Annons:
Etikettlagar
Läst 691 ggr
tlover
2017-03-24 13:30

Teoretisk fråga om självmord och mord

Ok en filosofisk diskussion ledde till en fråga.

Det är ju lagligt att ta livet av sig i Sverige.

Mord defineras som att man tar livet av någon annan människa.

Är det då lagligt eller olagligt att ta livet av sig om man har multipla personligheter?

l'm back

Annons:
Herveaux
2017-03-24 13:46
#1

Hm… Jag är inte så insatt i hur det fungerar med multipla personligheter, men som jag förstått det (blir gärna rättad!) så har dessa personer en personlighet som först var den enda så att säga, och att det sen (oftast efter trauma) tillkommer en eller flera ytterligare personligheter.

Undrar om det endast är den ursprungliga personligheten som kan ta initiativ till och genomföra ett självmord eller om någon av de tillkomna personligheterna kan genomföra såna handlingar?
Såg en dokumentär om några personer som hade multipla personligheter och då var dom flesta (eller alla?) tillkomna personligheterna medvetna om att dom "bodde i [personens födelsenamn]s kropp."

Jag skulle säga att det är lagligt eftersom alla personligheterna huserar i en och samma fysiska kropp, men det är bara en personlighet i taget som kan kontrollera kroppen och är kroppens styrande medvetande.

Intressant frågeställning! Undrar hur personen skulle bli dömd om en av de alternativa personligheterna begick ett mord… Även de "oskyldiga" personligheterna får ju avtjäna en fängelsedom.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2017-03-24 14:28
#2

Det måste vara lagligt då du endast är en och samma juridiska person.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: