Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 525 ggr
Thorn
4/13/17, 9:12 AM

Trafik olycka

Hej på er! Trodde aldrig jag skulle få ett brott på mig, men jo.. för en månad sen så var jag ute och körde och kommer då på en påfart vid en motorväg, ligger bredvid en lastbil men lyckas köra om och kollar döda vinkeln och speglarna och blinkar och kör ut då jag tycker att jag ser att jag har en lucka. Då blir det en smäll och jag kör in i en bil framför mig, på något sätt lyckas jag ratta till sidan av vägen och det blev inga personskador. För mig blev det suddigt då vi krockade. Man kan se sen på skadorna på min bil att skadorna är bak på bilen och inte på sidan, alltså måste lastbilen ha kört in i mig. Igår fick jag ett brev hem från polisen att jag är misstänkt i trafikbrott och ska komma in på förhör. Är så himla orolig att förlora mitt körkort och är under prövotid. Är riktigt beroende av mitt körkort då jag bor på landet med barn och kämpade så hårt för körkortet under graviditeten. Vad tror ni?

Annons:
MagArne
4/13/17, 9:17 AM
#1

Då blir det en smäll och jag kör in i en bil framför mig
Om du kör in i en framförvarande bil så är det oftast ditt fel då du inte håller tillräckligt avstånd.

Man kan se sen på skadorna på min bil att skadorna är bak på bilen och inte på sidan, alltså måste lastbilen ha kört in i mig.
Körde inte du in i en bil framför dig? Orsakade du en seriekrock?

Thorn
4/13/17, 9:20 AM
#2

När smällen kom från lastbilen så blev det en sån fart på min bil så den krockades med en bil framför

[SirKnasen]
4/13/17, 2:38 PM
#3

Trafikbrott låter ju uppenbart om du kastat dig ut millimetrar framför lastbilen som kör på dig. Luckan mellan lastbil och framförvarande personbil verkar ju även den vara på tok för liten för att pressa sig in i.

Visst ska fordon på motorvägen hjälpa till att underlätta för andra bilar på påfarten att ta sig ut på motorvägen men göra en komplett omkörning av en lastbil på påfarten och kasta sig ut framför denna är såklart korkat.

Nästa gång planera din körning bättre genom att kolla ut bakåt på motorvägen långt innan du kommit så långt att du hamnat jämnsides med trafiken på motorvägen.

Martin
5/15/17, 9:18 AM
#4

#2 Inte för att vara sådan, men om du blir påkörd med sådan kraft bakifrån att din bil kastas x antal meter fram rakt in i bilen framför dig så tror jag att du/din bil skulle haft helt andra skador än vad den verkar ha. Stannade bilen framför dig? Vad har du för skador framtill? 

Vilket brott är du misstänkt för (slarvas mycket med det men det skall du egentligen få reda på när du kallas på förhör). 

De på motorvägen har väjningsplikt gentemot dig och skall släppa in dig. Men det innebär inte att du kan köra hur som helst och har du gjort en omkörning på påfarten för att kunna komma in framför lastbilen så låter det som att du kanske gjort dig skyldig till vårdslöshet om du slängt dig in precis framför den.

Döms du för vårdslöshet finns en risk att ditt körkort omhändertas, men det behöver inte innebära det. Annars kan jag inte se att du begått något brott som skall ligga till grund för körkortsomhändertagande - och man blir inte enklare av med sitt körkort bara för att man har prövotid, utan det är samma regler för omhändertagande av körkort (grunden till omhändertagandet alltså). Och det är alltså inte polisen som omhändertar det, utan i så fall Transportstyrelsen.

Får man sitt körkort omhändertaget så får man också möjlighet att redogöra för vilket behov man har av sitt körkort och det kan leda till lindriga bedömning och att omhändertagandetiden blir kortare (i ditt fall blir det ju inte så eftersom att du måste ta om körkortet). Möjligen kan man också bedöma det som att man inte omhändertar ditt körkort, beroende på hur ditt register i övrigt ser ut.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: