Brott iFokus

Brott

Etiketttullverket
Läst 33 ggr
Pyttelite
1

Röntgenbussen - tullens nya vapen

Tullverkets mobila skanner besökte i dagarna Nyköping. Verktyget effektiviserar kontrollen av stora fordon med hjälp av en gigantisk arm som fälls ut. Röntgenarmen skannar fordonen, i jakt på narkotika, tobak och alkohol. Tullen kan med jättearmen söka efter misstänkta föremål långt in i fordonen.

Läs mer här;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/ny-rontgenbuss-ska-avsloja-smuggling

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Tullverkets mobila skanner besökte i dagarna Nyköping. Verktyget effektiviserar kontrollen av stora fordon med hjälp av en gigantisk arm som fälls ut. Röntgenarmen skannar fordonen, i jakt på narkotika, tobak och alkohol.
  • Redigerat 2022-05-06 16:09 av Pyttelite
Condor
2

#0:

Hårda bud. 😄 Förr i tiden blev man frågad vad man hade med sig. Då kunde man t.ex. säga "tvätt". Om tulltjänstemannen svarade "men det kluckar ju i resväskan" kunde man säga att tvätten inte är helt torr ännu. 😁

Jag måste tänka på när jag var i Sverige sist på 80-talet och tulltjänstekvinnan på flygplatsen såg mitt österrikiska pass och frågade "how long time do you want to stay in Sweden" och jag svarade med perfekt svenska "jag stannar ungefär en vecka". Hela kön som stod bakom mig började att skratta.