Annons:
Etikettövrigt
Läst 1313 ggr
Fia9000
8/11/17, 10:43 PM

Felaktigt anmäld för bedrägeri?

Hej! För några veckor sedan sålde jag en sak till en tjej via nätet. Det verkar dock ha kommit bort i posten eftersom den är liten nog att skickas i ett vanligt kuvert men ännu inte kommit fram efter ca 2 veckor. Jag försöker lösa detta med mottagaren på ett sätt så att båda parterna blir nöjda men hon verkar upprörd och hon har nämnt att hon tänker göra en anmälan mot mig. Självklart vill jag inte bli anmäld och jag börjar nu bli lite smått orolig eftersom jag aldrig varit med om något som detta tidigare.

Småsaker som dessa verkar inte vara av polisens högsta prioritet, men vad exakt är det som kan hända om jag skulle bli anmäld? Kommer det ens hända något eller läggs ärendet ner direkt? Jag har inget bevis på att jag har skickat saken men samtidigt så kan den andre ha mottagit saken och sedan ljuga om att den inte kommit fram, så det känns inte som att man kan göra någon ordentlig utredning. Värt att nämna är att saken det handlar om bara är värd 80 kr.

Väldigt tacksam för svar!

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Annons:
Calcifer
8/11/17, 11:01 PM
#1

Det är svårt att säga, men gissningsvis är EN anmälning ingenting att oroa sig för. Det finns ju de som livnär sig på att lura folk på grejer så jag kan väl förstå att köparen kanske är rädd att hon råkat på en sådan. Men som sagt, en anmälning för en så pass liten summa lär inte bli något. 

I de fall där man blivit dömd för bedrägeri som jag vet om är när det handlar om hundratusentals kronor.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Martin
8/11/17, 11:20 PM
#2

Om vi börjar med vad själva brottet bedrägeri är så innebär det att man vilseleder någon att göra något, och att man själv tjänar på det. Brottsbalken 9 kap 1 §, i 2§ läser vi att om värdet är ringa så är det ringa bedrägeri. Och det är vad det skulle kunna handla om här. Straffet är böter eller fängelse upp till 6 månader, och för 80kr är det böter, inget annat är rimligt.

Man kan dock dömas till ringa bedrägeri för de här summorna och för vanligt bedrägeri behövs absolut inga hundratusentalskronor.

För att dömas i domstol skall man vara utom rimligt tvivel skyldig.

Jag gissar att man visa swish eller banköverföring eller annat kan konstatera att du har fått 80 kr av köparen. Däremot kommer man aldrig kunna bevisa att du inte har skickat varan.

Utöver att det såklart inte är kul när sådant här händer kan jag inte se att du behöver oroa dig. En anmälan kommer sannolikt inte att leda till åtal, möjligen blir du kallad till förhör. En anmälan med utpekad gärningsman kan normalt sett inte läggas ner utan förhör om man bedömer att gärningen (oavsett om den utpekade är gärningsman eller ej) är ett brott.

mvh Martin

Fia9000
8/11/17, 11:38 PM
#3

Tack för era svar.

Hur får jag reda på att jag är anmäld? Kommer jag i så fall garanterat kallas in till ett förhör och få möjlighet att försvara mig? Jag tror inte att det kommer göras någon anmälan men man vill ju inte hamna i något register bara för en sån här småsak…

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Martin
8/12/17, 7:27 AM
#4

Om du blir anmäld och polisen inte väljer att lägga ner utredningen direkt kommer du att bli kallad på förhör. Du skall få info om att du skall höras som misstänkt (om du är misstänkt) och att du har rätt till försvarare (vilket man har men inte behöver ha).

mvh Martin

Calcifer
8/12/17, 11:41 AM
#5

Det finns de som livnär sig på att lura andra på pengar. Främst genom att sälja saker de inte har eller som de inte skickar. Det finns de som är dömda för bedrägeri och då har det handlat om hundratusentals kronor som sagt, men de fortsätter ändå. Med internet och swish och sånt så behövs fler än en anmälan för att de riktigt ska kunna göra nåt. Nu är det ju ord mot ord mellan två personer kring en sak med värde 80:-.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Martin
8/12/17, 7:46 PM
#6

#5 Visst finns det många sådana, men döms man för bedrägeri för flera hundra tusen så kostar det ju tid i fängelse också (lite beroende på ålder såklart).

Tvärtom skulle jag säga, med Internet och Swish är det enklare att spåra folk och att se hur mycket som förts över. Det är svårare om det är kontanta betalningar eller om man skickat pengar i kuvert som en del fortfarande gör, av någon obegriplig anledning. 

Och som sagts i tidigare inlägg, man döms för bedrägeri även för betydligt lägre belopp än flera hundra tusen också, och det behöver inte vara en massa bedrägerier för att dömas utan ett räcker. Mest så att folk förstår att det också händer, även om de mest uppmärksammade är de som är i större omfattning såklart (och ju högre värde ju mer prioriterat blir det såklart).

mvh Martin

Annons:
Calcifer
8/12/17, 8:29 PM
#7

#6 Det för inte alltid med sig fängelsestraff tyvärr. Sen krävs det rätt mycket för att man ska bli dömd också. Finns de som luras på småsummor, en hundring där, en hundring där, nåt folk oftast inte anmäler och om det anmäls får det ingen högprioritet. Men den faktiska summan kan vara mycket, mycket högre.

Ja det är klart det är enklare att se transaktioner med swish och internet, men det jag menade är att det är så mycket enklare för pengar att wips byta händer och det är svårt att kunna bevisa varför man fått dem. Om jag sätter över 80:- till min kompis som ett lån på swish så syns det ju, men det syns inte VARFÖR jag satt över dem. Oavsett om man gjort en liten notis eller inte. Då kan jag alltså påstå sen att det var en betalning för en vara jag inte fått och det är nästintill omöjligt för någon att bevisa exakt vad pengarna var till för. Om det nu inte skulle finnas t:ex en konversation på facebook som kan användas som grund.

Jag blev bestulen på ett 10-tal filmer för några år sedan. Visste exakt vem som gjorde det, de erkände t.o.m. på facebook och hånade mig att de aldrig tänkte ge tillbaka dem och naturligtvis gjorde jag en polisanmälan. Inget hände. Ingenting. Trots konversationen på fb var det inte en stark nog grund att bevisa att det var mina filmer till att börja med, sen hade de inte något större ekonomiskt värde (men för mig ett extremt stort värde då en av filmerna var från min nyligen bortgångna mormor) så allt lades ner. Inga förhör, ingenting. Hemskt trist, men tyvärr en sanning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: