Varning, bedrägeriförsök, "Telia"
Blev i kväll uppringd av en kvinna som påstod sig heta Lena och som sade sig ringa för Telia Sonera Inkasso.
Det gällde en obetald faktura uppgav hon, efter att ha försäkrat sig om mitt namn.
Jag frågade omedelbart om det var ett bedrägeri, eftersom jag förstod att det inte kunde stämma.
Därtill märkligt att bli kontaktad per telefon, utanför kontorstid, och utan att ha fått några påminnelser om obetald faktura först. Det luktade bedrägeri lång väg.
När jag bad henne upprepa vad jag skulle ha missat att betala, så sa hon snabbt att de skulle skicka ett brev till mig istället, och lade på luren.
Jag har förstås kollat med Telia och de uppger att det är lugnt, jag har inga obetalda fakturor där (och det visste jag ju redan!). De bekräftade att det var ett bedrägeriförsök, och sa att jag inte skulle oroa mig.
VARNING för sådana här idioter alltså! Obehagligt hur en enskild person kan ringa till en vilt främmande människa, och utan skrupler försöka lura av den personen pengar. Hur är man funtad då? Uppenbarligen saknar man både hjärna och hjärta m.m.
Personen ringde från ett 08-nummer som såg "äkta" ut, men det går inte att spåra det när man googlar.
Har någon mer råkat ut för det här?
Låt er inte luras!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har fått mail ifrån "telia" och "skatteverket" och "polisen", men raderar dem direkt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Telia stoppade 29 miljoner bluffsamtal under 2022
Läs mer här:
https://www.telia.se/privat/aktuellt/2023/Januari/telia-stoppade-29-miljoner-bluffsamtal
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Såg på nätet att det under 2021 pågick något liknande, men att bedragarna då uppgav sig ringa från Svea Inkasso.
"Lägg på luren och polisanmäl", uppmanade polisen då.
Självklart har jag tipsat polisen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige den senaste tiden. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer förfalskas och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör. Spoofing används ofta som en del i ett försök att lura av någon personlig information som kan användas i ett bedrägligt syfte.
Läs mer här:
INFORMATION FRÅN SVÅRLURAD
Bedrägeriförsöken ökar och har kommit att bli ett stort samhällsproblem. Bedragarnas metoder ändras hela tiden. Ju mer du känner till om hur det kan gå till desto lättare är det att undvika att bli lurad. Det är vanligt att bedragare utger sig för att ringa från din bank, polisen, företag, en myndighet eller påstå sig vara din närstående. Bedragarna kan manipulera telefonnummer och hemsidor så att de ser tillförlitliga ut.
Här på hemsidan hittar du bland annat information om bedrägerier, exempel på vanliga situationer som kan uppstå och hur du skyddar dig.
Läs mer här:
Ska läsa på ordentligt framöver! Läskigt hur det har blivit.