Dödlig förvaring i fyllecell
29 personer har dött i fylleceller sedan 2012 – och omständigheterna har varit likartade i flera av fallen, visar SVT:s granskning. Alkohol blandat med droger och personer som personalen inte kunnat väcka. – Han var helt väck, han snarkade och sov hårt, uppger ett stationsbefäl i polisens incidentrapport, om en man som några timmar senare avled i fyllecell i Norrköping, 2016.
Läs mer här;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/29-personer-har-dott-i-fylleceller-sedan-2012
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Även om de inte har rätt utbildning så måste väl någon slags medmänsklighet finnas.
Alkohol är ett gift i sig. Inte bara tillsammans med droger.
Är en människa medvetslös och svår att väcka så ska ambulans tillkallas.
/Maria
#1: Ja det måste vara ett grundläggande ansvar att se till att ingen dör i fylleceller.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Just eftersom vakterna inte är sjukvårdspersonal borde de vara extra noga vid risksituationer. Jag hade varit skiträdd att nån dog under mitt skift för att jag missbedömt situationen, hellre klarmat en gång extra.
Men om jag ska vara lite cynisk så kanske det har med kostnader osv att göra som så mycket annat. Kan tänka mig att sjukvård är dyrare än en natt i fängelsecell för samhället men det är bara en spontan gissning.
#0: Får man in en person som är redlös, eller sover hårt och inte går att väcka, så skall ambulans tillkallas och personen skall läggas in med övervakning. Så fungerar det här i stan i varje fall.
#4 Frågan är ju om det följs som det ska. Uppenbarligen gör det inte det på alla ställen.
#5: Nej det gör det inte, tyvärr. Det följs inte alla gånger här heller, men vad jag vet, så har det "bara" varit ett eller två dödsfall i polisens förvaring under alla de år jag har jobbat inom akutvården.
Men även det är två för mycket.