đĄ Nya lagar 2023
- Höjt reseavdrag
- SkattesÀnkning för personer över 65 Är som arbetar
- RÀtt att kvarstÄ i anstÀllningen till 69 Är
- FörstÀrkt skattereduktion för installation av solceller
- Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023
- TillfÀlligt sÀnkt drivmedelsskat
- HÄrdare regler för nikotinprodukter
- TillfÀllig skatt pÄ extraordinÀra vinster för vissa företag under 2023
- HÄrdare straff för trafikutbildning utan tillstÄnd
- AvfallsförbrÀnningsskatten slopas
- Nya regler om att plattformsföretag ska samla in och lÀmna uppgifter till Skatteverket
LÀs mer hÀr:
https://www.foretagarna.se/nyheter/riks/2022/november/nya-lagar-och-regler-fran-januari-2023/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.
- Redigerat 2023-01-26 17:47 av Pyttelite
FrÄn och med den 1:e januari sÄ införs nya lagar som ska stÀrka rÀtten till personlig assistans. Paret Daniela och Apostolos Zamanidis som bor utanför Helsingborg Àr förÀldrar till den tolvÄriga pojken Orfeas som har en medelsvÄr utvecklingsstörning. De har beviljats 2 timmar och 45 minuter assistans i veckan.
LÀs mer hÀr:
https://sverigesradio.se/artikel/ny-lag-om-personlig-assistans-fragan-ar-hur-lange-man-orkar-kampa
Höjning av reseavdraget för arbetsrelaterade resor. SkattesÀnkning för personer över 65 Är som arbetar. TillfÀlligt sÀnkt drivmedelsskatt. Det Àr tre skatteförÀndringar som trÀder i kraft vid Ärsskiftet. Flera skattenyheter berör bÄde privatpersoner och företag frÄn den 1 januari. Nedan Àr ett urval av dessa.
LÀs mer hÀr frÄn Skatteverket:
NÀsta Är kommer Sverige att fÄ en ny upphovsrÀttslag dÀr EU-direktivet om upphovsrÀtt frÄn 2019 utgör en del. Bland annat föreslÄs att tidningsföretagen fÄr en ny ensamrÀtt sÄ att de ska kunna fÄ ersÀttning nÀr deras material anvÀnds pÄ internet.
LĂ€s mer:
https://www.statensmedierad.se/aktuellt/nyheter/2022/ny-lag-om-upphovsratt-2023
Det utlovades att straffrabatten för unga brottslingar skulle slopas, det stĂ„r ingenstans đ
#4: Den Àr redan slopad;
FrÄn den andra januari i Är gÀller inte lÀngre nÄgon strafflindring för personer mellan 18 och 20 Är som begÄr brott med ett minimistraff pÄ ett Ärs fÀngelse.
LÀs mer hÀr:
https://sverigesradio.se/artikel/slopad-straffrabatt-for-unga-efter-okad-brottslighet
- Redigerat 2022-12-29 12:08 av Pyttelite
Ytterligare information om den slopade rabatten frÄn Wikipedia:
Viktigare lagar och förordningar inför Ärsskiftet 2022/2023
LÀs mer hÀr:
#5: SĂ„ bra đ
Höjd pensionsÄlder, dyrare alkohol och tobak samt krav pÄ att chippa och registrera katten. Det Àr nÄgra av de mÄnga lagar och förordningar som trÀdde i kraft vid Ärsskiftet.
LÀs mer hÀr:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-nagra-av-de-nya-lagarna-som-tratt-i-kraft
Min arbetsgivare ÀnvÀnder sig av sk plattformsföretag.
UpptÀckte detta nÀr jag skulle sjukskriva mig.
DÄ var jag anstÀlld av Slutplattan Foriva.
Jag fattade ingenting och inte heller FK. Men förstod dÄ varför det stÄr Konsult pÄ mitt Sith-kort.
Varför anvÀnder man sig av sÄnna hÀr plattformsöretag?
KĂ€nns bara mysko.
#11: Jag tror att du förvÀxlar vem som Àr din arbetsgivare.
Det Àr Slutplattan som Àr din arbetsgivare och du har en konsultanstÀllning i ett annat företag dvs ditt uppdrag Àr dÀr du jobbar rent faktiskt.
Med hjÀlp av konsultbolag fÄr man en större rörlighet i verksamheten. En konsult kan man sÀga upp pÄ kortare tid Àn en anstÀlld pÄ företaget.
Det Àr konsultbolaget du fÄr lön ifrÄn.
#12: NÀ jag förvÀxlar inte vem som Àr min arbetsgivare.
Har haft samma i snart i 6 Är och hux flux sÄ Àr stÄr det Slutplattan nÀr man ka anmÀla sej sjuk hos FK.
Har det inte gjort innan.
PÄ mitt anstÀllningskontrakt stÄr det som har stÄtt innan. Inte Slutplattan.
Jag Àr inte antÀlld som konsult utan har en vanlig anstÀllning precis som innan.
Och fÄr min lön frÄn företaget som jag har min anstÀllning pÄ.
- Redigerat 2023-01-03 11:17 av [Mia-45]
#13: DÄ förstÄr jag inte - bÀst Àr att prata med din arbetsgivare isÄfall.
Slutplattan Àr ett konsultföretag.
Edit: DÀremot kan det vara sÄ att sjukanmÀlningarna hanteras av ett plattformsföretag. Kan det vara sÄ?
- Redigerat 2023-01-03 11:22 av Pyttelite
#14: Jag har frÄgat om det men de ville inte svara.
Ja sÄ kan det vara men förstÄr inte syftet med det.
Jag fick ju Àndra tillbaka till det riktiga företaget dÄ FK ville ha samma "företagsnummer" ( vad det nu heter) som min anstÀllning Àr pÄ.
- Redigerat 2023-01-03 11:30 av [Mia-45]
#15: Fast det borde ju inte stÄ konsult pÄ ditt kort om du inte Àr det.
Mycket mysko - kan inte komma med fler förslag just nu. đ
#16: Men det stÄr det.
Ăr nĂ„t mysko med detta.
samma sak för tvÄ av mina kollegor ocksÄ.
Höjt pensionsĂ„lder undrar jag hur de skall lyckas fĂ„ till. Inom vĂ„rden Ă€r det hĂ„rd arbetsbelastning , och de som jobbar orkar inte ens jobba fram till vanlig pension, hur i HâŠvete skall de klara av att jobba Ă€nnu lĂ€ngre ?
#18: HÄller med om din oro.
DanstillstÄndet avskaffas för offentliga danstillstÀllningar
Förslaget innebÀr att det pÄ bland annat restauranger och nattklubbar inte lÀngre krÀvs godkÀnnande frÄn Polismyndigheten för att fÄ anordna en danstillstÀllning, om dessa inte ligger pÄ en offentlig plats. I stÀllet ska sÄdana danstillstÀllningar som huvudregel anmÀlas till Polismyndigheten.
LagÀndringarna föreslÄs trÀda i kraft den 1 juli 2023.
LÀs mer hÀr:
- Redigerat 2023-01-12 17:11 av Pyttelite
FrÄn Ärsskiftet fÄr vÄrd- och omsorgsgivare digitalt dela personuppgifter som de förvarar. Det Àr en av nyheterna inom regelverket för omrÄdet vÄrd och medicin som gÀller frÄn Ärsskiftet.
LÀs mer hÀr:
Under 2022 har regeringen föreslagit ett flertal lagÀndringar inom Justitiedepartementets ansvarsomrÄden. Förslagen har behandlats i riksdagen och trÀder i kraft kring Ärsskiftet 2022/2023. Ett urval av dem presenteras hÀr.
LÀs mer hÀr:
LagrÄdet ger regeringen en smÀll pÄ fingrarna och slÄr fast att beredningen av förslaget om avskaffat danstillstÄnd har varit olÀmplig. Detta dÄ remissinstanserna, med nÄgra fÄ undantag, yttrat sig över ett annat förslag Àn det som lags fram till LagrÄdet.
LĂ€s mer:
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/lagradskritik-mot-forslaget-om-slopat-danstillstand/
FrÄn och med torsdagen Àr det inte lÀngre tillÄtet att ha ett anonymt kontantkort i Sverige.
LÀs mer hÀr:
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
7:e mars blir det förÀndringar i utlÀnningslagen:
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2023-02/SFS2023-56.pdf
- Redigerat 2023-03-04 11:56 av Pyttelite
Utökade möjligheter att anvÀnda hemliga tvÄngsmedel
GĂ€ller from 2023-10-01
FrÄn 1 oktober 2023 gÀller som huvudregel att alla Medarbetare i kommuner och regioner ska ha minst 11 timmars sammanhÀngande dygnsvila under varje 24-timmarsperiod, och att arbetspass ska följas av dygnsvila.
LÀs mer hÀr:
https://skr.se/skr/arbetsgivarekollektivavtal/arbetstid/dygnsvila.68896.html
Nu införs EU-regeln om dygnsvila inom bland annat vĂ„rd- och omsorgsyrken, vilket innebĂ€r 11 timmars vila mellan arbetspassen. Det frustrerar dock vĂ„rdpersonal i Ălvdalen dĂ€r en del inte ser hur de ska fĂ„ ihop familjelivet framöver.
LÀs mer hÀr:
Polisen kan nu sĂ€tta in nya metoder i kampen mot gĂ€ngkriminella: SĂ„ kallade preventiva tvĂ„ngsmedel. Införandet sker i ett lĂ€ge dĂ€r polisen runt om i landet Ă€r hĂ„rt pressad av den pĂ„gĂ„ende vĂ„ldsvĂ„gen. â Det hĂ€r Ă€r en lag specialdesignad för 2023, en lagstiftning för modern brottslighet, sĂ€ger Jale Poljarevius, underrĂ€ttelsechef region Mitt.
LÀs mer hÀr:
Den nya lagen som ger polisen möjlighet att tillÀmpa hemlig avlyssning pÄ personer som inte Àr brottsmisstÀnkta, rimmar illa med rÀttsstatens principer och gör avkall pÄ medborgerliga rÀttigheter, menar kritiker.
LÀs mer hÀr: