Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2770 ggr
Liteanonym
2017-05-24 16:42

Belastningsregistret arbetsgivare

Kanske en dum fråga men ställer den ändå. 2009 dömdes jag till böter efter att ha åkt dit för stöld. Fick böta 5000 kr o hamnade i belastningsregistret. Som jag förstått det är man kvar i 5 år MEN kan arbetsgivare ändå se att man varit med där? Eller försvinner det liksom helt? Tacksam för svar snarast.

Annons:
landsbygdsbo
2017-05-24 16:50
#1

Frågan är väl hur ex. Lexbase hanterar sin information och om där finns möjlighet att backa mer än 5 år.

Det är ju för arbetsgivaren en rätt låg kostnad, för att hålla sig upp 2 date så att säga.

Liteanonym
2017-05-24 17:08
#2

Men ett utdrag som de beställer och som kommer till mig för att lämnas ut till dem, där kan de ej se det?

landsbygdsbo
2017-05-24 18:52
#3

Utdrag från belastningsregistret är en sak. samma information får du ju från LEXBASE för en billig penning..jag vet inte hur länge Lexbase håller sin info.

Och Lexbase kan du inte kolla eftersom beställaren får all info till sin burk oavsett vad du gör.

Martin
2017-05-26 07:34
#4

Är det rensat från belastningsregistret så är det. Då kan ingen se det om man gör ett utdrag därifrån.

Det finns lite olika gallringstider i belastningsregistret beroende på vad man dömts för.

Lexbase gallrar strafföreläggande efter 5 år så ditt lär vara rensat även därifrån då jag tolkar det som att du fick ett strafföreläggande. Källa: https://www.lexbase.se/sida/fragor?type=fragor&s=52793a50cf19848c7135341d918e3fb3

mvh Martin

Liteanonym
2017-06-21 11:34
#5

Det arbetsgivare kräver är "jag begär ett utdrag om mig själv" och det är ju egentligen ett register enbart för mig då där är en sammanställning av brott jag begått. Detta brott som ligger bakåt i tiden och är borttagna för andra att se. Kan de kräva ett sådant utdrag?

landsbygdsbo
2017-06-21 11:50
#6

#5 Skulle tro det. Du är dock inte skyldig att lämna ut det, och arbetsgivaren är inte skyldig att anställa dig.

Annons:
Carmarino
2017-06-21 15:30
#7

Vill du kolla vad det står i registret så kan du beställa ett till dig själv:

https://polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Liteanonym
2017-06-21 20:14
#8

Fått detta till svar av polisen: (vilket betyder att arbetsgivare har krävt ut ett belastningsregistret som i grund o botten enbart är för mig) Det finns också utdrag (§9) som att begära som är utformade för enskilt bruk och inte menat att användas för att påvisa att man inte förekommer i belastningsregistret vilket såklart inte är tillrådligt eftersom de inte har ett lagstöd för att begära utdrag som ovanstående verksamheter har.

Liteanonym
2017-06-21 20:14
#9
Martin
2017-06-22 22:52
#10

#8 Arbetsgivaren kan inte begära ut ett brottsregister för dig (och polisen får inte lämna ut det till arbetsgivaren). Det är bara du som kan välja att göra det. Det finns brottsregister för olika saker som man kan begära ut, beroende på ändamål. För vissa jobb måste arbetsgivaren begära av dig att du bifogar dem ett brottsregister, men de kan inte själv begära ut det. En del arbetsgivare begär att få belastningsregistret överlämnat i ett oöppnat kuvert vilket de inte heller har rätt att begära.

Vidare är det faktiskt så att det är bara när man bestämt sig för att person skall anställas man kan begära ett belastningsregister (dvs personen anställs om det inte finns något i belastningsregistret som ändrar beslutet). Man har alltså inte rätt att begära in ett belastningsregister av alla.

#5 Utdraget "om dig" innehåller inte mer än det som en arbetsgivare kan få. Efter viss tid och vissa förutsättningar gallras registret och det gäller då allt, dvs begär du ut ett register "för dig själv" och brotten är gallrade så ser du inte heller dem.

mvh Martin

Martin
2017-06-22 22:55
#11

Och tillägg: Beroende på vad man söker för jobb så visas olika saker, så det är viktigt att man använder rätt ansökningsblankett utifrån var man söker jobb.

mvh Martin

landsbygdsbo
2017-06-25 16:54
#12

Med andra ord funkar det lika bra för en arbetsgivare att köpa tjänsten hos LEXBASE? Undantagna är väl de fortkörningar och rattfyllor man erkänner på plats och skriver på?

Martin
2017-06-26 17:01
#13

#12 Lexbase inkluderar även de sakerna, fortkörningar, rattfyllor och annat som man skriver på och erkänner. Det kallas strafföreläggande men kommer ändå med i belastningsregistret. Däremot får man inte tillgång till någon dom, eftersom att det inte utfärdas en dom i den meningen.

I övrigt har du rätt med den begränsningen att Lexbase inte innehåller allt bakåt i tiden för alla domstolar, men för de flesta.

mvh Martin

Annons:
Liteanonym
2017-06-27 18:04
#14

När jag söker på mig själv på lexbase så kommer inget upp. När jag söker på en annan som jag vet dömdes nyligen så kommer hans namn upp med en träff. Betyder det då att jag ej finns i belastningsregistret längre? I utdrag enligt §9 lagen (syftet med registerutdraget är att du själv ska få information om de uppgifter som eventuellt finns om dig i belastningsregistret. Det är inte lagstiftarens mening att utdraget ska användas som ett intyg för att visa att du inte är straffad) så har jag en "sida 2" där mitt brott 2008 (dom 2009) listas. Om nu detta är för enskilt bruk, hur kommer det sig då att en arbetsgivare vill att jag begär ut det? Och vad kan jag komma med för motargument för att inte visa det? Kan jag säga åt dem att kolla lexbase då det som jag var då och har tagit mitt straff för inte är den som jag är nu och att de inte behöver ta del av det. Eller kan de kräva att jag visar upp §9?

Martin
2017-06-27 21:03
#15

Jag trodde faktiskt inte att man kunde få ut en lista på sig själv, jag trodde att allt gallrades - även från egna listan. Här finns gallringsregler, det finns i grunden 5 år efter dom, 10 år efter dom och 10 år efter avtjänat straff. 

Ett utdrag ur belastningsregistret till arbetsgivaren är just ett utdrag. Det är inte det fullständiga. Tanken med att en arbetsgivare vill ha hela intyget (ditt, §9) är sannolikt för att se om det finns andra brott du är dömd för än de som ingår i det register "de har rätt till". Det är ju inte heller i all verksamhet som man har rätt att be om ett, å andra sidan kanske de väljer att anställa någon annan om de inte får in ett.

Det är också så att de har inte rätt att be om register av alla som söker en tjänst, utan de har bara rätt att be de som de erbjuder en anställning om ett utdrag. 

Reglerna för arbetsgivare finns här.

De kan ju be dig visa upp §9-utdraget men syftet med den är ju som sagt bara för dig själv. Det finns olika typer av utdrag som visar lite olika brott (beror på vad man skall jobba med). Så t.ex. en fortkörning finns inte med på listorna till arbetsgivare medan t.ex. mord, dråp och sexualbrott finns med på alla. Skall man jobba med HBV-hem så finns det dessutom fler brott än på några av de andra listorna som kollas. Så du är inte skyldig att visa upp §9 och du kan ju förklara det för dem. Å andra sidan kommer de sannolikt att ta det som att det finns något där som du inte vill berätta om och det kan ju kanske innebära att de inte anställer dig.

mvh Martin

Liteanonym
2017-06-27 23:07
#16

Jag har redan skrivit på anställningsavtal och detta bad de mig skicka in efteråt. Det är ett städjobb det gäller i bland annat en gympasal samt kontor.

Liteanonym
2017-06-27 23:09
#17

Jag borde därmed kunna hänvisa dem till lexbase ist?

Martin
2017-06-28 08:13
#18

Lexbase kostar ju pengar så visst kan du hänvisa dem dit men det är ju inte säkert att de har konto där eller intresserade av att betala för det. Lexbase innehåller ju inte heller allt bakåt i tiden.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: