Övrigt

Skydd vid rekning?

2017-07-05 21:51 #0 av: tlover

Om man misstänker att någon kan ha rekat ens hus.
Finns det något man kan göra för att skydda sig?

Te och hälsa kluring! Testa dina kunskaper
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2017-07-05 22:14 #1 av: Carpinus

Man hittar ju en hel del tips om man googlar runt lite, sedan beror det förstås om man tänker resa bort på semester eller om man bara lämnar huset/lägenheten tom när man jobbar, handlar o.s.v. De vanligaste tipsen är inga universalmedel, men de räcker väl en bit: grannsamverkan, kamera, larm av olika dignitet, någon som tar in posten och tittar till huset o.s.v.

Sedan skadar det inte att kolla på nätet om erfarenheterna från sådana som haft påhälsning, då kan undvika att göra samma fel. En tittl i lokalmedia för att se om några ligor härjar i närheten och vad de i så fall varit ute efter  kan också vara idé. Att stöldmärka lös egendom är aldrig fel, liksom att dokumentera med bilder om det händer något och man behöver kontakta försäkringsbolaget.

http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/I-mitt-kvarter/Stoppa-tjuven-Sakra-hemmet-mot-inbrott/

Anmäl
2017-07-09 10:11 #2 av: Martin

Egentligen spelar det ingen roll om man har rekat huset eller inte. Det är samma brottsförebyggande åtgärder som funkar. Låsta dörrar och fönster, gärna larm och skylt om larm. Skyltar om kameraövervakning (och gärna kameraövervakning också). Inte ha värdegrejor lätt tillgängliga och synliga (tfn och annat liggande på laddning i fönsterkarmar). 

Undvika insynsskyddad trädgård, grannsamverkan och DNA-märkning (stöldskyddsmärkning) är andra saker som ofta kan vara bra.

Sociala medier är ett aber. Vi berättar gärna var vi är och inte är. Enkelt för tjuven att planera alltså. 

Vad får dig att tro att någon har rekat ditt hus?

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2017-07-09 14:10 #3 av: tlover

#2 en främmande bil körde upp på gården. Jag var hemma, inte min man så bilen var borta. Då dom såg att jag var hemma så backade dom plötsligt ut och körde långsamt iväg.

Hade det varit någon med ärende så skulle dom förmodligen hälsat iallafall. Hade dom inte ett ärende så känns det som om dom inte skulle ha kommit upp på gården ens. En vändplan finns efter vägen och man kan inte köra fel upp på gården.
Dessutom så var dom för långt upp på gården för att bara vända

Anmäl
2017-07-10 03:16 #4 av: annia1

Jag tror inte de var ute för att reka för att göra inbrott senare. För det låter inte så för mig. Ser man eran gårdsplan från vändplatsen så såg dom redan där att bilen var borta.

Om man inte ser eran gårdsplan så hade de lämnat bilen på vändplatsen och sen försiktigt gått fram så långt att de sett den. Och när de såg att de inte fanns nån bil så gick de tillbaka till bilen och åkte fram. Och hade de inte sett dig så hade de gått ur bilen och ringt på dörren för att kolla för säkerhets skull att ingen var hemma. Så var det tjuvar så hade du tur för hade du inte varit hemma så hade ni haft inbrott.

Tjuvar brukar inte vara så öppna när de rekar. Visst där det finns flera hus så man kan åka/gå runt i området och reka utan att nån märker det så kan de göra det öppet, men när det är ensamma hus eller där det tydligt framgår att det är en återvändsgata så brukar de vara mer försiktiga. 

En sak som numera verkar vara ett knep som tjuvar använder sig av är att de lägger en sak relativt synligt (kan vara en sten eller nåt annat föremål) på tex soptunnan. Sen återkommer de efter nån dag och ligger saken kvar så får huset inbrott. Är saken borta så är huset säkert åtminstone för tillfället.

Men det kan finnas en annan orsak att de var upp till ert hus. Att det var hustittare eller vad jag ska kalla dom. Det är folk som är nyfikna på hus där dom vet att huset är till salu eller ev kommer bli till salu. Du har öppet skrivit att ni ska flytta. Och det är nog inte särskilt svårt att ta reda på erat namn och adress. Så det kan varit nån som endera ville kolla för ev framtida köp eller så var de bara nyfikna. Ja det finns faktiskt personer som av ren nyfikenhet bara åker och tittar på hus där dom vet att folk ska flytta.
Och ja även om det satt två män i bilen så kan det varit hustittare.

Played for a fool!

Anmäl
2017-07-10 06:48 #5 av: tlover

#4 Vi har redan flyttat hem även om vi fått erbjudanden för huset även då vi inte haft några planer alls på att flytta men då pratade dom ju faktiskt med oss.

Jag bor i ett område där folk inte är oroliga för att prata med folk man inte känner så det känns som att om dom hade varit hederliga hade dom inte flytt då dom såg att vi var hemma utan tvärt om snarare

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.