Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 561 ggr
Anonym
Anonym
8/15/17, 4:22 PM

Stulen (?) bil

Hej! Vet inte om jag skriver i rätt forum nu, ursäkta mig om det är fel.

Historian är: vi sålde en bil i helgen via blocket, köparen verkade reko och visade att hen skickat över en betalning via banken. Personen fick nycklarna och körde iväg. Idag tisdag hade ännu inga pengar trillat in på kontot, vi försökte ringa och smsa personen utan svar. Vi hade inte skickat in ägarbyte än (tack och lov!), så kollade upp adress och personnummer som stod på det. Självklart var det inte personen som bodde på adressen, personnumret fanns inte ens (räknas det som urkundsförfalskning?). Vi kontaktar polisen, som senare hittar bilen i en stad några mil bort, med motorn urplockad. 

Vad kan vi göra? Köpekontrakt skrevs, men ingen betalning skedde alltså. Nycklar gavs över. Bilen är bara övergiven och sönderplockad. Polis är ju redan inkopplad, men kan det bli något av det? Vi kommer såklart kontakta försäkringsbolag också. 

Vi känner oss redan urbota dumma, men man vill ju lita på människor… tyvärr.

Annons:
landsbygdsbo
8/15/17, 4:26 PM
#1

problemet med banköverföring mellan olika banker är att pengarna inte förs över direkt. när alla papper är påskrivna och de lämnar dig med bilen finns alltså tid att blocka överföringen. Problemet med försäkringen är väl att bolagen är rätt njugga om man själv lämnat över nycklarna till ngn. Hoppas det löser sig..men var beredda på problem.

Martin
8/16/17, 7:45 AM
#2

Det kommer sannolikt att räknas som någon form av bedrägeri, rekvisiten för stöld (tillgrepp av fortskaffningsmedel) är inte uppfyllt. Lika illa för det såklart.

Som ovanstående säger så kan det ibland vara fördröjning på ganska många timmar mellan banker och det finns olika sätt att manipulera det där. Dessutom vet man inte om det är en äkta banköverföring (är ni säkra på att ni såg hans internetbank och inte bara en bild) eller bara en manipulerad bild.

Hoppas att det inte är för mycket pengar det handlar om, och framöver kan jag bara rekommendera swish om man skall göra den här typen av affärer. Och såklart, att kolla upp köpare innan.

mvh Martin

landsbygdsbo
8/16/17, 9:24 AM
#3

Jag känner folk som fått problem när de lånat ut bilen till provkörning. Bolaget krävde då en betydligt högre självrisk eftersom bilen hade lånats ut.

Anonym
Anonym
8/17/17, 8:44 PM
#4

Tack för era svar!

Så svårt att veta vad man ska göra, eller vad man KAN göra i det här läget, eftersom personen använda falska uppgifter och då inte kan hittas. Det var min man som såg överföringen, så kan inte svara om det var en bild eller inte…

Det var inte mycket pengar, i det stora hela. Man känner sig mest urbota korkad och det är lite äckligt att den här personen varit inne på vår tomt och sedan åkt iväg (antagligen) skrattandes åt vår blåögdhet.

Martin
8/17/17, 9:15 PM
#5

Som sagt, det är bara att polisanmäla. Förr eller senare hittas bilen och eftersom att den inte är överskriven på någon tillhör den fortfarande er. Försäkringsbolag brukar dock inte vara speciellt generösa vid den här typen av tillfällen men såklart bör man ju anmäla till dem också.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: