Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 1713 ggr
[Målsägare]
2017-06-14 22:33

Sviken av samhället

Jag är ett Brottsoffer/Målsägare.  

Min fråga är: Hur många måslägare/brottsoffer har blivit svikna av samhället?

Jag menar av:

Polis
Åklagare
Advokat
Läkare
Psykolog
Brottsofferjouren
Brottsoffermyndigheten
Försäkringsbolag
Socialen
Arbetsförmedlingen
Försäkringskassan

Hur många av er Målsägare har tvingats att förklara hur våld uppstår för främlingar som INTE förstår, men de har universitetsutbildning?

Hur många av er måslägare tvingas prata om det gärningsmannen har gjort mot er. Men ingen vill lyssna på vad ni känner, upplever eller behöver.

Hur många av er målsägare har upplevt att yrkesfolk tvingar på sina åsikter och vill kontrollera dig och vad du säger till polisen i polisförhör. De vägrar dig bättre hjälp. De utnyttjar dig för att tjäna pengar, bli kända och ta åt sig äran för det du gör som målsägare. 

Hur många av er målsägare har upplevt att främlingar som INTE har läst en rad i er polisanmälan, men kallar sig experter för att få uppmärksamhet. Har Ni upplevt att det dom säger, inte är positivt för er?

Hur många av er mår dåligt av att bli påmind hela tiden om brottet och gärningsman. När Ni ber samhället att sluta.  Upplver ni att omvärlden ger er respekt eller tycker Ni får skylla er själva?!

Hur många av er har haft svårt att få en sjukskrivning, bidrag och skadestånd. Hur många av er har fått skadestånd för de mindre brotten och inte det allvarliga brotten.

Hur många av er målsägare har blivit utslängd från vården och samhället. Levt mellan stolarna? 

Hur många av er målsägare tvingas att bära skulden för det gärningsmannen har gjort. Blir kränkta, hotade, förföljda och tvingas ta allt ansvar. Upplever Ni att det är svårt att få yrkesfolk med kompetens att lyssna, hjälpa, stödja och skydda er. 

Hur många av er målsägare får krav att hålla föredrag, skriva böcker och undervisa polis, åklagare, socialen, brottsoffermyndigheten, brottsofferjouren, media, allmänheten och andra yrkesgruper hur våld uppstår. 

Hur många av er målsägare som har polisanmälan över brott, rättsläkareintyg och haft ärendet ute i media, Men ändå INTE blivit trodda av yrkesfolk? 

Hur många av er har anmält fel som yrkesfolk har begått mot er och lämnat in alla bevis med anmälan. Ändå får Ni avslag och ansvariga myndigheter påstår att yrkesfolk inte har begått några fel trots att felen är glasklara!

Eller är jag ensam?!

Annons:
[Målsägare]
2017-06-16 00:51
#1

Jag verkar vara rätt ensam att bli bedragen av samhället. Då förstår jag varför ingen tror på mig. Det verkar också vara så att den som har det värst, får ingen hjälp alls.

Honestyisdead
2017-06-16 00:59
#2

Den här sidan har inte så mycket aktivitet alltid. Testa på tex relationer.

Du är säkerligen inte ensam.

[Målsägare]
2017-06-16 01:03
#3

#2 okej provar!

Martin
2017-06-17 23:40
#4

Jag har blivit sviken flera gånger, både av samhället (ovanstående), företag samt privatpersoner. Jag har säkert svikit någon också, både som vän och i mitt jobb.

Oftast upplever jag dock det som att jag fått bra hjälp. 

Inget brott som jag har utsatts för privat har blivit löst. Inget konstigt i det förvisso, det är den typen av brott.

mvh Martin

landsbygdsbo
2017-06-17 23:49
#5

#4 att bli sviken, lurad det hör nog livet till. Men jag tvivlar på om ngn domstol sviker eller lurar. Att man själv känner sig sviken om en dom går emot en är en annan sak..

Martin
2017-06-18 07:40
#6

#5 Finns ju ett färskt fall i tingsrätten där nämndemännen faktiskt bortser från lagen och bryter mot domareden. Räknar med att det blir en helt annan dom i nästa instans. Det ser jag som ett svek i alla fall, där man enligt juristdomarna uppenbart dömer mot lag eller på ett sätt som inte är relevant. Tyvärr blottas ju en del av svagheten med det överlag starka rättsväsendet som vi har annars.

mvh Martin

Annons:
landsbygdsbo
2017-06-18 09:00
#7

#6 det är ju därför vi har högre instanser där endast utbildade jurister dömer.

Det är då ett svek av en rätt, på det kan man inte döma ut hela systemet.

vallhund
2017-06-18 22:58
#8

TS försvann visst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Martin
2017-06-19 14:21
#9

#7 Jo jag vet.

Jag tycker dock att det är ett problem att vi i första instansen för brottmål har en majoritet av ickejurister som dömer. Jag hade önskat att det var max 2 nämdemän även i tingsrätten. Det hade sannolikt kunnat spara tid och pengar genom att fler ärenden dömdes rätt i första instans och inte blev överklagade / togs upp.

#8 Ja, noterade det också.

mvh Martin

landsbygdsbo
2017-06-19 14:36
#10

 men domaren sitter i tingsrätter torde ju ha åtminstone rudimentära kunskaper i den svenska lagstiftningen…😉

Martin
2017-06-19 14:48
#11

Ja, men kan ju bli överkörd. Det är just det jag invänder mot, att de som inte är jurister (domare är ju jurister) är i majoritet i tingsrätten. Deras kunskap är ju 0 värd om de tre nämndemännen tycker annat.

Domaren (rådmanenn) reserverade sig också, minst sagt tydligt, i fallet jag syftade på. Såg att jag inte hade länkat det.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/VVbdW/namndeman-vagrade-folja-lagen-brot-mot-domareden

mvh Martin

Carmarino
2018-10-17 18:28
#12

Berättelse från en kvinna som inte får någon hjälp när hon anmäler våld i en nära relation.

När jag utsattes för våld av mannen jag levde med blev jag paralyserad och tyst

”Det kommer  ta lång tid. Vi prioriterar en helt annan typ av brott.”

Så svarade polisen när jag undrade hur länge jag skulle vänta på att bli kallad till förhör. I våras gjorde jag anmälan om våld i nära relation. Polisen som jag pratade med idag jobbar endast med våld i nära relationer. Nu är det höst, snart vinter, och månaderna går.

Han beklagade inte att det skulle tid. Istället fick han mig att känna mig dum. Jag förberedde mig i två timmar för att ringa det här samtalet. Snabbt och kort var det avhandlat och jag lyckades inte ens få fram allt jag skulle.

I kontakt med mitt målsägarbiträde har jag frågat om jag kan berätta om det sexuella våld jag blev utsatt för först när jag sitter i förhör. Det känns omöjligt att berätta om på telefon. Hon bekräftade att det gick bra. Men jag kallas inte till förhör. Tiden går. Det känns särskilt svårt att vittna om det inför en man, som båda gånger jag pratat med honom berättat att de prioriterar andra brott. Helt andra brott.

Så här ser verkligheten ut för oss som anmäler. Det är nog svårt att utifrån ens föreställa sig att man inte är vansinnig och vill anmäla så fort man kan. Det tog månader innan jag förstod att jag blev utsatt för våld och ännu fler innan jag kunde anmäla. Allt våld är inte brottsligt men det betyder inte att det inte skadar.

https://www.hd.se/2018-10-17/nar-jag-utsattes-for-vald-av-mannen-jag-levde-med-blev-jag-paralyserad-och-tyst


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: