Tiggeri - Tillåtet eller ej?
Hur är det nu, får man stå och tigga pengar utanför affärer mm eller blev det förbjudet?
Verkar inte vara olagligt eftersom det står samma tiggare utanför affären där jag jobbar, varje dag. Polisen kör förbi många gånger om dagen.

Tiggeri är inte förbjudet. Wikipedia har en ganska relevant artikel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tiggeri
Däremot är det inte tillåtet att trakassera tiggare genom att ofreda dem, exempelvis som i Göteborg, där en butikschef slängde vatten mot en tiggande person.
#2 Och butiker får inte heller avhysa dom?

Jo, avhysa inne i butiken, men inte utanför butiken.
Det är märkligt tycker jag eftersom det påverkar affärerna.

Allmän plats är allmän plats, och det vi kallar "ordningsmakten" (polisen) har vissa befogenheter, men exempelvis en butiksägare får inte "avhysa" - eller avvisa - en tiggare som befinner sig utanför butiken, och som inte hindrar fritt tillträde.
Om butiksinnehavaren har problem med en tiggare, som kanske uppträder störande eller provocerande mot kunderna, går det att ta hjälp av polisen. Om tiggaren ofredar folk, står i vägen när de ska gå in i eller ut ur butiken, så finns orsak för polisen att avvisa personen från den platsen.
Men det är inte ett brott att tigga, och en butiksinnehavare har inga rättigheter i högre grad än andra, dvs allmänheten (som inkluderar tiggaren), när det gäller området utanför.
Det beror på vem som äger marken. På ett av våra köpcentrum så är det privatägt och de har tillåtelse att köra bort tiggare. Eller rättare sagt så förefaller tiggarna veta om att de inte ska gå dit.

Nej, det beror inte på vem som äger marken. Också privatägd mark kan vara allmän plats. Det finns platser i anknytning till en del gallerior, där väktare har befogenheter, men i regel sträcker det sig inte utanför ingången.
Jo jag vet detta då jag agerat politisk och varit aktiv och man var tvungen att kontakta fastighetsägaren för att få dela ut flygblad och röstsedlar.

Mustangcab, nu börjar du prata riktig smörja. Det behövs inte något tillstånd för att dela ut flygblad och röstsedlar. Det är tvärtom i lag skyddat och får inte hindras, inte någonstans.
# 11 Det var då själve den, jag fick faktiskt fråga ägaren till affärscentret om tillstånd för att få stå där. Jag menar nu inte inne i stan centralt utan vid ett shoppingcenter som ägs av det av företagen där och även p-platser och därvid tillhörande vägar.

Det var väl bra att du frågade, men du har rätt att dela ut flygblad. Jag utgår ifrån att svaret var ja.
# 12 Nej det var inte en självklarhet att det skull bli ett ja. Jag fick i egenskap av företrädare för mitt parti i uppdrag att tala med vederbörande. Jag var inte ensam heller om aktiviteten där. Det är inte heller första gången vi har fått be om tillåtelse att stå där eller någon annan heller där för den delen. Förra valet så fanns det inte något parti representerat ute på detta shoppingcenter för att de inte fick vara där.
Ja jag var till Willys och handlade idag, och där står det en "tiggare" i dörren, med en krycka och skakar som om denne hade en nervskada.
Han står så när dörren att det liksom inte går att ta sig in utan att stöta ihop med honom. Man känner sig påflugen på något konstigt vis.
När jag var på väg ut ur affären ringde en vän till mig, och vi började prata om denne tiggare. Då berättade hon att hon för en vecka sedan sett denne på stan och tigga.
Sedan när hon och hennes sällskap satt på ett cafe verkade tydligen arbetsdagen vara slut, för denne tiggare gick förbi cafeet och behövde varken kryckan eller hade dessa skakningar längre.
Berättade detta för sambon när jag kom hem, och han sa att han har sett denne man så ofta, att i morse när han gick in på affären, hade denne tiggare försökt gömma sig i bilen när han blev utskjutsad till Willys.
Inte för att jag antar att några lagar och regler gör skillnad på om man är en riktig tiggare i verkligt behov, eller bara någon form av bedragare som spelar på folks känslor, men jag tycker hela grejen är så fult gjort.
14 Tyvärr finns det dom som gör så. Och "ligor" där de som tigger ger pengarna till ledaren.
Min stad verkar vara utsatt för det just nu. Alla liknar varandra och har tagit över "stammisarnas" platser. Tyvärr skänker folk pengar trots att man ständigt får höra att det finns bättre sätt.
Hera; enligt uppgifter skall det ej förekomma några ligor, utan det som ser organiserat ut handlar ofta om en familj som rest gemensamt. Något som stämmer mycket väl om du ser till att jag aldrig sett en homogengrupp, utan det är blandade åldrar och kön bland de som tigger. Att värna om de som står än närmst är ett sunt beteende enligt mig.
Det handlar oavsett vilket om utsatta människor som jag aldrig skulle vilja byta plats med.
16 Då är detta en jäkligt stor familj! De är många i samma ålder.
Enligt vilka uppgifter finns det inga ligor?
Om man värnar om familjen sitter man inte och tigger. Då är man ute och letar jobb eller utbildar sig. Man är hos soc för att få hjälp.
Moa- Det finns ligor både i Sverige och utomlands därmed inte sagt att alla är medlemmar i dessa.
Hera; är du rom så finns ofta inte soc som alternativ då du ofta är medborgare i Rumäniens som ignorerar denna grupp och arbeten är det tyvärr extremt svårt för dessa personer att få, ofta baserat på fördomar. Tyvärr. Att tigga är nog ingens första alternativ.
Räddningsmissionen i Göteborg kartlade detta under tre månader, resultaten spreds och publicerades i TV och media. Här är ett blogginlägg, där det även argumenteras att inte heller Stockholmspolisen ser något som tyder på ligor.
19 Då hade jag flytrat till det landet för att försöka få ett jobb istället för att stanna där ingen hjälp eller jobb finns.
Oavsett vad dom i götet säger är jag övertygad om att ligor existerar.
Vad är en tiggar liga ? Vad har den för syfte? Hoppas ni förstår hur ja menar.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
21 Tiggarna samlar pengar som någon annan sedan tar. De jobbar alltaå för någon.
Men utländska medborgare omfattas ju inte av vårt system att de får hjälp av soc.
Kan ju förstå den desperation det utlöser eftersom de tar sig ända hit för att tigga, vad har de då kvar hemma?
Måste vara en arbetsgivare som e nöjd med små intäkter? De kan ju inte vara någon lönande verksamhet. Får tiggarna inga pengar, i så fall vad lever de av.
24 Många bäckar små!
Jo men de kan ju inte vara lönande, för tiggarna måste ju få mat i alla fall.
#26 eftersom det finns sådana ligor så är det ju något som lockar dom.
# 27 vad skulle de vara? Inte kan de vara för o tjäna pengar i alla fall Hur" vet" du att de är ligor?
Vad tror ni en tiggare får in på en dag?
Just dessa organiserade ligor som åker runt och tigger har jag också funderat på hur de får verksamheten att gå runt?
Vad kan en tiggare få på en dag? Ett par hundralappar på sin höjd? Om denne får, säg 300 kr, och denne splittar detta på hälften med "chefen", är det verkligen lönt att tigga en hel dag för 150 kr?
Då borde väl svartjobb t.ex. vara mer lönsamt kan jag tycka?
#28 att ligor finns är inget jag har hittat på. Det finns säkert att läsa om på nätet om du söker. Är ganska övertygad om att de får in pengar på andra sätt också.
Och vad de får in på bara tiggeri vet jag inte. Kan nog vara flera hundra i alla fall en bra dag.

Snälla sluta med ryktesspridningen. Det finns inget stöd för påståendena om ligor som påstås ligga bakom tiggeriet, det är illasinnade rykten, skapade med ett syfte. Jag tycker inte att man ska föra sådant vidare. Upp till bevis, eller redovisa åtminstone en källa till era absurda påståenden, och sluta med ryktesspridningen. Ni borde skämmas.
Jag tycker att det borde vara förbjudet eftersom man som regel brukar lära barn att de inte ska tigga. Därför har jag problem med att acceptera all sorts tiggande oavsett vilket det än är! När det gäller romer som tigger pengar tycker jag att det borde vara tillåtet att registrera dem. De kanske tycker att det är kränkande att bli registrerad, men som registrerad har du mycket lättare att få läkarvård. Dina barn kan gå i skolan och du kan skaffa dig ett enklare jobb. På det sättet slipper du tigga.
Tyvärr tror jag att många faller för deras bedjande ögon och ger dem någon liten slant för att de inte har hjärta att tydligt säga ifrån. Samma sak gäller psykiskt utvecklingsstörda personer som tigger kramar. Den där tjejen jag skrev om tidigare tiggde verkligen med stora bedjande ögon och det är lätt att falla för, men risken är att man har henne hängande i hasorna sedan och då blir det riktigt jobbigt.
Hundar som tigger mat från människornas bord är också fruktansvärt jobbigt. Problemet är detsamma här. Det finns de som inte har hjärta att inte låta hunden få en liten bit, men risken är att man varje gång man ska äta får dras med en tiggande hund och hur roligt är det?
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

#32 Jovisst, man kan ha olika åsikter om företeelsen och olika idéer om hur man tror att det skulle kunna stävjas. Det finns alla skäl att ventilera de frågorna. Men det är också viktiga människorättsliga frågor som måste beaktas. Argument som har förts fram här är samma, identiska, med dem som ledde till den fruktansvärda judeförföljelsen och utrottningen av oönskade i det "tredje riket", och som ledde fram till en internationell överenskommelse om mänskliga rättigheter: http://www.fn.se/PageFiles/7177/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Vi har också en sida från regeringen om mänsliga rättigheter:
http://www.manskligarattigheter.se/sv/vem-gor-vad/forenta-nationerna/fn-s-allmanna-forklaring
Den har ratificerats av alla medlemsstater i den Europeiska Unionen, alltså också Sverige, och den kräver av oss att vi inte gör skillnad på folk och folk. Ryktena som sprids här är ägnade att motarbeta tanken om mänskliga rättigheter, och vi kan inte hantera de här frågorna godtyckligt. För mig är det en oändligt viktig fråga att se de här människorna, och att erkänna att de har samma mänskliga värde som jag själv.
Jag är medveten om att det finns politiska strömningar inom samhället, som vill göra skillnad på olika slags folk, precis som skedde under första halvan av förra seklet, och att en del av dem också har manifesterats i politiska partier, varav vi har ett i Riksdagen och i många kommuner. Det är deras argumentation som vi ser här i ett par fall, och jag tror att vi gör fel om vi inte inser att det är den sortens tankar som ledde till utrotningen av oönskade.
Därför är det väldigt viktigt att inte blanda ihop begreppen och att inte föreslå repressiva åtgärder gentemot dem som inte kan påverka sin situation. Tiggare är inte här för att det är enkelt och ett sätt att smita undan ansvar för att förändra situationen på plats. De är här för att de inte ser någon annan utväg att se till att deras barn har mat i magen och kläder på kroppen. Förekomsten av tiggeri i den omfattning som vi ser nu visar på ett allvarligt problem, som vi borde ta itu med gemensamt inom den union vi har skapat, men fram till att det sker, och fram till att alla medlemsstater behandlar sina medborgare på ett värdigt sätt, ska vi inte förfölja de här arma människorna, och det är en välgärning att hjälpa dem att överleva.
#33 Då tycker jag att det borde vara en större välgärning att se till att de registrerades så att de skulle få större möjlighet att få bra mat, rena och torra kläder, någonstans att bo och dessutom kunde skaffa sig ett enklare jobb. Då slapp de gå runt och tigga.
** Energy Pethead
Fast många vill ju försörja sig själva, även om det är av tiggeri, men som också har dåliga erfarenheter av myndigheter och vill inte bli registrerade och leva på bidrag.
Skorpion76; "När det gäller romer som tigger pengar tycker jag att det borde vara tillåtet att registrera dem. De kanske tycker att det är kränkande att bli registrerad, men som registrerad har du mycket lättare att få läkarvård. Dina barn kan gå i skolan och du kan skaffa dig ett enklare jobb. På det sättet slipper du tigga." Hur skulle detta hjälpa då majoriteten ej har laglig rätt till hjälp i Sverige och deras hemland blundar för deras existens? Ett kränkande slag i luften helt enkelt enligt mig. Skulle det på något sätt hjälpa dem att få arbete så har vi däremot ett uppslag att arbete efter.
Stöd människor efter förmåga istället för att försöka kränka eller blunda för dem, det är det enda råd jag kan ge. För jag skulle aldrig vilja byta plats med dem.

Registrering tycker jag inte är någon bra idé. Jag ser också en del problem som ligger lite vid sidan om. En del av de här människorna är inte medborgare i unionen, och jag har svårt att göra skillnad på EU-medborgare och exempelvis moldavier som via Rumänien har kommit hit. Det är samma nöd, och problemet som vi ser berör främst länderna på Balkan, men också Tjeckien och Ungern. Romer som migrerar över gränserna gör det mestadels av familjeskäl, och det finns en sammanhållning som är värd att värna. Som grupp kan åtminstone inte jag dela upp romer i dem som kommer från Moldavien gentemot romer som är bofasta här eller i andra medlemsstater.
Och jag tror att vi kan vara ganska överens om att det huvudsakligen handlar om romer, och att problemet verkligen är att romer särbehandlas negativt fortfarande inom stora delar av Europa. Där har vi roten till problemet, och det som vi på något sätt måste åtgärda. Registrering är inte en väg dit, vilka goda intentioner vi än säger oss ha.
Det är illavarslande med partier som Jobbik, Sverigedemokraterna och Svenskarnas Parti. De är en unken fläkt från förra seklet, som vi borde ha gjort oss av med för nära sjuttio år sedan. Vi måste inse att mänskliga rättigheter är universella, att de är ett av de viktigaste politiska instrument vi har hämtat ur gårdagens oförrätter mot folk som ansågs icke önskvärda. Jag kan inte se att vi skulle behöva registrering för att tillerkänna de här människorna vissa sociala förmåner som vi ser som rättigheter.
EU-medborgare får arbeta här. Frågan är väl närmast om de får något arbete. De som kan starta ett företag har rätt att göra det. Verktygen finns, men hur ska vi använda dem? Det kan vara dags att agera, på mer än ett plan. Har du ett jobb att erbjuda? Finns det jobb att göra, som inte blir gjorda, som de här människorna skulle kunna göra? Hur ska vi kunna organisera det?
Till exempel, så kunde butikschefen be tiggaren tvätta fönstren mot skälig ersättning, i stället för att slänga vatten på henne.
Tror inte på ligor de finns inget rimligt syfte till att "äga" tiggare.
#33 Mycket bra skrivet.
# 13 Själv blev jag rånad av rumänska romer i Spanien. Att de var rumäner stod det ingen tvekan om då de använt mina telefoner och ringt till just Rumänien. Tillsammans med Rumänska konsulatet så lyckades polisen i Spanien att knäcka en liga där.
De finns även i Frankrike som vi sett på TV:n och det finns gott om dessa även i Norge kunde min man berätta som just kommit därifrån.
Åk hem och sök arbete och bostad och låt EU sätta press på Rumänien så att de får det drägligare där.
Vem mer än romer kommer till Sverige och slår upp läger för att bo i trots att det finns över 5.000 bostadslösa i Stockholmsområdet?
Mustangcab; vad har rånare i Spanien med tiggare i Sverige att göra? Jag ser absolut noll koppling däremellan. Om jag har blivit rånad av en svensk person, gör detta att alla svenskar är med i kriminella ligor då med? ^^
Inget av det du skriver påvisar på något sätt att det skulle vara kriminella organiserade ligor som ligger bakom tiggeriet…
# 40 Vari ligger det osakliga att jag blev rånad i Spanien av rumänska romer. Att de sprängt en liga fick jag av mina släktingar som är spanska och att de finns i Frankrike har väl inte undgått dig att se på nyheterna?
Hur många romska läger har de rivit ned i Stockholmstrakten? I Göteborg har de romsk förskola dit de kan sända sina barn medan de tigger. Det visades också på SVT.
Mustangcab; hur ser du en koppling mellan tiggeri och rån?
Ingen har sagt att det inte finns några som helst romer som är kriminella, däremot att det inte finns något som påvisar att de som tigger är organiserade i ligor.
I Frankrike har jag inte hört om några kriminella ligor, utan endast att staten behandlar romer illa och river deras bostäder där de bott sedan generationer bak i tiden. Att romska läger rivits säger inte heller något om att tiggeriet skulle vara organiserat i kriminella ligor.
Moa varför tillåts sådana påhopp som i 40? Där diskuteras en medlem väldigt negativt och inte sak.

Du ser vart din kampanj mot romska tiggare leder Mustangcab. Ditt baktaleri har fått en av deltagarna här att helt enkelt bli övertygad om att du ljuger, medan en annan har påpekat för dig att kriminalitet inte är kopplat till det vi ser på gatan här i Sverige.
Och ändå förnekar du det uppenbara. Du använder samma argument som används vid andra hatbrott, exempelvis mot homosexuella, och du hittar på under resans gång för att på något sätt söka leda i bevis att dina utsagor har substans.
Så skanna nu kopiorna dina anmälningar och övriga handlingar som polisen i Spanien har givit dig och lägg upp dem här. Du kan också använda utdrag ur dina mobilräkningar. Fram till att du har visat att ditt bakdanteri har någon som helst substans kommer jag att vara helt övertygad om att du ljuger. Det kanske inte spelar dig någon roll, men din ryktesspridning är osaklig, och den är faktiskt brottslig.
Brottet är "Hets mot folkgrupp".
Moa- De har inte bott där sen generationer tillbaka och det är inte bostäder utan tältläger illegala sådana. Det bör du veta som är så lagkunning.
Att jag blev rånad har med tiggeri att göra då det är samma ligor som gör detta. Precis som det har med att göra att polisen registrera romer i Skåne då 80 % av brotten i hem begås av dessa.
# 44 Moa- är inte Sajtvärd här på brott längre.
46 Oj det har jag missat!

Jag ber om ursäkt för om jag bryter mot sajtens regler genom att påpeka vissa saker som ändå är tämligen uppenbara. Märk väl att jag regogör för MIN uppfattning, jag påstpr inte att Mustangcab är en lögnare, men ve ser i tråden ett brott begås av Mustangcab, och det har perifert med trådens ämne att göra.
Ryktesspridningen har härigenom eskalerat, och det råder inte minsta tvivel om att det finns ett syfte bakom spridningen av de här ryktena. Jag tycker att vi alla borde vara på vår vakt mot den sortens ryktesspridning, och att inte döma för tidigt om en eller annan deltagare angriper den på sätt som kanske bryter mot en eller annan uppsatt regel. Det skyddsvärda är mycket större än en medlems harm över att inte bli trodd.
# 49 Jag sprider inga rykten. Det är du som påstår att jag gör det och dessutom påstår att jag inte blivit rånad och att mina spanska släktingar ljuger.
De romerska ligorna är väl rätt harmlösa om man jämför med svenska ligor?
51 Det handlar mer om att de som "jobbar" i ligor ju får väldigt lite av det dom tjänar in.
Jag vet inte om det finns i sverige. Det är bara vad jag tror. Ser inte varför sverige skulle vara fritt från det.

No he dicho nada sobre tus parientes en España, eso es mentira, y aquí mentiste. Te pido no más de presentar evidencia sobre el atraco con robo de tú teléfono, sea tu denuncia a la policía española, o qualquier evidencia que puedas tener.
No he dicho que mientes, sólo dig que CREO que mientes. Pero es cierto que estás diseminando odio en la misma manera que hemos visto antes, en el crecimiento de movimientos fascistas en Europa durante el siglo pasado. No vale defenderte sin pruebas de los acontecimientos, aunque sin embargo todavía tienes todo derecho de no enredarte más.
Översättning:
Jag har inte sagt något om dina släktingar i Spanien, det är lögn, och här ljög du. Jag bara ber dig om att presentera stöd för rånet i Spanien med stöld av din telefon, vare sig det är anmälan till den spanska polisen. eller vad som helst som du kan stöda din utsaga på.
Jag har inte sagt att du ljuger, endast att JAG TROR att du ljuger. Men det är visst, att du sår hat på samma sätt som vi har sett tidigare, då fascistiska rörelser växte i Europa under det gångna seklet. Det duger inte att försvara dig utan prov på händelserna, även om du självklart fortfarande har all rätt att inte snärja in dig mer.
# 45 När jag läser detta igen det du skriver och begär att jag ska skanna mina handlingar för att tillfredsställa dig är utomordentligt dumt. Ja jag har kvar alla handlingarna trots att det var 2006. Jag har också kvar handlingarna från försäkringsbolaget i Sverige och polisen i Sverige samt Gardia Civil i Spanien. Dessutom så lever mina spanska släktingar som fick ta hand om mig efter rånet som skedde i en bil då jag läste manualen. Rumänerna tog handväska och och handbagage. Alla mina pengar, pass och två mobiltelefoner samt kamerautrustning.
Jag vari Spanien då vi haft hus där men sålt 2004 och ville se vad som hänt. Sedan dess har jag inte vågat åka till Spanien. Jag sover med ytterlamporna tända då jag är ensam hemma och jag låser bildörrarna så fort jag satt mig i bilen. Det är mycket som förändrats sen jag blev rånad det vill jag lova dig.
De finns fler kriminella ligor i Sverige o ängar sig åt betydligt värre kriminalitet än att tigga o stjäla.
53 ??
# 53 Nej och jag förstår inte spanska men jag spanska släktingar i Göteborg som jag kan skicka det till ifall du vill att jag ska förstå vad du skriver. De driver ett företag som har med utbildning i språk att göra.
# 55 Det finns andra än romer och svenskar som ägnar sig åt detta också. Varför kallas man alltid för rasist även om ordet inte förekommer för att man påpekar att det finns skillnader i kulturen människor emellan? I Sverige behöver du inte tigga du kan gå till socialen.
Mustangcab; kan du snälla påvisa kopplingen med någon form av fakta? För jag ser verkligen inte kopplingen mellan en rånare och en tiggare.
Att en person som tillhör en folkgrupp gör något fel, innebär inte att folkgruppen som sådan gör fel.

#58 Det kanske är värt att påpeka att ingen har kallat dig rasist i den här diskussionen. Frågan som osökt kommer upp är varför du kommer med påståendet att man alltid blir kallad rasist. Försök gärna hålla diskussionen mera saklig.
# 58 Varför inte ge sig på dem i stället för de svagaste. De har valt de livet o gör väldigt stor skada i samhället de betalar ingen skatt o kostar oss en massa pengar.
O hur många liv har de inte förstört.
Att tigga skadar ingen o de ger oss valet att lägga pengar eller inte. Men som oftast är de som har minst pengar som ger.
# 53 Att säga att du tror att jag ljuger är samma sak läs mitt inlägg i # 54.
Jag tror att du försöker få det till att jag ljuger för att du inte tycker om mig som person. Det var två mobiltelefoner varav en hade jag fått av min man i julklapp julen 2005 och datumet var den 18/3 2006 kl var omkring 21.00 och jag kom från Alicantes flygplast och hade hyrt en bil som skulle vara med automatlåda men som var någon annan konstig konstruktion. Väl hemma gick jag in på Ford och frågade om just den lådan och de sa att det var deras senaste innovation av manuella växellådor. Jag var också ensam i bilen. Jag körde en sträcka från flygplatsen och söderut som jag kört många gånger tidigare utan några som helst problem. Jag hade hyrt ett hus i 14 dagar på det stället där vi hade vårt hus i urbanisation El Oasis, Los Najeros vid Mar Menor i delen Murcia.
Förutom att jag blev av med min handväska där passet låg i min plånbok blev jag av med mitt handbagage där jag hade en Nikon D70 med två optik. Ett 24-70 mm och ett 70-300 mm och ALL min medicer som jag behövde för 14 dagar vilket är en hel del. Jag fick börja med att gå in på baren i området där jag skulle bo och be om adressen till personen som jag skull hyra huset av. Jag fick den och hittade dit och talade om vad som hänt och fick låna telefonen av denne så att jag kunde ringa mina grannar och be dem kolla var man skulle ringa för att spärra telefoner och bakkort vilket jag sedan gjorde. Därefter en tur till Gardia civil för anmälan med min hyresvärd som var svensk men som var bosatt i Spanien och talade spanska. Därefter fick vi tag iett nattöppet apotek som kunde ge mig de flesta mediciner som jag behövde.
Dagen efter åket jag till mina släktingar i Murcia och fick låna pengar av dem. Tack och lov så hade vi kvar en del pengar på vår bank i Cartagena så jag kunde ta ut där senare då de hade ett foto på mig från mitt pass och såg att det var jag. Jag kunde köpa en billig mobiltelefon och mat och jag kunde ringa Sterling Airways och tala om att jag blivit rånad och med vilket flyg jag skulle resa hem då jag inte hade någon biljett eller pass och ingen annan id-handlig heller för den delen.
Väl hemma fick jag börja med att skaffa ett nytt körkort och jag fick ha grannens son med mig som legitimerade sig och intygade att det var jag för att få ut det. Tack och lov så har vi pengar hemma som jag kunde växla in US$ som min man alltid har hemma då han är till sjöss och tar med det han kan behöva vid utresa. Annars så hade jag inte fått ut några pengar då mina kort var borta.
Vill du veta ännu mer så får du vänta för nu orkar jag inte uppleva allt detta en gång till. Det är illa nog som det är.

Jag beklagar verkligen om du har råkat ut för allt detta, men jag har inte bett om din levnadsberättelse. Du är inte heller tvingad att stöda din utsaga på något som helst sätt. Det ligger långt utanför ämnet för den här tråden, och det har ingenting att göra med tiggare som vi ser på gatan i Sverige.
Men jag ber dig att inte använda oförrätter som har drabbat dig genom kriminalitet, som slagträ mot en fruktansvärt utsatt grupp i samhället, en grupp som för omkring sjuttio år sedan fördes till gaskammare för att utrotas. Det finns ingen koppling mellan det som hände dig i spanien, och människorna som tigger.
Däremot finns en tydlig koppling mellan argumentationen du för, och den hets som ledde till de fullständigt vanvettiga händelserna i Europa under förra seklet. Det du gör här är alltså att föra en propaganda, där tiggeri kopplas till grov brottslighet, och där du pekar ut en folkgrupp. Jag tycker inte att det är okej.
# 58 "Varför kallas man alltid för rasist även om ordet inte förekommer" skriver jag
"Brottet är "Hets mot folkgrupp"." skriver du i # 45
Är inte detta att betrakta som rasism eller har jag uppfattat brottsrubriceringen fel?
# 65 Men du vill ända ha bevis för att jag blivit rånad och krävde att jag skulle skanna mina dokument? 😡
Det var mest judar som förföljdes om även andra folkslag och så kommunister, socialister, homosexuella och andra mindre värda. Behöver du dra in hela WW2 i tiggeriet för att Rumänien inte kan behandla sin befolkning mänskligt.
Mustangcab; din upplevelse är givetvis djupt tragisk, det är ingen som säger eller hävdar något annat. Däremot så anser jag att den är irrelevant och inte hör hemma i denna tråd, vart är koppling till tiggare i Sverige? Som sagt, din upplevelse är givetvis tragisk, men jag ser absolut ingen koppling till det som diskuteras.
# 61 Det skadar ett samhälle att det behöver tiggas för att överleva har du inte förstått det? Men det är det rumänska samhället i detta fallet inte det svenska vi har våra egna problem att brottas med.
Dessutom så har de illegala bosättningar som rivs undan för undan så sätter de upp nya utan att var skrivna i landet.

Snälla Mustangcab, lugna ner dig lite nu. Jag har inte anklagat dig för rasism, utan jag har påpekat att din argumentation är samma som den som ledde till utrotningen av icke önskvärda under förra seklet. Det är din argumentation som jag reagerar emot, och du söker stöda den på irrelevanta anekdoter i stället för att analysera vad det är du har sagt och vad dina argument syftar emot.
Jag behöver inte några bevis, och du behöver inte lägga upp något sådant här. Däremot har jag sagt att jag inte tror på dig, och om du vill att jag ska tro dig, så får du presentera någonting med mera substans. Men vi kan skippa hela den diskussionen och gå tillbaka till trådens ämne i stället.
Det borde inte vara nödvändigt för dig att jag ska tro dig. Däremot kan det vara mera taktiskt att inte presentera sådana argument som insinuerar att tiggarna vi ser på våra gator tillhör brottssyndikat som rånar folk. Det är mycket dåliga argument så länge vi inte har några som helst tecken på att så är fallet.
Såväl tidningar som rumänsk och svensk polis har gjort vad de kan för att undersöka hur det förhåller sig, och man har inte hittat några sådana ligor som påstås finnas.
Moa- Jag har inte hört talas om en enda svensk liga i Spanien som rånar folk i sina bilar. Inte någon spansk heller för den delen däremot så har de haft problem med en del latinamerikaner där.
Så dessa sk ligor, är detta något media har skapat menar du då? För i dagstidningarna kan vi ju läsa om ligor som gör ditten och datten, och utifrån artikelskrivaren kan man ju tolka det som att detta med ligor, är ett påstående som kommer från polisen?
# 70 Jo DU påstår att jag är rasist. Det är jag inte. Du har inte den ringaste aning om var jag kommer ifrån eller hur min släkt ser ut. Så lägg ned är du snäll.
Jag lämnar nu denna diskussion då jag blir illamående av att behöva redogöra för att jag blivit utsatt för ett rån och avkrävd dokumentation av en annan debattör. Där går definitivt gränsen för min del.

#72 Substans till påståendena Imasy. Dra inga växlar på vad jag "menar" utöver precis vad jag har fört fram. Om du har några sådana dagstidningsartiklar, som inte kontras av liknande motsatta uttalanden från bland annat polisen, så presentera gärna dem, men det är lite väl mycket lösa rykten i svang.
Jag kan leta upp ett antal artiklar som nämner att man inte har hittat ligor, och där det finns samma uttalanden från polisen. Det kan nog ha hänt att enstaka journalister har skrivit så att det kan se ut som officiella uttalanden, och det finns troligen enstaka poliser som kan gissa att det finns någon form av ligor.
Men trådens huvudtema var om tiggeri är tillåtet, och det är tillåtet, så svaret på den frågan är ganska enkelt. Spekulationerna om kriminella ligor och människohandel finner jag synnerligen osmakliga. De hör inte till diskussionen om tiggeri som sådant och dess legala status. I dagsläget är tiggeri tillåtet, och det är etiskt ganska illa att sparka på den som ligger. Tiggarna är en av de allra svagaste grupperna i samhället, och de illasinnade ryktena som sprids är såvitt hittills känt osakliga.
Mustangcab; Hör du inte vad du själv skriver där?
Du måste se människan som människa, inte som en grupp som du valt att lägga personen i. En enskild händelse en gång i ett land saknar koppling till livet idag och de utsatta människorna som vi idag har att ta hänsyn till och försöka hjälpa.
Inget av det du skrivit mot slutet av denna tråd bär koppling till trådens ämne, hur skall vi hantera tiggeri i Sverige idag?
Personligen anser jag att vi måste arbeta på bred front och med flera parametrar samtidigt.
- Dels den akuta situationen för dessa individer. Hur ser vi till att de får sina grundläggande behov tillfredsställda idag?
- Dels hur vi i Sverige ser på dels dessa individer, dels hur vi ser på romer som folkgrupp.
- Dels hur dessa individer bemöts i andra länder och världen i stort. Dels hur folkgruppen romer bemöts i resten av världen.
- Dels hur vi envisas med att dela upp människor i grupper. Dels hur vi skall få genuint fungerande skyddsnät, i Sverige, EU, Europa och världen.
Nej, det går inte att lösa över en natt, men utan ambitioner kommer vi aldrig att komma vidare. Det som dock går att förändra och påverka är hur man själv som individ ser på andra individer, både de som är mer utsatta än sig själv, men även samtliga medmänniskor.

#73 Mustangcab, jag tänker inte bemöta påsåendet i ditt inlägg, det har jag redan gjort, men du kan fortfarande redigera det för att ta bort personangreppet när jag postar det här.
Minns en artikel för inte så längesedan som handlade om just tiggeri, där polisen varande för att rumänska tiggare arbetar tillsammans med östeuropeiska ligor.
Absolut inte alla men väldigt många, tyvärr.
Vill be er hålla god ton i denna tråd, inga personangrepp tack!
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

#77 Ett lite märkligt uttalande. Polisen har ju inte hittat några sådana kopplingar, så det är forfarande lösa spekulationer. Är det inte lämpligt att ha lite mer kött på benen än så? Flera oberoende källor har undersökt ryktena som går om tiggarna, och det har visat sig att alla tiggare man har kunnat följa har haft helt rent samvete och inga kopplingar till kriminalitet. Dessutom har det visat sig att barn som de har visat bilder på verkligen finns, och har de sjukdomar som tiggarna hävdar.
Det finns flera tidningsartiklar som nämner att polisen inte har hittat någon koppling till kriminalitet, så varifrån kommer din kommentar om att "väldigt många" skulle "arbeta tillsammans med östeuropeiska ligor"?
http://www.skovdenyheter.se/artikel/24767/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/forbjud-det-organiserade-tiggeriet-pa-vara-gator/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3913887
#79 Visst får du gärna tänka att organiserade ligor inte ligger bakom tiggeriet men det vore att dölja sanningen.
Finns dock en stark vilja inom massmedierna att motverka sådana nyheter eftersom man inte vill sprida främlingsfientlighet.
http://www.metro.se/nyheter/ligor-bakom-tiggarna-en-myt/EVHnbx!zfXy5GuYxf3o/
Min egna pappa har tjänstgjort i Kosovo som underrättelseofficer under FN mandat så inte helt bakom flötet hur östeuropeiska ligor arbetar.

#80 Men någon sådan "sanning" som du hävdar har ju inte kunnat påvisas. Om det verkligen funnes sådana ligor som nämns, så skulle det ju rimligen vara ganska enkelt att komma åt dem.
Att det förekommer ryktesspridning däremot är helt klart, och de har en karaktär som väldigt mycket liknar sådant som vi har sett förr. I den här tråden har sådana rykten förts vidare av flera deltagare, och det är ganska bedrövligt. Visst har människor kunnat fällas för människohandel under senare år, men det har inte gällt tiggare, utan prostitution. Hittills har vi inte sett ett enda exempel på tiggarligor.
Så jag tycker nog att det kräver lite mer substans än lösa rykten.
Du får väl fortsätta tro på guld och gröna skogar Inkanyezi. Att det finns organiserade ligor bakom detta är verkligen inget påhitt! Läste en artikel från lokaltidningen för inte så längesedan där polisen varnade för tiggeriet som ökat markant här på Gotland. Är också samma ligor som sköter trafficking och prostitution, dem är bara någons "egendom".

Jag tycker att det är väldigt bedrövligt att folk lånar sig till att sprida såna här rykten. De saknar tills vidare substans, då ingenting tyder på att det är organiserade ligor bakom tiggeriet, eller att tiggarna används som någon slags boskap. Till och med de mer outbildade av romerna förstår att polisen och andra rättsvårdande organ skulle hjälpa dem mot att bli utnyttjade.
Att det finns kriminella i alla läger är ingen nyhet, och alldeles självklart finns det också romer som begår brott. Det har hänt förr, och det är inte förvånande om det händer nu, men det ger ju inte skäl till att peka ut alla tiggare eller ens att påstå att en stor del av dem är del av kriminella ligor. Om du misstänker någonting sådant, så är det polisens sak att utreda eventuella brott.
En viktig princip i alla rättsstater är att ingen ska utpekas som skyldig innan dom har fallit i ärendet. Det borde gälla också här, men här görs ett schablonmässigt utpekande av en hel folkgrupp. Vi har sett det förut, och det får mig varje gång att må lika illa.
vissa äldre tiggare har det svårt och köper mat för pengarna. Andra ligor som går in på vissa snabbmatskedjor och tigger pengar. Man kan se om det är fejk eller inte. En del är ligor, tjejen som tiggde pengar blev erbjuden mat på mc Donalds av kunder men då ville hon inte ha det, och hon var sminkad välvårdad hade rena hela kläder. Lider inte avsevärt. Finns en del äldre i 70 års åldern som försöker försörja sig och köper mat för dom pengarna dom får. Sådana äldre skulle inte behöva tigga på gatorna.
Självklart förstår jag att romer också har rätt att leva, men istället för att de ska tigga pengar borde man anordna insamlingar till förmån för de. Då skulle de slippa tigga.
** Energy Pethead
Finns massor av potentiella tiggare i världen, man ska vara försiktig med att göra tiggeriet till en business där man legitimerar sättet att tjäna pengar. Konsekvenserna kan annars bli ökad trafficking och bidragsturism mellan europeiska länder. För att hjälpa utsatta människor måste vi skapa en tryggare union och motarbeta arbetslösheten som konstant stiger inom EU. Tyvärr görs mycket litet. Våra naiva politiker agerar som kejsaren utan kläder, man ser inte problemet och man låter fattigdom passera obemärkt.
Istället läggs massiva resurser på utomeuropeiska invandrare, vilket inte ger en positiv effekt för en stabilare union då många européer tvingas till tiggeri eller jobba svart eftersom vi har en ganska hög arbetslöshet inom EU.
Här i Sverige byggs asylboenden så det knakar. Invandring skapar sociala arbeten såsom SFI-handläggare och socialsekreterare eller migrationspersonal. I samma veva har vi en relativt hög ungdomsarbetslöshet (kanske ingen katastrofal men ändå). Det läggs enorma resurser på asylinvandring eftersom det "skapar arbeten" och tryggar välfärdssektorn då pensionärer förr eller senare måste omhändertas.
Ändå får äldre idag mindre att leva på, skatterna måste enligt Anders Borg höjas för att vi ska klara framtida utmaningar! Så varför i hela världen satsar man enorma resurser på utomeuropeisk invandring? För att inte tala om den ökade osäkerheten här i Europa! Varför ska jag som oskyldig skattebetalare bekosta problem som USA och andra länder orsakat i Mellanöstern? Varför ska jag betala för en ökad asylinvandring som ganska säkert leder till ökad arbetslöshet?
Vi borde nog alla se världen ur ett vidare perspektiv.
Islam har allmosan som en av de fem grundpelarna, buddistiska munkarna förlitar sig som regel helt på allmosor för sitt uppehälle, de kristna klostren stod för kost och logi för utsatta… Tiggeri i alla dess former har funnits under alla år, hur skall vi gå bak i utvecklingen och bespotta dessa människor, kriminalisera dem, istället för att värna om dem och se vår egen skuld i det hela? Jag kommer aldrig att förstå denna syn.

fatcat, inte har vi någon ökad eller ökande osäkerhet i Europa. I alla fall inte om man jämför med första hälften av det förra seklet. Europa har knappast varit tryggare än just nu. Vi ser visserligen otäcka händelser på mycket nära håll, men EU har blivit en faktor att räkna med, och enigheten inom Europa är större än någonsin tidigare.
Kriget på Balkan var visserligen mycket nyligen, men det ser ut som om frågorna mellan Grekland och Turkiet är i stort sett lösta, och Cypern kommer sannolikt att vara fredligt mycket snart. Nittonhundratalet var mycket otryggt, och i Spanien kändes det av långt in på andra halvan av seklet.
Det tar tid, och det kommer att ta tid för de nya EU-länderna att inlemmas helt och hållet i gemenskapen, men det är på gång. Om någonting oroar, är det rörelser som Jobbik och deras motsvarigheter i andra länder. De allvarligaste hoten mot den inre säkerheten är samma som under nittonhundratalet, de rasistiska och nationalistiska strömningarna som är en varböld på samhällskroppen.
Men vi kommer att klara av det, och inte vare sig invandring eller tiggeri är några större problem för oss. Utvandringen är ett värre problem i Rumänien, och bristen på välfärd. Tiggarna hotar inte vår välfärd, och invandrarna är ett välkommet tillskott som arbetskraft till en åldrande befolkning. Redan nu ser vi hur de stora barnkullarna på fyrtiotalet är alldeles för många för att försörjas av en krympande andel folk i arbete. Än värre blir det när sextiotalets barn når pensionsåldern om vi inte får in nytt folk.
84 Rykten som saknar substans? Knappast.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/hallandsnytt/man-haktad-misstankt-for-oragniserat-tiggeri
Ska du fortsätta ha skygglapparna på?

Nej Hera, det handlar inte om skygglappar, utan mer om redlighet.
Ska vi gå på nazistpartiet Sverigedemokraternas hemska människosyn, eller ska vi i första hand se människorna som oskyldiga till att de påvisas ha skuld i det som tillskrivs dem från vissa håll?
Människohandel är ett brott, ett internationellt brott, som kan hanteras mellan flera stater. Tiggeri är inte ett brott. Om utarmade människor utnyttjas av fräcka brottslingar, så ska det självklart stävjas, men man måste ta det i rätt ände.
Vi har alltså exempel på att det möjligen kan handla om människohandel, och att det finns skrupelfria individer som på något sätt gör sig en hacka på dem som är fattiga. Detta används nu av lika skrupelfria debattörer som tillhygge för att propagera för metoder som är helt orimliga, och som inte är någon lösning på grundproblemet, att människor är fattiga och att de i en del länder inte tillerkänns de civila rättigheter som borde tillkomma alla invånare.
Så Hera, förklara gärna för mig vad du har gjort för att få stopp på tiggeriet.
Själv har jag aktivt sett till att det finns möjlighet för en del av de här människorna att få avlönade jobb, så att de inte ska sitta på gatan att tigga. Det är en skam för oss att människor inte har bättre möjlighet att försörja sig, och jag har visat att man kan göra någonting åt det. Vad har du gjort, Hera? Stoppat huvudet i sanden - eller under armen?
92 det finns ligor. Att hymla om det hjälper ingen.
Jag gör inte mycket. Men jag anser att sanningen är viktig.
94 Var vänlig och jämför inte mig med nazister. Det är fruktansvärt fult med tanke på att jag inte delar deras åsikter.
Patetiskt att du inte kan diskutera utan smuts. Har inget mer att säga dig.

#95 Jag ser att du fortfarande inte svarar på någon av frågorna som du har fått.
Så jag upprepar:
Gör du någonting konstruktivt själv för att få stopp på tiggeriet?
#93 Sanningen är inte bara viktig men också oundviklig. Att vara dumsnäll och hymla är något typiskt svenskt. I framtiden när invandrare/utlandsfödda är i majoritet så kanske synen på tiggare förändras. Vilket jag faktiskt hoppas!
Ett förbud mot tiggare på allmänna platser vore rimligt. Det fungerar i några av våra grannländer så varför inte här?
#99 Precis! Mitt i prick!
** Energy Pethead

#99 Jag antar att frågan skulle vara retorisk, men det finns många "varför" vi inte skulle ha ett sådant förbud här. Tidvis har tiggeri varit otillåtet, och det finns utrymme för att via kommunernas ordningsstadgar välja att inte tillåta tiggande på alla platser.
Men det starkaste skälet mot att förbjuda tiggeri är att det inte alls "fungerar". Om vi ska förbjuda tiggande, måste vi definiera det, och om avsikten är att enbart förbjuda enskilda människor att tigga för sin egen bärgning, så hamnar vi en bra bit utanför flera konventioner som vi under lång tid har ställt oss bakom.
Tiggeri förekommer som känt i många former, inte minst från politiska partiers sida och diverse olika välgörenhetsorganisationer. Tiggeri är också grunden för mycket av idrottsrörelsen, där man söker sponsring på olika håll.
Vad jag spårar här är ett försök att snäva in tiggeribegreppet, till att omfatta en viss grupp, och att på så sätt hindra tiggande som vissa ogillar, medan annat tiggeri inte skulle beröras av det föreslagna förbudet.
Och det fungerar som sagt inte alls, eftersom det inte riktar sig emot eller på något sätt är ägnat att lösa det bakomliggande problemet, att människor är fattiga. Olika organisationer som arbetar filantropiskt vet om det här, och i stället för att försöka utrota de fattiga fysiskt, vilket har varit metod tidvis i vissa sammanhang, tigger de här organisationerna, för att ge stöd åt dem som inte själva har medel att ta sig ur sin fattigdom. Och tydligen är det fattigdomen som sticker i ögonen på dem som vill förbjuda de yttre uttrycken för den - att människor är så fattiga, att de ser sig tvingade att ge avkall på sin stolthet och tigga, för att kunna försörja sina familjer.
Här har framförts idén om "ligor", men ännu finns ingen dom mot sådana ligor, inte en enda, och om än en liga skulle uppdagas, och personer bli dömda för brottet i sammanhanget, människohandel, så är det en försvinnande liten del av det som vi ser. Visst finns det brottslingar, och polisens uppgift är att utreda brott. Men innan dessa påstådda brott har utretts och gått till domstol, bör vi nog inte sprida rykten om de här personerna, och märk väl att polisens insats inte riktar sig mot tiggarna, som inte bryter mot någon lag, utan mot eventuella brottslingar som utnyttjar dem. Det är vad vi har polisen till, och vi bör avvakta dom i offentlig instans innan vi själva fäller en dom, och det är nog ganska viktigt att inte dra alla ver samma kam. Om det förekommer brott någonstans i samhället, så innebär inte det att alla som på något sätt liknar dem som har utsatts för brott också är utsatta för brott.
Och fortfarande är brottet inte anknutet till tiggeri mer än att de misstänkta brottslingarna, till det misstänkta brottet, har utnyttjat dessa fattiga människor.
Tanken att någon skulle lämna sin familj för att sitta på gatan och tigga i den svenska vintern, utan att det rådde stor nöd, är fullkomligt absurd. Och jag tycker nog att det är okej att på något sätt "förbjuda" fattigdom, men då måste man börja i rätt ände.
Jag är inte för att förbjuda tiggeri, men vi måste sluta blunda för att det finns människor som "handlar" med människor och utnyttjar dem sexuellt, som arbetskraft och för att begå brott. Sålänge vi blundar för det kommer vi aldrig att lösa situationen för de drabbade personerna oavsett om de tvingas bjuda ut sina kroppar, arbeta för i bästa fall någon form av lön och i värsta fall för att behålla livet och för all del också de som säkerligen tvingas att begå brott. Jag har inget konkret fall mer än möjligen då nu aktuell länk till att det även innefattar tiggeri på gatan, men jag skulle inte bli förvånad över om det fanns folk som utnyttjades till det också.
För egen del är jag övertygad om att det finns ligor som organiserar tiggeri, där de som sitter på gatan och tigger mest sannolikt inte gör det helt frivilligt utan det är för att rädda sitt och sin familjs liv, och där de kriminella och de som tjänar pengar inte är de som sitter på gatan. Jag tror inte heller att det organiserade tiggeriet är det mest förekommande eller för all del mest vinstgivande i denna formen av brutal människohandel. Men att blunda för att den säkert förekommer, det har jag inte för avsikt att göra.
Rent konkreta åtgärder som jag som privatperson kan göra för att stoppa det är svårt att komma på (någon får gärna tipsa mig) men jag skänker i princip aldrig pengar till tiggarna, precis som att jag inte betalar svart för tjänster (inte medvetet i alla fall). Säkerligen bidrar jag genom restaurangbesök och annat till en hel del svarta pengar, men det är tyvärr ofrånkomligt om jag som lycklig västvärldsinvånare vill nyttja lite av stadens nöjen också.
mvh Martin
fatcat; hur skulle det hjälpa tiggarna att kriminalisera dem? De som inte har pengar till mat vissa dagar skall nu lägga de pengar de faktiskt får tag i på att betala böter? Verkar ju nästan rimligt… Eller inte.
#103 Om tiggarna måste böta förlorar de pengarna de tiggt ihop och det verkar orimligt, men jag vet inte. jag har i alla fall fått lära mig att man inte ska ge dem något.
** Energy Pethead
Jag vet med säkerhet att det är ligor som ligger bakom, senast förra veckan blev ju en eller två personer häktade för människohandel.
Sen undrar folk hur det kan löna sig för tiggarna och ligorna? I Rumänien ligger minimilönen 2013 på 179,36 euro i månaden. Alltså ca 1700 SEK. Kan det inte då anses vara ett attraktivt val att åka till Sverige för att tigga? Säg att tiggaren får 300 kr per dag och ligan tar resten (om det finns en liga, annars desto mer åt tiggaren). Det blir 300x30=9000 i månaden skattefritt. Min syster arbetar vid ett härbärge i min stad och där har det varit överfullt varje dag pga. många tiggare som kommer dit för att äta och sova. Socialen hjälper även tiggarna med hemresan om de söker hjälp för det.
Jag tror media velat ta bort bilden att det är organiserade ligor bakom för att det inte ska skapa ett hat. Många stör sig på tiggarna och hur illa vore det inte om dessa även spelade på känslor? Har läst många reportage där de intervjuat tiggare och i samtliga fall har de berättat att de fick arbeta för att ens ha råd att åka till Sverige. Då finns det alltså arbete där, och de är arbetsföra, men de väljer ändå att åka till Sverige för att tigga istället för att vara hemma med barnen? Är det en hållbar lösning att tigga istället för att vara en god förebild för sina barn och istället satsa på att arbeta på hemmaplan för att kunna uppfostra sina barn och visa att man kan arbeta för att försörja sig. Uppmuntra till utbildning.
Ja, det senaste är mina tankar och jag förstår att det låter "hårt". Men ingenting löser sig om de kommer till Sverige för att tigga. EU måste sätta press på Rumänien så att de integrerar dessa personer, som oftast är romer, i samhället. EU har gett Rumänien 30 miljarder kronor för detta ändamål. Tiggarna/romerna måste hem till sina hemländer och integreras annars kommer problemet aldrig att lösas.
Hur ska världen bli ett bättre ställe om alla ska flytta till landet där det går bra och de som inte har råd och blir kvar får fortsätta leva där utan att det förbättras?
Genom att förbjuda tiggeri så kan ju inte tiggarna försörja i Sverige och ligorna har inget här att göra --> ingen utnyttjas. Ha i åtanke att många inte bara utnyttjas genom tiggeri utan även inom kriminalitet såsom villainbrott och prostitution.
#106 👍
** Energy Pethead
Ligor, prostitution och kriminalitet är ju en helt annan fråga än tiggeri.
De allra flesta tiggare är här på eget bevåg och det tror jag de flesta greppat nu. Enstaka fall av någon liga kanske har förekommit men då handlar det om annan typ av brottslighet.
Att förbjuda tiggeri är att försöka sopa problemet under mattan.
Att gemensamt arbeta för människorätt och försöka påverka så gott vi kan är det enda jag kan tänka mig.
/Maria
Maria, vad är det som säger att de flesta tiggare är här på eget initiativ? Jag säger inte att det inte är så, och jag tror säkert att det förekommer, men jag undrar vad folk får den "faktan" ifrån.
Hur kan det vara att sopa problemet under mattan att förbjuda tiggeri. Det är väl en väldigt bra lösning för att stoppa tiggeriet eftersom det sker på öppna platser. Är det att sopa problemet under mattan med att förbjuda narkotika och prostitution också? Ska vi legalisera detta?
Jag håller med dig om att vi gemensamt måste arbeta för människorätt, och därför måste EU ev. sätta in sanktioner mot Rumänien för att förbättra situationen för romer och andra utsatta grupper.
#109 Jag pratar av egen erfarenhet från de jag lärt känna och så förlitar jag mig på undersökningar jag läst.
Narkotika och att köpa sex är brottsligt så det går liksom inte att jämföra.
/Maria
#110 Okej. Ja, jag har ju även läst intervjuer och reportage i tidningarna och alla tiggare har såklart en jobbig historia att berätta. Men samtidigt måste man ju ha i åtanke att om de skulle komma hit med ligor, varför skulle de berätta detta? De har inget att tjäna på detta, vem skulle då vilja skänka dem pengar? Och om det kommer fram kan de säkert istället bli bestraffade av sina chefer. Det finns väl inga säkra sätt att undersöka hur det ligger till och det är väl ett av problemen, att man inte vet exakt hur stor omfattningen är - hur mycket som är organiserat och inte.
Narkotika och prostitution är brottsligt eftersom vi förbjudit det. Därför skulle vi även kunna förbjuda tiggeri.
De är inte olagligt att prostituera sig
Sant det är dock olagligt att köpa sex.
Blir lite omvänt vid tiggeri, då förbudet skulle ligga på att tigga, inte att ge pengar till tiggare.
#111 Helt rätt. någon skrev längre upp i tråden att det vore bättre att försöka registrera tiggarna och ge dem en möjlighet att skaffa sig en utbildning. Det är precis det jag också har tryckt på tidigare. I vårt land ska ingen behöva tigga.
** Energy Pethead
#106 du vet med säkerhet, utan att presentera några som helst källor, samtidigt som du anser dig ha rätt att ifrågasätta Maria?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#106 Det är klart jag måste få ifrågasätta lika mycket som du får ifrågasätta mig 🙂 Det är inget personligt mot Maria, jag bara undrar hur alla helt plötsligt kan vara så säkra på att det INTE rör sig om organiserat tiggeri.
Min farbror arbetar sedan över 30 år tillbaka som polis i norra Sverige, och det är från han jag fått min fakta. Har således inga källor att visa här. Detta är ett välkänt problem hos polisen sedan många år tillbaka, men det är väl de senaste åren det verkligen exploderat med tiggare i så gott som varje kommun runt om i landet. Han menar iallafall att om man nu vill hjälpa dessa människor så sök upp en hjälporganisation i hemlandet istället, för pengarna hamnar i fel händer annars.
Fick även höra samma sak av min lärare i psykologi som arbetat inom polisen i många år (vet exakt inte hur många men han hade en lång karriär inom polisen innan han sadlade om och började forska inom psykologin).
Jag undrar hur ni tycker vi ska hjälpa dessa människor? Ska vi tillåta tiggeri och försörja dessa på det sättet, ska vi ge dom mat och husrum och integrera dem i det svenska samhället istället, eller har ni några andra lösningar?
Även om det inte rör sig om organiserat tiggeri, hur borde vi agera tycker ni?
Googlade just och fann många nyhetsartiklar där man menar att tiggeriet är organiserat. Bl.a. denna javascript:nicTemp();
Och som sagt för någon vecka sen blev ju några i Halland häktade för människohandel.
#116 Självklart vore det bättre om de integrerades i det svenska samhället istället.
** Energy Pethead
Har inte tiggarnas hemländer någon socialtjänst? Kan ju knappast vara Sveriges problem att försörja dem?
Att sälja sex är lönande att de finns ligor som engar sig åt de de finns. Om en välvårdad tjej står o tigger varför utnytjas hon i att sälja sex då få in 200 på en dag i stället för 500 om de nu är någon som säljer henne?
I går var ja på stan där satt en tjej o tigde hon åt på en vete längd o de såg ut som hon aldrig fått mat. De såg så tort ut så ja gick in o köpte henne en tre pack festis som hon slet upp. O taksamheten i hennes ögon kan man inte spela. # De är ett världs problem att folk svälter. Ja börjar undra om empatin i världen är utrotad,
120 att det finns ligor säger inget om svält? Har någon påstått att svält inte existerar?
Jag blev fundersam här om dagen. Gick ut ur en affär och såg in under tiggarens filt. Där satt hon och spelade på en smartphone. Undrar lite hur hon prioritdrat om hon nu svälter.
De som står i pressen litar ja inte ett dugg på. Läste en repotas i en veckotidnin om en tjej som hjälpte dessa människor o de var en helt annan historia än ligor. #!119 de är väl inte Sveriges problem att barn i Afrika svälter häller ?? Gör du något för dem?? tex.
Mat o kläder kan jag faktiskt tänka mig att skänka, inte pengar.. Vill inte att människorna skall fortsätta med va de gör utan istället söka turistvisum genom migrationsverket och såklart hitta arbeten. Tyvärr är de många tiggare som bara tror att sådant kommer serverat med storken, liksom pengarna människor kastar i deras hinkar.
Eller så är det av ren okunskap hur systemet fungerar.
Hört att rumänska tiggare ofta skickar pengarna till släktingar i hemlandet.. Kan dock inte verifiera sanningshalten i det påståendet.
#122 Det var inte svaret på frågan. De flesta tiggare är ju romer från bland annat Ungern och Rumänien. Vad har dessa länder för skyddsnät? Varför vill du veta vad jag gör för svältande barn i Afrika? Har väl inget med tiggare i Sverige att göra?

#111 Prostution är inte olagligt, Koppleri är det däremot.
Haltande att jämföra prostution med tiggeri, en prostutierad jobbar för det denne får in, vilket en tiggare inte gör.
Man jag tycker att förbud mot tiggeri är fel, dom gör ju inget.
Att svenskar inte kan med att se dom är en annan sak.
Men att förbjuda det, nä verkningslöst, ka dock ge en negativ följdeffekt. De kan ju rent av bli kriminella i annan for då?
Och då skriks det för de istället och då kommer det skrik på att de ska utvisas och då bryter man emot den fria förflyttningen inom EU osv osv…
Var och en väljer om man vill ge dom pengar eller inte eller???
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Tror tiggare att de kommer jobb på posten? Hur vet du de?? Har du frågat dem?? Hur nedvärderande får man vara? Har du fast jobb.
De är ont om jabb om nu någon missat de. Har ni fast heltids jobb ni som skriver här?
#125 De har med din syn på utsatta människor att göra. "De är inte mitt/vårt problem"
Tror du att de frivilligt sitter hat o tigger?? Om de fans alltenativ.
#125: För romer: Inget.
#127 Finns ju tydligen både skyddsnät och jobb i Rumänien om man ska tro Buzaus borgmästare. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5783189
Är tiggarna bara lata eller är det Rumäniens attityd mot romer som fört dem till norra Europa? Om det är diskriminering så borde EU slå Rumänien på käften så det blir någon ordning på dess ledning.
Vad det gäller romer, så har det ju varit ett flertal artiklar i dagspressen på senaste tiden.
Någonstans så känns det som att deras levnadsvillkor inte är så bra i deras hemland, när de väljer att bo i mögliga husvagnar och tältläger i smällkalla vintern i Sverige, för att kunna skicka hem några futtiga kronor till sina barn i Rumänien.
Tror du på tomten oxå?
Romer i Rumänien är inte direkt populära bland många andra i befolkningen. Min exman som är från rumänien har berättat en del sjuka historier om både hur romer beter sig men även hur de behandlas. Jag har även sett på rumänsk teve hur j*kla hemskt många av dem bor. Jag vet inte hur jag ställer mig i tiggeri frågan som sådan men jag förstår varför många väljer att komma hit och tigga hellre än att bo kvar. Min föredetta svärmor skickade både pengar och annat (som läkemedel) ner till rumänien och då är inte deras släkt fattiga med rumänska mått mätt.
#127 Om papperslösa irakier som flyr till Sverige hittar arbeten utan att tigga på gator och torg så bör väl romer också vara kapabla till detta? Med tanke på de sociala skyddsnät vi har i norden (frälsningsarmén, röda korset, svenska kyrkan) så finns andra alternativ.
Inte för att låta fördomsfull men jag tror att kriminalitet länge varit en del av romsk kultur eftersom de ofta eller aldrig lyckats integreras i samhället. Precis som Thiah tar upp i #132 så är romer inte speciellt populära i Rumänien, många själ och bygger bostäder på otillåten egendom.
#133 min exmaken familj och släkt har inget gott att säga om romer på grund av deras erfarenheter från hemlandet så för mig låter det lite fördomsfullt och mycket verkligt. Efter det jag sett och hört från exmaken familj så får jag jobba med att inte dra alla rumänska romer över en kam. Hoppas ännu på att de flesta har goda avsikter.
De finns inga tiggar ligor i Sverige. Som jag trodde de faller på sin egen orimlihet.

Var och handlade för ett tag sedan i den lokala matvaruaffären och en medelålders man stod och tiggde.
Jag hade inga kontanter på mig eftersom jag betalar med kort så jag skakade bara på huvudet och gick förbi. Han fortsatte att gå bredvid mig enormt nära, så nära att det kändes obehagligt och sträckte fram en pappersmugg.
Försökte förklara att jag inte hade några pengar på mig ( han svarade på engelska så jag antar han förstod vad jag sa) men han gav sig inte. Satte in min ett-åring i bilbarnstolen och satte mig in i bilen. Då tog han tag i dörren och höll emot så jag inte kunde stänga. Tillslut fick jag fräsa ifrån rejält för att få honom att släppa.
Det kändes väldigt obehagligt, särskilt eftersom jag hade min dotter med mig och jag var skakig efteråt.
Tycket självklart det är synd om dom som måste tigga, men hans sätt var otroligt obehagligt och jag har full förståelse för att både kunder och affärsinnehavare blir irriterade när det står tiggare utanför affären.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#135 källa?
Självklart är det synd om dem, men att ge dem något är enligt mig uteslutet. Det gör jag bara inte, Dels har jag blivit varnad av min mamma och dels pratar de om det på jobbet.
** Energy Pethead
#138 Varnad? Vad kan hända om man ger bort en slant?
Att man inte vill ge är en annan sak.
/Maria
Om du ger till en så kommer nästa och nästa och…
** Energy Pethead
#140 Det kan du bara veta om du själv blivit utsatt för det, om inte är det hörsägen o fördomar.
Vad det kommer ifrån vet jag inte, men jag har i vart fall blivit tillsagd om att inte ge dem något!
** Energy Pethead
#142 i #138 skriver du att du blivit varnad av din mamma o att ni pratat om det på jobbet, glömt det? Nu har du plötsligt blivit tillsagd?
För mig är varnad och tillsagd samma sak!
** Energy Pethead
Precis som att det står var och en fritt att välja om man vill ge något till tiggare eller inte, så står det var och en fritt att välja hur många tiggare man vill ge till.
Jag har också blivit tillsagd och varnad om en massa saker (inte just tiggare) av folk som står mig nära och som jag litar på. Men som vuxen går jag min egen väg och gör mina egna värderingar och avgörande. Ibland innebär det att jag följer "varningen/tillsägelsen" och ibland gör jag det inte.
Jag ger till tiggare ibland, men inte alltid. Precis som att jag skänker pengar till välgörande ändamål ibland, men inte alltid. Jag ger inte heller till alla tiggare, det har jag inte möjlighet till. Jag ger inte heller till alla välgörenhetsföreningar och annat, för det har jag inte heller möjlighet till. Jag får helt enkelt välja.
Det är lika enkelt, som att valet att inte ge. För mig är inget av det varken rätt eller fel generellt - det kan bara vara rätt eller fel för en själv.
mvh Martin
Jag kan tänka mig att ge till dem som spelar musik ibland, men jag tycker inte om de där som bara sitter och skakar med en mugg.
** Energy Pethead
Stadsmissionen säger följande gällande frågan om organiserat tiggeri:
"**Ingen organiserad brottslighet **De EU-migranter som försörjer sig genom att tigga ihop till sitt uppehälle tjänar runt 70 kronor per dag. Det är en mycket liten summa som ska gå till försörjning för dem själva såväl som deras familjer. Det handlar därmed om en grupp individer som lever i extrem fattigdom och utsatthet, oavsett land de befinner sig i. Det finns inga belägg för att tiggeriet är en del av organiserad brottslighet. Det rör sig helt enkelt om för lite pengar i jämförelse med exempelvis vapen- och sexhandel. För att kunna genomföra resan till Sverige är det däremot många som organiserar sig och reser i grupp, passar varandras barn och hjälper på så vis varandra.
** Inga kända fall av människohandel **Stockholms Stadsmission har i sina verksamheter inte stött på individer som har fallit offer människohandel, genom att utnyttjas i tiggeri. Det finns hittills inga domar som visar att tiggarna fallit offer för människohandlare, även om åtal har väckts två gånger. I båda fallen har tingsrätten valt att fria, då man menat att det inte går att visa att det rör sig om människohandel." http://www.stadsmissionen.se/Socialverksamhet/Nyhetsarkiv-Social-verksamhet/Vart-att-veta-om-tiggeri/
Ibland bör man lyssna på de som faktiskt har erfarenhet i frågan och arbetar med det dagligen…
Jag har inga fler kommentarer. Jag lämnar den här tråden nu. Jag tycker att jag har berättat mitt!
** Energy Pethead
Ja kan tyvärr inte länka. Min dotter är inte hemma. Men polis går ut med de i hela landet att de inte är några ligor har läst så många artiklar band annat här i värmland.. LÄS tidningar, Så konstigt att folk som TROR ATT de vet saker jösses
GRRRrr.
#150 Man kan ju undra hur hen själv försörjer sig.

#150 och 151 Hur #148 försörjer sig är inte frågan i denna tråden inte heller om hen ger eller inte ger pengar till tiggare. Väldigt onödigt skrivet!
#152 Va då onödigt? Han skriver ju vad han inte gillar. O jag skriver vad ja inte gillar. Vad är skillnaden?
149 Det är ju just det jag gör. Läser. Man måste dock vara källkritisk.
Polisen varnade precis från facebook för falska tiggare som utgav sig för att samla pengar till stumma. Tror liga nämndes.

#153 Därför att tråden handlar om frågan om det är tillåtet att tigga, inte om huruvida personer i tråden ger eller inte ger till tiggare. Men vi kan ta detta privat i pm istället så slipper vi kapa tråden med tjafs.
Ria74; tråden har utvecklats till ett samtal runt ämnet då grundfrågan är besvarad, detta är helt naturligt och inget konstigt. Hade detta inte varit fallet hade tråden kunnat raderas för långt över 100 inlägg sedan…

#156 Jag tycker bara att det är ytterst otrevligt att sitta och skriva om hur en person i tråden försörjer sig. Det kan inte ha med ämnet att göra i alla fall.
Ria74; vart drar vi gränsen för tiggeri? Är inte det en ganska relevant frågeställning på många sätt… (Dock kanske mer på ett övergripande plan och inte på personnivå.)

#158 Jag menar inte att det diskuterades varför dom som tigger gör det utan i inlägg 151 ställer vallhund frågan att hen undrar hur skorpion 76 försörjer sig.
Ria74; ja, men de som lever på bidrag i Sverige idag, är de tiggare? Det hade de ju varit för inte så många år sedan… Det är ju vi som arbetar som betalar även för dem… Frågan är om det är så stor skillnad när det sker organiserat genom statens/kommunen/myndighetens-försorg, än när den enskilda individen sitter på gatan och ber om hjälp?
Då hera vill jag se något bevis på att de finns.Någon som bilvit dömd för detta. Läs inlägg 147. Man ser de man vill se. De är bara ryktes spridning. Ingen har blivit dömd för de trots att polisen trott detta länge. Nu visar de sig att de inte är så. Om polisen varnar för en falsk liga som som tigger pengar till blida så är de ju inte en liga i den bemärkelsen som du visste fanns. Källan i tidnings artiklar är just polisen som jobbar med detta. De varnade för en liga här i värmland som visa sig inte var en liga som de senare gick ut med.

#160 Men Moa- det är inte detta jag diskuterar. Jag har inget emot tiggare så länge dom inte handgripligen går på mig.
Jag diskuterar att en person i tråden skorpion 76 blev påhoppad.
Ria74; läs mitt inlägg 160 igen, jag skrev inte den frågan, men jag misstänker starkt att det jag lyfter i mitt inlägg var det som åsyftades. Vem är tiggare och vart går gränsen?

#163 Min tolkning var att det handlade personligen om skorpion 76. Var det inte så, så har jag missförstått och ber om ursäkt.
Sen anser jag inte att personer som lever på bidrag i Sverige idag är tiggare. Många har arbetat i många år och har sen fått sjukersättning/penning. Under åren dom jobbat har dom betalat in pengar i skatt och bidragit. Sen att det kommer tiggare hit har jag ingen åsikt om. Vill man kan man skänka pengar till dom, vill man inte ska man inte lastas för det.
#164 Nu hamnar jag väl lite OT men menar du att man måste ha jobbat i många år för att ha rätt till bidrag?
De som aldrig kunnat jobba ska väl inte behöva känna sig annorlunda?
/Maria
#161 ". Om polisen varnar för en falsk liga som som tigger pengar till blida så är de ju inte en liga i den bemärkelsen som du visste fanns."
Inte många rätt i den meningen.

#165 Nej, det menar jag inte. Alla har rätt till bidrag och utan att kallas tiggare. Mitt svar syftades till Moa-s inlägg:
Ria74; ja, men de som lever på bidrag i Sverige idag, är de tiggare? Det hade de ju varit för inte så många år sedan… Det är ju vi som arbetar som betalar även för dem… Frågan är om det är så stor skillnad när det sker organiserat genom statens/kommunen/myndighetens-försorg, än när den enskilda individen sitter på gatan och ber om hjälp?
Jag vet inte säkert, in mina ögon nyttjades en retorisk fråga, men jag kan inte säga säkert hur någon annan avser det hela. Absolut inte.
Ja, de som aldrig har arbetat då? De som föds sjuka? Eller de som aldrig får ett arbete, hur ser du på dem? Är det tiggeri?
Jag har faktiskt svårt att se skillnaden mellan två personer som har motsvarande ursprungssituation, men att den ena omfattas av ett organiserat skyddssystem, och den andra personen inte gör det. Men jag anser även att vi har en skyldighet att efter förmåga hjälpa våra medmänniskor, hur man gör detta kan variera, men jag anser att alla borde kunna göra något…
Vill än en gång påpeka, jag anser att inget av ovanstående är fel, utan att vi föds med/genom livet får olika förutsättningar. Inget rätt och inget fel, möjligen orättvist.
#162 Är det mig du menar? Jag anser mig vara i min fulla rätt att ställa den frågan efter att personen ifråga uttryckt ett ganska kränkande omdöme om folk som lever på bidrag/blir försörjda av skattemedel.

#168 Alla i Sverige har rätt till bidrag oavsett om dom föds sjuka eller blir sjuka. Det är bland annat därför vi betalar skatt.
Men en tiggare som går handgripligt på andra människor tycker jag är otrevligt. Jag skickar pengar till olika organisationer, köper dom hemlösas tidning. Dock lägger jag ytterst sällan pengar till tiggare eftersom jag oftast inte har kontanter på mig.
Ingen får någonsin ta till våld eller liknade, det har jag aldrig försvarat. Det är inte det som diskussionen handlar om, utan det handlar om människor som ber om hjälp, ber om pengar, inte någon som tar till våld.
Ursäkt stumma då. Som du vet har ja adhd så hjärnan tänker fortate än den skriver ibland. Men de saknas in brist på empati eller själv insikt. Har du något bevis på "DE DU VET". Har du ett fast vanligt heltids jobb hera.
#172 Det var inte det enda felet i den meningen. Är absolut inte intresserad av vad du har för diagnoser. Ska man kommentera får man läsa igenom sina inlägg innan man postar oavsett diagnos.
Det är verkligen ingenting du har med att göra.
#174 Personangrepp. Verkligen givande i en diskussion.
Och jag är trött på personangrepp och att man skyller på sina diagnoser. Ta ansvar!
Du känner inte mig och kan således inte uttala dig om min empatiska förmåga.
Nej det visar att jag är trött på sådana utlåtanden. Det är ganska fascinerande hur du fortsätter. Jag säger inget om dig som person men ändå anklagar du mig för det när det är du som om och om igen anklagar mig för att sakna empati.
Jag skriver rakt och utan krusiduller. Det är inte samma sak som angrepp på person. Tonen i inläggen satte du själv #149 -150. Vill du ha trevligare ton i svaren så börja hos dig själv.
Kan du vara snäll och sluta attackera min person? Det är väl ändå inte så svårt. Håll dig till ifokus regler. Personangrepp är inte tillåtet någonstans här inne.
Intressant artikel. Belyser brott i samband med tiggeri:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973