV4 Play: Pappan om dotterns ättika-berättelse: ”Självskadebeteende – hon har instruerats” https://nordic.tv4play.se/klipp/02ca7295dc6e9a8afb9d

Flickan var nära döden när hon kom till sjukhuset med frätskador på matstrupe och magsäck av ättikan hon fått i sig.
Efter månader på sjukhus kunde hon successivt börja äta, leka och gå till förskolan.
”Hon är en glad unge. Allt hon gör för första gången som att bada gör henne glad”, säger jourhemsmamman i förhör.
Läs mer här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eJQEvy/sa-lever-attiksskadade-flickan-i-eslov-i-dag